• Äldre 19 Jun 13:37
    10175 visningar
    13 svar
    13
    10175

    Rosenblad

    Är det någon som vet vart man kan köpa rosenblad? Helst riktiga. Finns det hos florister som man kan köpa och vad brukar det kosta, är det någon som vet? Eller finns det torkade man kan beställa online?

  • Svar på tråden Rosenblad
  • Äldre 19 Jun 14:03
    #1

    Prata med din lokala florist och säg att du vill köpa rosor för roskonfetti. Man brukar då försöka hitta så billiga rosor som möjligt så det går att ge en bra deal till kunden. Gärna sådana som börjat slå ut, så de är lätta att få isär-och då kan man troligen få dem till lågt pris från grossisten.
    Allra billigast blir det naturligtvis om du köper rosorna i hela buntar och sedan själv delar dem till konfetti. (En bunt är 20 stjälkar)
    Bäst gör du det genom att ta ett fast grepp om rosen längts ner vid basen och med ett enda tag vrida loss alla bladen samtidigt från sitt fäste.
    När det är gjort har du alla bladen samlade och i mitten är det ett hål där det är lätt att stopp in fingret och sedan försiktigt sära alla bladen och släppa ner dem i en påse eller korg. Rör inte vid dem mer än nödvändigt och se till att de ligger luftigt.

    Styckepriset för rosorna måste din florist själv säga, men eftersom en enda ros har ganska många blad och det bör gå att få ett bra pris, ska inte roskonfetti behöva kosta så värst mycket-beroende på hur mycket du behöver ha, givetvis.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 19 Jun 16:17
    #2

    Dock färgar riktiga blommor av dig otroligt! Så du bör inte använd dem att kasta på er!

    Vi använde rosenblad i typ tyg, fungerade jättebra!

  • Äldre 19 Jun 16:22
    #3
    MariaochDaniel skrev 2013-06-19 16:17:14 följande:
    Dock färgar riktiga blommor av dig otroligt! Så du bör inte använd dem att kasta på er!

    Vi använde rosenblad i typ tyg, fungerade jättebra!
    ? Mosade blad då menar du? Jag har aldrig hört någon vittna om fläckar-och då har jag ändå både sålt och kastat gasnska stora mängder rosblad under åren.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 24 Jun 12:03
    #4
    passionsblomman skrev 2013-06-19 14:03:11 följande:
    Prata med din lokala florist och säg att du vill köpa rosor för roskonfetti. Man brukar då försöka hitta så billiga rosor som möjligt så det går att ge en bra deal till kunden. Gärna sådana som börjat slå ut, så de är lätta att få isär-och då kan man troligen få dem till lågt pris från grossisten.
    Allra billigast blir det naturligtvis om du köper rosorna i hela buntar och sedan själv delar dem till konfetti. (En bunt är 20 stjälkar)
    Bäst gör du det genom att ta ett fast grepp om rosen längts ner vid basen och med ett enda tag vrida loss alla bladen samtidigt från sitt fäste.
    När det är gjort har du alla bladen samlade och i mitten är det ett hål där det är lätt att stopp in fingret och sedan försiktigt sära alla bladen och släppa ner dem i en påse eller korg. Rör inte vid dem mer än nödvändigt och se till att de ligger luftigt.

    Styckepriset för rosorna måste din florist själv säga, men eftersom en enda ros har ganska många blad och det bör gå att få ett bra pris, ska inte roskonfetti behöva kosta så värst mycket-beroende på hur mycket du behöver ha, givetvis.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack för tipset! Hur långt i förväg tycker du att man ska dra loss bladen? Måste man stoppa dem i en påse? Jag tänkte att vi skulle stoppa dem i en korg som en blomflicka får gå runt med bland gästerna och så får de ta en handfull var och kasta på oss vid vigseln.
  • Äldre 24 Jun 12:04
    #5
    passionsblomman skrev 2013-06-19 16:22:50 följande:
    ? Mosade blad då menar du? Jag har aldrig hört någon vittna om fläckar-och då har jag ändå både sålt och kastat gasnska stora mängder rosblad under åren.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Oj! Det låter ju inge bra! Men om man skakar av sig dem efter bara nån minut så borde det väl vara ok? Man kanske ska ta vita rosor för säkerhets skull, eller? :P
  • Äldre 24 Jun 12:05
    #6

    Oops, fel citering ovan. Skulle vara:


    MariaochDaniel skrev 2013-06-19 16:17:14 följande:
    Dock färgar riktiga blommor av dig otroligt! Så du bör inte använd dem att kasta på er!

    Vi använde rosenblad i typ tyg, fungerade jättebra!
    Oj! Det låter ju inge bra! Men om man skakar av sig dem efter bara nån minut så borde det väl vara ok? Man kanske ska ta vita rosor för säkerhets skull, eller? :P
  • Äldre 24 Jun 12:13
    #7

    Skall du gifta dig snart och skall det vara någon speciell färg? Jag fick idén häromdagen när jag gick förbi en blommande nyponbuske att man ju faktiskt kunde plocka dessa blad helt gratis. Det finns ju massor av vilda buskar man kan plocka ifrån. Men då behöver man nog gifta sig ganska snart. jag plockade några blad och nästa dag hade de vissnat ihop rätt bra, men om man lägger dem ikylen kan det nog funka, det är ju också möjligt att man kan frysa dem.. det är nog bara att plocka och testa hur det blir.

  • Äldre 24 Jun 12:32
    #8
    passionsblomman skrev 2013-06-19 16:22:50 följande:
    ? Mosade blad då menar du? Jag har aldrig hört någon vittna om fläckar-och då har jag ändå både sålt och kastat gasnska stora mängder rosblad under åren.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Blommor färgar av sig otroligt mycket speciellt färgade rosor. Detta enligt min tärna som också är florist.
    Jag tänkte på det hela tiden när jag höll min bukett, och ändå fick jag en liten fläck.
    Tipsa bara.

    Vi hade alltså fejkade blomblad i tyg och det funkade jättebra.
  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 24 Jun 12:37
    #9

    Om du skall ha torkade blad måste ju det billigaste vara att köpa sådana här "ICA-buketter" som finns på alla livsmedelsaffärer och andra... då kan man ju få 20 rosor för typ 25 kronor (om man väntar till de blommat över lite) och när bladet torkat ser de ut som vilka rosblad som helst.

    Lidl brukar ha en del billiga sådana buketter och min lokala ICA har ofta en hink med buketter som blommat över som de säljer väldigt billigt. Går säkert att fråga någon florist (kanske på t.ex. Plantagen eller liknande, de brukar ju sälja sådana) om du inte kan få köpa de som blommat över.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Äldre 24 Jun 12:38
    #10
    Helenis skrev 2013-06-24 12:13:32 följande:
    Skall du gifta dig snart och skall det vara någon speciell färg? Jag fick idén häromdagen när jag gick förbi en blommande nyponbuske att man ju faktiskt kunde plocka dessa blad helt gratis. Det finns ju massor av vilda buskar man kan plocka ifrån. Men då behöver man nog gifta sig ganska snart. jag plockade några blad och nästa dag hade de vissnat ihop rätt bra, men om man lägger dem ikylen kan det nog funka, det är ju också möjligt att man kan frysa dem.. det är nog bara att plocka och testa hur det blir.
    Nej, det här går inte. Om blomblad ska hålla sig fina ett tag, behöver de komma från blommor som fått dra vatten ordentligt först, så bladen är vattenspända. För att lyckas med det du förslår, skulle du alltså behöva skära av grenarna från hela busken och ha dem i vatten ett dygn innan bladen skulle skördas.-Generellt sett tycker jag man ska ha lite vördnad för det som växer vilt och plocka med varsamhet, inte länsa allt av en växt osv. Att rensa en nyponbuske på alla blommor så att där sedan inte kommer några nypon för småfåglarna, tycker jag inte är ett bra sätt. En enda nyponros har heller inte så många blad, så det skulle ju gå åt massor. Nä, köp odlade istället för ett sådant här ändamål!
    psychosomatic skrev 2013-06-24 12:03:42 följande:
    Tack för tipset! Hur långt i förväg tycker du att man ska dra loss bladen? Måste man stoppa dem i en påse? Jag tänkte att vi skulle stoppa dem i en korg som en blomflicka får gå runt med bland gästerna och så får de ta en handfull var och kasta på oss vid vigseln.
    Du gör rosenkonfettin dagen innan. Inget hindrar att du lägger bladen i en korg direkt, men isåfall är det bra att dra runt en plastpåse utanpå korgen. Det är för att hindra vattenet i bladen från att avdunsta, så de inte slokar. Av samma anledning är det bar att ha korgen i kylen eller på annan sval plats över natten. Av utrymmesskäl kan det därför vara lättast att ha bladen i en påse i kylen över natten (det är viktigt att det är luftigt i påsen, lite som en ballong) och sedan lägga dem i korgen just innan vigseln.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 24 Jun 14:09
    #11

    Vi hade syntetiska rosenlad i olika rosa nyanser och et blev jättefint (just pga problematiken att riktiga kan färga av sig) tror Annas butik och 2harts har bra alternativ där.

  • Äldre 25 Jun 09:13
    #12

    Tack för alla tips hörrni. Det enda jag drar mig för med syntetiska blommor är att vi ska ha vigseln utomhus på en äng och vi vill inte lämna kvar en massa skräp i naturen, och på en äng kan det vara svårt att sopa upp alla syntetiska rosenblad. Det är ju inte bara att ta en dammsugare eller en sopborste som man skulle kunna göra inomhus.


    Du gör rosenkonfettin dagen innan. Inget hindrar att du lägger bladen i en korg direkt, men isåfall är det bra att dra runt en plastpåse utanpå korgen. Det är för att hindra vattenet i bladen från att avdunsta, så de inte slokar. Av samma anledning är det bar att ha korgen i kylen eller på annan sval plats över natten. Av utrymmesskäl kan det därför vara lättast att ha bladen i en påse i kylen över natten (det är viktigt att det är luftigt i påsen, lite som en ballong) och sedan lägga dem i korgen just innan vigseln.
    Det låter vetting - tack!!
  • Äldre 27 Jun 15:03
    #13
    MariaochDaniel skrev 2013-06-24 12:32:26 följande:
    Blommor färgar av sig otroligt mycket speciellt färgade rosor. Detta enligt min tärna som också är florist.
    Jag tänkte på det hela tiden när jag höll min bukett, och ändå fick jag en liten fläck.
    Tipsa bara.

    Vi hade alltså fejkade blomblad i tyg och det funkade jättebra.
    Ja, alltså, om du tex sätter dig på en blomma, så den mosas och växtsaften pressas ut, då blir det ju såklart fläcker-men ett rosblad från en normal ros som är helt och torrt färgar faktiskt inte.
    Att använda kemiskt färgade blommor är ju inte det smartaste, eftersom de nästan garanterat fäller färg även torra-vilket en naturligt färgad blomma inte kan göra.
    Men, risken finns ju visserligen att folk stått och kramat blombladen i näven innan de kastar dem, och då kan man ju naturligtvis få fläckar. Vad som däremot ofta lämnar fläckar, är saft från stjälkar och pollen från ståndare, så generellt sett är det bra att inte vila sin bukett mot klänningen-men just kronbladen färgar faktiskt inte av sig så länge de är hela, så kastade rosblad är mindre riskabelt än själva brudbuketten för brudklänningen, sammantaget sett.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Rosenblad