• glasgr­odan
    Äldre 23 Jun 10:40
    2561 visningar
    4 svar
    4
    2561

    Brudmarsch ett måste? Litet bröllop

    Vi ska ha ett litet men kyrkligt bröllop med bara två vittnen. Det där med brudmarsh tycker jag därför känns lite överdrivet utan jag skulle gärna vilja att prästen, min kille, jag och våra vittnen går in tillsammans och sätter oss. Samma att vi går ut tillsammans. Är detta möjligt eller mer än lovligt torrt? Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Brudmarsch ett måste? Litet bröllop
  • amerik­a
    Äldre 23 Jun 10:58
    #1

    Finns inga krav på ingångsmusik vad jag vet. Det är väl mer att det kan kännas lite "tomt" att gå uppför altargången och det är helt tyst. Sen måste väl även en liten vigsel följa vigselritualen och den innehåller ju t ex två psalmer så lite musik blir det ju. Sitter ner gör man inte som brudpar, men att gå fram tillsammans m präst och vittnen är väl brukligt.

    Ni kan ju fråga om kantorn kan spela något valfritt på piano el orgel bara för att "fylla ut" tystnaden, behöver inte vara Mendehlsson.... 

  • Alvsti­na
    Äldre 23 Jun 11:26
    #2

    Det första jag tänkte på var, som amerika skriver, att man kan ha ett musikstycke på piano i stället. Be kantorn spela något fint på piano i stället. Kanske en kärlekssång eller ett annat vackert stycke. Det behöver inte vara så högtravande.

    När det gäller psalmer kan man spela sådana på piano också. Det bir lite mer intimt med musiken på piano och personligen tycker jag att det är synd att välja bort musiken helt.

     

  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 25 Jun 15:56
    #3

    Om ni skall ha ett så litet bröllop så förstår jag om ni inte vill ha en stor ceremoni runt omkring. Det går jättebra att skippa ingångsmusiken, kanske stillheten i sig är nog. Eller kanske kyrkklockorna kan ringa medan ni går in.

    Jag vet inte hur kyrkan ställer sig till vigselceremonin när man är så få - normalt sett brukar de ha krav på två psalmer, men det blir säkert annorlunda när det inte är en massa gäster där.

    Välj det som känns rätt för er, så länge prästen går med på det så är det ju helt okej. Jag tycker det låter väldigt romantiskt!


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Äldre 25 Jun 22:12
    #4

    Psalmer ingår oavsett hur stort eller litet bröllop det är, jag har haft flera vigslar med bara brudparet närvarande, och vi sjöng psalmer i alla fall.

Svar på tråden Brudmarsch ett måste? Litet bröllop