• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 23 Jun 03:05
    16241 visningar
    23 svar
    23
    16241

    Hård "klump" i bröstet

    Vänder mig till er på BT i hopp om att någon kanske har haft liknande eller har något bra tips om vad detta kan vara. Nu till saken. Här i veckan så la jag märke till en förändring i ena bröstet. Det känns som en hård klump och sitter "på sidan" i bröstet närmast armen. Klumpen känns lite ojämn och relativt stor. Jag är ganska ung(21) och barnfri ska kanske tilläggas. Vad kan detta vara? Ofarligt? Hoppas på svar, tack på förhand!

  • Svar på tråden Hård "klump" i bröstet
  • Äldre 23 Jun 03:16
    #1

    Jag vill inte oroa dig ännu mer, men jag tycker att du ska ta din oroa på allvar och ringa till Vårdcentralen på måndag. Även om det kanske inte är något farligt så är det bra att kolla upp det. 

  • Äldre 23 Jun 07:03
    #2

    Håller med kitkät, kolla upp det så får du sinnesro!

    Kan ge dig lite hopp genom att säga att en vän till mig precis känt likadant, en knöl i brösten vilket visade sig vara en ofarlig fettknöl.

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 23 Jun 18:30
    #4

    Oj! Nu blev det inte anonymt längre, aja..

  • Äldre 23 Jun 18:33
    #5

    jag skulle liksom de andra rekommendera att kolla upp. speciellt då den var så ojämt och stor. sitter den "fast" eller flyttar den på sig när du rör den? om du förstår.. 

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 23 Jun 18:41
    #6

    Skulle nog säga att den sitter fast, händer inte så mycket när jag petar på den. Känns inte som en knöl iaf, utan som en klump som sagt.

  • Äldre 23 Jun 18:47
    #7
    Anonym (Orolig) skrev 2013-06-23 18:41:51 följande:
    Skulle nog säga att den sitter fast, händer inte så mycket när jag petar på den. Känns inte som en knöl iaf, utan som en klump som sagt.
    du bör kolla upp. ring imorgon. vill inte oroa dig ännu mer, men kolla upp absolut! har någon annan i familjen haft något liknande? 
  • Äldre 23 Jun 19:53
    #8

    Jag har en knöl i bröstet just nu. Den är godartad men ska operera bort den iaf. Gjorde en likadan operation för fyra år sedan. Det är rätt vanligt med saker i brösten faktsikt och oftast är det inget att vara rädd för men det är ändå bra att kolla upp det.

  • Äldre 23 Jun 20:17
    #9

    Det kan vara så olika detdär. Vore jag dig skulle jag boka en läkartid på en gång iaf, dels så du slipper oroa dig om det är något, och dels om det är något, är chanserna bäst desto tidigare det upptäcks.
    Styrkekram! 

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 23 Jun 21:32
    #10

    Tack för alla svar!! Gillar inte riktigt att gå till läkaren, så drar mig lite för det. :-/ vet inte om någon i familjen haft liknande, min mamma sa att mormor och moster haft knölar, men godartade så. Lycka till med operation theD! Min mamma tyckte väl att jag skulle vänta tills nästa "kvinnovecka" är över för att se om det kanske har med det att göra, fast å andra sidan så är min familj såna som i princip aldrig går till läkaren. Uppskattar alla svar!

  • Äldre 24 Jun 00:01
    #11

    Bryt traditionen Orolig! Jag vill inte skrämma upp dig mer, men en tjej i min närhet tyckte att det kändes så jobbigt att gå till läkaren, och struntade i det när hon kände en knöl i bröstet. Hon väntade i två år(!!) och när hon tillslut tog mod till sig så visade det sig vara elakartad bröstcancer som fått växa och härja fritt.


     


    Det kan ju vara en miljon saker som gör att man känner en knöl i bröstet, varav många är helt ofarliga. Men jag går hellre en gång för mycket än en gång för lite, och det känns ju mycket bättre att bita i det sura äpplet och få ett besked än att gå runt och tänka att kanske det är något, eller kanske inte?


     


    Ta mod till dig, det är säkert inget konstigt, men då vet du ju i allafall det, och kan få det på papper också om du vill!Flört

Svar på tråden Hård "klump" i bröstet