• Anonym (velpa­nna)
    Äldre 13 Jun 01:41
    22601 visningar
    8 svar
    8
    22601

    erfarenhet av parterapi?

    Ibladn känns bara allting så hopplöst. vi sitter vid var sin dator, umgås aldrig och han bara klagar på att vi inte har sex tillräckligt ofta.. ungefär som att han sitter och spelar nördspel och asgarvar med sina internetpolare är så himla tändande då eller?

    Många säger att "jamen det är väl bara att bestämma en teknikfri dag o köra på det" jovisst i drömlandet kanske det skulle gå när man har en man som är tjurskalligare än tjurskalligast:P

    jag har funderat på parterapi(tänker att så förtvivlad han är när han måste lägga pengar på något som inte är kul så kanske han lyssnar bara för att han betalar för tiden eller något haha!) men frågan är ju hur man ska få honom att gå med på det.

    mycket av hans anti mot omvärlden beror på den inre stressen han skapar i sig själv över att inte ha kommit dit han vill vara i livet vid den planerade tidpunkten. Han tjatar om att han vill äga sin bostad(han är amerikan och det sitter tydligen hårt det där med american dream) och att vi borde haft barn för flera år sen och att han inte har nån karriär. Han sitter på en hög sparpengar som vi skulle behöva använda i sommar för att åka o hälsa på hans pappa som är sjuk och som vi inte träffat på tre år men min man bara ser hur mycket roligt vi skulle kunna ha för de pengarna.. eller hur många procent det skulle vara av insatsen till ett hus.. helt galet.. men det är ju hans pengar(nej vi har fortfarande efter 3 år ingen delad ekonomi alls, inte ens ett matkonto-också galet tycker jag menmen) så vad gör man.

    Vi var på semester på aruba i två veckor nu under vintern och det var underbart att få tillbaka min man igen när det inte fanns några datorer att sitta vid.. men så fort vi kom hem så var det samma gamla vanliga igen. ett jävla tjat om att vi har för lite sex och sen att han surar vid datorn.

    så rekommendationer? kanske till och med kan tipsa om någon bra firma i Stockholm så vi kan få rätsida på det här? jag vill inte vänta mycket längre med barn men vågar ärligt talat inte satsa på det förrän vi är starkare i förhållandet.. för barn tär ju på det-det är ju ingen hemlighet:)  

  • Svar på tråden erfarenhet av parterapi?
  • Anonym (Erfta­renhet­)
    Äldre 13 Jun 09:50
    #1

    Vi gick i parterapi (familjerådgivning, som det egentligen heter) och det gjorde mycket för oss. at "försöka få dit" mannen om han inte vill, tror jag inte ger så mkt. Då kommer han bara att sitta och tycka att det är nåt jävla flum och han kunde lägga pengarna på nåt annat etc. 
    Det du isåfall måste göra är att få han att VILJA gå dit. Ställ ultimatum, förklara hur många det faktiskt hjälpt osv.

    Jag gjorde som så att jag kontaktade kommunen vi bor i. Kommunen tillhandahåller familjerådgivning. Om ni bor i Sthlm finns det många att välja på. Ni måste inte gå till den i er kommun. Sen finns det privata familjeterapeuter oxå men dom är inte bättre än dom kommunala-dom tar bara mer betalt för samma jobb.
    Men jag bokade iallafall en tid. Sa detta till min man "Nu har jag bokat en tid hos en familjeterapeut och jag vill att vi går dit". Han tvekade ju såklart först, men då jag ställde krav på detta för att vi skulle fungera-så gick han med.

    Vi började gå dit i höstas och vi går fortfarande med jämna mellanrum. Vi gifter oss på lördag, kan jag tillägga :) Vi kommer att fortsätta att gå till vår familjeterapeut, då vi tycker det är både skönt och givande för relationen att prata inför en tredje person. Särskilt om man haft problem. Man behöver allså inte "ha det dåligt" i ett förhållande för att behöva familjerådgivning, det är faktiskt BRA att få lite annat perspektiv på kommunikationen. För män och kvinnor kommunicerar fan på olika språk. :)

    Din man verkar inte vara medveten om hur stora problem hans dataspelande orsakar. Det kan vara bra att få hjälp av en tredje part för att få honom att inse det. Som det är nu tycker han säkert att du är en tjatig kärring (karlars naturliga reaktion på en kvinnas normala förväntningar) och då slår han dövörat till och dataspele och datakompisarna är roligare. Men han måste VILJA själv.

    Försök prata med honom igen, få honom att förstå att det är viktigt för DIG och för ER att ni söker hjälp. Oss hjälpte det enormt. Min karl är som en mussla och jag är verbal. Det orsakade ju problem och att han slöt sig för han var konflikträdd. Men tack vare terapin så har han faktiskt insett att det inte funkar att leva konfliktfritt i sin egen bubbla hela livet. Terapeuten ställer frågor och ser andra vinklar som vi själva inte ser.
    Jag rekommenderar definitivt familjerådgivning! 

  • Anonym (Erfta­renhet­)
    Äldre 13 Jun 09:52
    #2

    Just det, det kostar 150kr för familjerdågivning i vår kommun. Tror det är samma pris i alla Sthlms kommuner. Man sitter i ca 1 timme. Ibland har det t. o.m blivit längre än så.

  • PiaB
    Äldre 13 Jun 12:20
    #3

    Jag tror absolut att ni skulle må bra av någon form av samtalsterapi. Har själv gått i KBT när jag gick igenom ett trauma och det hjälpte mig oerhört mycket. Har ingen erfarenhet av parterapi, men det jag lärde mig under de samtalen har jag nytta av i hela livet.


     


    Om du kallar hans hobby för nördspel kan jag förstå att han blir sur, fast du kanske inte säger det så han hör... Likadant som han borde tänka på att man inte bara har sex hur som helst. Som du själv säger, hur upphetsande är det att han sitter och spelar och sedan ska du bara vilja helt plötsligt när han spelat klart? Han kanske borde stänga av datorn och gosa med dig istället


     


    Min blivande man blev oerhört stött en gång när jag råkade fråga vad det är för skitmusik han lyssnar på. Jag menade inget illa, utan det bara flög ur mig. Men han tog väldigt illa upp och kände att jag förolämpade en del av honom. Kanske känns det likadant för din man om han vet vad du tycker om hans spel?


  • Anonym (velpa­nna)
    Äldre 13 Jun 14:34
    #4

    Tack för råd, jag har hört många andra som säger att det är bra med terapi och det verkar det ju som ni tycker också.

    Angående termen "nörd" är det ett positivt ord hemma hos oss- så han tar inte illa upp. han anser sig själv vara en "stolt nörd" haha:)

    jag gillar själv också att spela tvspel men har förmågan att kunna prioritera andra saker framför mitt spelande.. och det är väl mest däri våra problem ligger..prioriteringar- jag är inte alltid så duktig på att försöka skapa tid då man inte sitter vid datorn(har precis startat företag så det finns ju ALLTID något att göra!) men jag spelar ju inte onlinespel med andra som blir beroende av min insats på samma sätt som min man gör..vilket ju alltid betyder att jag måste vänta på att de spelat klart så inte hans "polare" blir sura. Det skrämmer mig ju lite om han skulle ignorera eventuella framtida bäbis för att polarna inte ska bli sura:/  men när han inte har några vänner IRL som han umgås med vill jag ju inte kräva att han slutar spela eftersom karln faktiskt behöver nån slags social interaktion.. men som sagt..knepigt att hitta en mellanväg.

  • Anonym (velpa­nna)
    Äldre 13 Jun 14:37
    #5
    Anonym (Erftarenhet) skrev 2013-06-13 09:50:38 följande:
    Vi gick i parterapi (familjerådgivning, som det egentligen heter) och det gjorde mycket för oss. at "försöka få dit" mannen om han inte vill, tror jag inte ger så mkt. Då kommer han bara att sitta och tycka att det är nåt jävla flum och han kunde lägga pengarna på nåt annat etc. 
    Det du isåfall måste göra är att få han att VILJA gå dit. Ställ ultimatum, förklara hur många det faktiskt hjälpt osv.

    Jag gjorde som så att jag kontaktade kommunen vi bor i. Kommunen tillhandahåller familjerådgivning. Om ni bor i Sthlm finns det många att välja på. Ni måste inte gå till den i er kommun. Sen finns det privata familjeterapeuter oxå men dom är inte bättre än dom kommunala-dom tar bara mer betalt för samma jobb.
    Men jag bokade iallafall en tid. Sa detta till min man "Nu har jag bokat en tid hos en familjeterapeut och jag vill att vi går dit". Han tvekade ju såklart först, men då jag ställde krav på detta för att vi skulle fungera-så gick han med.

    Vi började gå dit i höstas och vi går fortfarande med jämna mellanrum. Vi gifter oss på lördag, kan jag tillägga :) Vi kommer att fortsätta att gå till vår familjeterapeut, då vi tycker det är både skönt och givande för relationen att prata inför en tredje person. Särskilt om man haft problem. Man behöver allså inte "ha det dåligt" i ett förhållande för att behöva familjerådgivning, det är faktiskt BRA att få lite annat perspektiv på kommunikationen. För män och kvinnor kommunicerar fan på olika språk. :)

    Din man verkar inte vara medveten om hur stora problem hans dataspelande orsakar. Det kan vara bra att få hjälp av en tredje part för att få honom att inse det. Som det är nu tycker han säkert att du är en tjatig kärring (karlars naturliga reaktion på en kvinnas normala förväntningar) och då slår han dövörat till och dataspele och datakompisarna är roligare. Men han måste VILJA själv.

    Försök prata med honom igen, få honom att förstå att det är viktigt för DIG och för ER att ni söker hjälp. Oss hjälpte det enormt. Min karl är som en mussla och jag är verbal. Det orsakade ju problem och att han slöt sig för han var konflikträdd. Men tack vare terapin så har han faktiskt insett att det inte funkar att leva konfliktfritt i sin egen bubbla hela livet. Terapeuten ställer frågor och ser andra vinklar som vi själva inte ser.
    Jag rekommenderar definitivt familjerådgivning! 
    hoppas på vackert väder och mycket lycka på lördag då! grattis:)
  • Anonym
    Äldre 19 Jun 20:52
    #6

    Jag kan också rekommendera kontakt med familjerådgivningen. I dethär fallet bokade jag en tid och sen talade jag om det för honom.

    Det var otroligt skönt att få prata med varandra på neutral mark, men en tredje part som lät oss båda få perspektiv på vad som hände. Framför allt fick vi stöd i att prata med -och lyssna på varandra

    Nu slutade det ju inte så som jag hade velat just då, han bröt upp för han hade blivit kär i en annan tjej. Det visade sig senare att han även varit otrogen mot mig med henne. Och han gnällde på att jag var svartsjuk.. klart att det gjorde det svårt för honom att vänstra när flickvännen misstänkte honom... nåväl, det är en annan historia.

    Sen släppte de inte oss, utan både han och jag fick möjlighet till enskilda samtal under uppbrottet. Otroligt proffsigt i alla fall!

    Familjerådgivning kan hjälpa i alla möjliga situationer, det är väl det jag vill säga. Man får ta det vart det leder helt enkelt.

    Jag är förresten väldigt nöjd med att inte längre vara tillsammans med honom. Hans nya var i sin tur otrogen mot honom (moahaha -karma) och nu ska jag gifta mig med en fantastisk man som jag älskar! 

  • Anonym (velpa­nna)
    Äldre 2 Jul 01:50
    #7
    Anonym skrev 2013-06-19 20:52:31 följande:
    Jag kan också rekommendera kontakt med familjerådgivningen. I dethär fallet bokade jag en tid och sen talade jag om det för honom.

    Det var otroligt skönt att få prata med varandra på neutral mark, men en tredje part som lät oss båda få perspektiv på vad som hände. Framför allt fick vi stöd i att prata med -och lyssna på varandra

    Nu slutade det ju inte så som jag hade velat just då, han bröt upp för han hade blivit kär i en annan tjej. Det visade sig senare att han även varit otrogen mot mig med henne. Och han gnällde på att jag var svartsjuk.. klart att det gjorde det svårt för honom att vänstra när flickvännen misstänkte honom... nåväl, det är en annan historia.

    Sen släppte de inte oss, utan både han och jag fick möjlighet till enskilda samtal under uppbrottet. Otroligt proffsigt i alla fall!

    Familjerådgivning kan hjälpa i alla möjliga situationer, det är väl det jag vill säga. Man får ta det vart det leder helt enkelt.

    Jag är förresten väldigt nöjd med att inte längre vara tillsammans med honom. Hans nya var i sin tur otrogen mot honom (moahaha -karma) och nu ska jag gifta mig med en fantastisk man som jag älskar! 
    tack för att du delar erfarenheten, och all lycka önskar jag dig med den nya underbara mannen:) Jag är lite ängslig för det där med terapi..just för att det eventuellt blir att man skulle kunna komma på att det trots allt är bättre att separera, även om jag absolut inte tror det i vårt fall. Men nu senaste veckan har det faktiskt blivit en helomvändning här hemma. åkte på en dygnskryssning för att fira vår bröllopsdag(tänk ett DYGN utan dator utan bara trevligt umgänge- det gick ju hur bra som helst precis som på arubasemestern) och när jag sedan jobbat (och han har haft semester) har han faktiskt åkt iväg och spelat spel med riktiga personer-så hurra för social träning;)
  • Äldre 2 Jul 10:34
    #8

    Säg till honom att oddsen för att han ska få mer sex framöver ökar markant om han släpar iväg sig till terapeuten! Skrattande

Svar på tråden erfarenhet av parterapi?