• stealm­ystyle
    Äldre 16 Jun 09:58
    19970 visningar
    13 svar
    13
    19970

    Lätta drinkar?

    Sambon propsar på att vi ska ha sprit på bröllopet även fast jag vet hur kladdigt stökigt det kommer bli. (Har jobbat på för många tillställningar för att förstå hur det ofta blir när folk ska blanda drinkar). Jag har iaf gått med på detta (karl måste ju få bestämma något ;)) men jag vill endast ha enkla drinkar. Vill inte behöva köpa mer än absolut 3 sprisorter, helt bara två. Har ni några förslag på enkla drinkar som i princip bara innehåller en spritdryck och en tillsats? Jag har kommit fram till att Gin och tonic är ett bra val, men sen tar fantasin slut. 

  • Svar på tråden Lätta drinkar?
  • Äldre 16 Jun 10:11
    #1

    enkla basdrinkar?  

    standard rom och cola, 
    visky, cola
    burboun, cola

    vodka, apelsinjuice 
    vodka, sprite

    om man leter specifik alkohol och smak så är dessa två populära..
    malibu, cola 
    malibu, annanasjuice,
    malibu, sprite 

    midori, annanasjuice
    midori, sprite 

    några av de vanligaste baskombinationerna jag kan komma på direkt ur huvudet...
    som servitris/ bartender på den australiensiska vishan är dessa de vanligaste beställningarna jag tar... 

    dock vill jag tillägga att vissa kan verka väldigt omoderna i sverige... allt tar lite längre tid att "gå ur mode" här ute :) 
     

  • Äldre 16 Jun 11:12
    #2

    Behöver ni ha speciella drinkar?

    Om gästerna nu ska blanda själva så kan ni ställa fram Vodka, Rom och Gin (om ni har haft avec till kaffet så kanske det finns sprit och likör över därifrån också).
    Ställ sen fram några olika sorters juicer och lite olika läsk och så får dom väl blanda fritt.

    Annars är ju ett hett tips om att ha någon som står i baren och helt enkelt blandar en ny drink mot att gästen lämnar in sitt gamla glas (eller att dom får ett glas med namn på och får använda det hela kvällen). På så sätt slipper ni alla halvfulla glas stående runtomkring i lokalen.
    Om ni inte kan ta in någon utifrån till baren så kanske ni kan fråga era nära och kära om dom skulle kunna tänka sig att stå där en halvtimme var ibland (på ett rullande schema). Och kanske att även ni tar ett eller två pass själva också. Det blir ju en naturlig del då i att komma och prata med brudparet Glad 

  • 7011e gången gilt
    Äldre 16 Jun 11:33
    #3
    Redbull ,jäger
  • stealm­ystyle
    Äldre 16 Jun 12:34
    #4
    trolldocka skrev 2013-06-16 10:11:17 följande:
    enkla basdrinkar?  

    standard rom och cola, 
    visky, cola
    burboun, cola

    vodka, apelsinjuice 
    vodka, sprite

    om man leter specifik alkohol och smak så är dessa två populära..
    malibu, cola 
    malibu, annanasjuice,
    malibu, sprite 

    midori, annanasjuice
    midori, sprite 

    några av de vanligaste baskombinationerna jag kan komma på direkt ur huvudet...
    som servitris/ bartender på den australiensiska vishan är dessa de vanligaste beställningarna jag tar... 

    dock vill jag tillägga att vissa kan verka väldigt omoderna i sverige... allt tar lite längre tid att "gå ur mode" här ute :) 
    Tack för tipsen! Tror det får bli: Gin och tonic, Vodka apelsinjuice, vodka sprite med lime och whiske cola, om det finns någon whiskey kvar från avecen. Något annat som kan vara gott att blanda med vodka?
  • stealm­ystyle
    Äldre 16 Jun 12:37
    #5
    Chicita skrev 2013-06-16 11:12:46 följande:
    Behöver ni ha speciella drinkar?

    Om gästerna nu ska blanda själva så kan ni ställa fram Vodka, Rom och Gin (om ni har haft avec till kaffet så kanske det finns sprit och likör över därifrån också).
    Ställ sen fram några olika sorters juicer och lite olika läsk och så får dom väl blanda fritt.

    Annars är ju ett hett tips om att ha någon som står i baren och helt enkelt blandar en ny drink mot att gästen lämnar in sitt gamla glas (eller att dom får ett glas med namn på och får använda det hela kvällen). På så sätt slipper ni alla halvfulla glas stående runtomkring i lokalen.
    Om ni inte kan ta in någon utifrån till baren så kanske ni kan fråga era nära och kära om dom skulle kunna tänka sig att stå där en halvtimme var ibland (på ett rullande schema). Och kanske att även ni tar ett eller två pass själva också. Det blir ju en naturlig del då i att komma och prata med brudparet Glad 
    Tänker att det är bra om man har en "drinkmeny" så att folk fattar vad det är meningen att man ska göra med spriten. Har jobbat på en del tillställningar som urartat när spriten kommit fram för att folk försöker blanda drinkar hejvilt och gör de äckligaste blandningarna. De dricker då inte upp utan blandar en ny, och så håller det på. Har en förhoppning på att om man har en drinkmeny att folk förstår att det är de drinkar som ska blandas. 

    Våra servitriser är gamla arbetskamrater så de ska vara med på festen senare på kvällen så vill inte fråga om dom vill stå där. Sen vill jag inte heller att våra gäster ska behöva "jobba" på vårt bröllop. 
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 16 Jun 14:52
    #6

    Mitt bästa tips är att ni ber ngn från serveringspersonalen att stå i "baren" och blanda så minskar det risken för att det bara blandas och så vill de inte ha för den blev äcklig och så vill de ha en annan. Och så kör med öl,cider,cin till. Vi kör med barmenyn, Brudens favorit 1&2 och Brudgummens favorit 1&2. Sen är det öl,vin och cider samt ngt alkholfritt alternativ. Då kan även de som står i baren göra lite svagare drinkar när de märker att ngn börjar få för mkt!

  • stealm­ystyle
    Äldre 16 Jun 16:21
    #7
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-06-16 14:52:00 följande:
    Mitt bästa tips är att ni ber ngn från serveringspersonalen att stå i "baren" och blanda så minskar det risken för att det bara blandas och så vill de inte ha för den blev äcklig och så vill de ha en annan. Och så kör med öl,cider,cin till. Vi kör med barmenyn, Brudens favorit 1&2 och Brudgummens favorit 1&2. Sen är det öl,vin och cider samt ngt alkholfritt alternativ. Då kan även de som står i baren göra lite svagare drinkar när de märker att ngn börjar få för mkt!
    Tanken är att servitriserna ska vara med och festa på kvällen, så vi har ingen som kan stå i baren.
  • froll
    Äldre 16 Jun 16:49
    #8

    Hej Här kommer en drink som består av sprit, frusen tilsats och fruktsoda. Alltid uppskattad av våra gäser samt receptet medtagen till annan fest. Anderzzons har skapat ett bra recept som vi använder. anderzzons.se/flotgrot.htm

  • Äldre 16 Jun 20:13
    #9
    stealmystyle skrev 2013-06-16 12:37:35 följande:
    Tänker att det är bra om man har en "drinkmeny" så att folk fattar vad det är meningen att man ska göra med spriten. Har jobbat på en del tillställningar som urartat när spriten kommit fram för att folk försöker blanda drinkar hejvilt och gör de äckligaste blandningarna. De dricker då inte upp utan blandar en ny, och så håller det på. Har en förhoppning på att om man har en drinkmeny att folk förstår att det är de drinkar som ska blandas. 

    Våra servitriser är gamla arbetskamrater så de ska vara med på festen senare på kvällen så vill inte fråga om dom vill stå där. Sen vill jag inte heller att våra gäster ska behöva "jobba" på vårt bröllop. 
    Min erfarenhet är att det inte funkar.  (11 år i hotell och restaurangbranchen säger det i alla fall Flört)
    Där spriten går in - går vettet ut

    Så du kan ha 1000 skyltar med olika drinkar, uppmaningar till att det är dom drinkarna och inget annat som ska blandas, och hur starka drinkar ni vill att dom ska blanda (medels mätglas kanske?). Men om gästerna är sådana som brukar blanda busgroggar så kommer dom ändå att göra det.
    Dom första 2 drinkarna kanske funkar... om du har tur...
    Men har dom också fått i sig alkohol till maten så skulle jag nog misstänka att det där vettet redan är på upphällningen Tungan ute

    Vill du styra upp drinkblandingen så måste du ha någon i baren tyvärr. 
  • stealm­ystyle
    Äldre 16 Jun 20:26
    #10
    Chicita skrev 2013-06-16 20:13:11 följande:
    Min erfarenhet är att det inte funkar.  (11 år i hotell och restaurangbranchen säger det i alla fall Flört)
    Där spriten går in - går vettet ut

    Så du kan ha 1000 skyltar med olika drinkar, uppmaningar till att det är dom drinkarna och inget annat som ska blandas, och hur starka drinkar ni vill att dom ska blanda (medels mätglas kanske?). Men om gästerna är sådana som brukar blanda busgroggar så kommer dom ändå att göra det.
    Dom första 2 drinkarna kanske funkar... om du har tur...
    Men har dom också fått i sig alkohol till maten så skulle jag nog misstänka att det där vettet redan är på upphällningen Tungan ute

    Vill du styra upp drinkblandingen så måste du ha någon i baren tyvärr. 
    Jo, det är ju det jag är rädd för.. Kanske slutar med att jag enbart köper en flaska rom och en cola, så kan det ju inte gå så fel ;)
  • Madick­en
    Äldre 16 Jun 20:30
    #11

    Xante och sprite! Super god pärondrink. 
    Har läst lite i tråden och vill bara inlägga att om du och din karl tror att det funkar med självbemannat drinkbord så kör på. Risken finns ju att det spårar ur på småtimmarna när det är fest och folk blir på örat och ska blanda själva, men nån kan ju alltid ta bort det då? OM det nu skulle hända menar jag. 

  • Äldre 16 Jun 20:30
    #12
    stealmystyle skrev 2013-06-16 20:26:14 följande:
    Jo, det är ju det jag är rädd för.. Kanske slutar med att jag enbart köper en flaska rom och en cola, så kan det ju inte gå så fel ;)
    Haha... ja det låter som en bra plan SkrattandeFlört

    Jag förstår din oro, verkligen.
    I din situation hade jag nog ställt mig bakom disken själv annars Tungan ute 
    Men så älskar jag att stå i baren också och jag brukar alltid hamna där av någon anledning, även på hemmafesterna så är det jag som står i vår bar... 
    Men bröllopet är ju inte riktigt rätt tillfälle att tillbringa kvällen på bakom bardisken även om gästerna säkert skulle uppskattat att så enkelt kunna komma och prata med en Flört 
  • Äldre 17 Jun 12:48
    #13

    Bacardi razz och sprite! Eller vodka (inte smaksatt...) och läsk med exotiska frukter (fanta t.ex) är riktigt gott. Men razzen är sagolikt god tycker jag..

    Men jag tror som Chicita, det kan bli väldigt svårt att "hålla koll" om det inte ska stå någon i baren och blanda. Kan mycket väl bli ett recept på en urspårad kväll.. 

Svar på tråden Lätta drinkar?