• daniiel 2

PANIK! Maskerad imorgon(!), hur löser man det?

Dottern har maskerad/"kom som du inte är" på skolan imorgon och vi tänkte att det var lugna puckar. Hon skulle vara Törnrosa. Vi har dock alldeles nyss flyttat och när vi ikväll packar upp klänningen så har påsen som den låg i gått sönder och än värre - klänningen är trasig!

Nu sitter vi här, ingen klänning, ingen symaskin, inga maskeradkläder, ingen butik är öppen (hade ändå inte tagit mig dit) och dottern gråter ögonen ur sig och vill inte fara på skolan imorgon..

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden PANIK! Maskerad imorgon(!), hur löser man det?
  • Chicita

Lugn - andas. Det löser sig.

Vad är det som har gått sönder? Går den att laga? Kan hon ha den fast den är trasig (hon kan ju vara en zombie-prinsessa eller nåt Flört)

En baddräkt utanpå tights och t-shirt med ett bälte och benvärmare så är hon 80-talsbrutta. (har hon inga benvärmare så klipp av tårna på ett par av era tubsockor så funkar det)

Tänk efter, vad har du hemma. Vad skulle kunna funka? Har du något i garderoben som skulle kunna bli en klänning till henne med hjälp av ett bälte kanske?
    Några idéer som jag kan spinna vidare på? 

Pippi funkar ju alltid...

• Chicita

Förresten... "kom som du inte är"...

Jeans, en "killig" tröja/ skjorta, kanske måla på lite skägg?  

• SofiaMagdalena

Finns det snickarbyxor  eller liknande arbetskläder hemma kanske hon kan klä ut sig till snickare. med skjorta och verktygslåda.

Om hon har blåa kläder, en vit mössa och kanske låna någon blå ögonskugga till ansiktet så kanske smurf kan vara något.

Om ni kan pyssla ihop ett par vingar tillsammans med en klänning så har ni en fe

svarta kläder, ett diadem med tidningspappers-öron och ett par svarta strumpbyxor med lite fyllning av papper så har ni en katt. Måla lite nos och morrhår med eyeliner.

Hoppas något kan vara till hjälp!

• daniiel 2

Haha det lätt att paniken infinner sig när klockan passerat 19 :P

Nej, tyvärr är den alldeles för trasig för att lagas. Speciellt när jag inte har tillgång till extra tyg eller symaskin. Kan nog kanske rota fram en nål och lite tråd i flyttkaoset, men det hjälper inte. Hon är inte så såld på idén om en zombieprinsessa heller, tyvärr :P

Jag har rotat i alla garderober, alla påsar och kartoner som jag kan hitta.. men.. det är bara blankt i huvudet. Vi har verkligen inget alls. Hon har inte ens en baddräkt. En bikini som är hos mormor och morfar, men det hjälper föga. Inga tights heller faktiskt. Hon har som vuxit ur sådant, så det är sålt eller slängt, och vi har ännu inte hunnit köpa nytt än. Allt i min garderob är på tok för stort för att kunna göra något av. Det i hennes pappas garderob är ju ännu större. Vi har inget vi kan börja klippa i heller. Äger inte ett enda skärp/bälte, förutom det maken använder.

Jag googlar och googlar på tips och idéer. Det känns dock extra svårt när jag knappt vet i vilken kartong saker och ting är heller :P

• daniiel 2
    Chicita skrev 2013-06-12 20:26:42 följande:
    Förresten... "kom som du inte är"...

Jeans, en "killig" tröja/ skjorta, kanske måla på lite skägg?  
    Haha jag har faktiskt redan hunnit tänka på det. Kikade igenom hennes garderob. Hon har bara jeans i rosa, lila, med glitter på eller med typ rosa broderier. Hon äger inte en tröja heller utan rosa, glitter, hästar, älvor och liknande på :P Ja, och klänningar...
  • daniiel 2
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-12 20:28:45 följande:
    Finns det snickarbyxor  eller liknande arbetskläder hemma kanske hon kan klä ut sig till snickare. med skjorta och verktygslåda.

Om hon har blåa kläder, en vit mössa och kanske låna någon blå ögonskugga till ansiktet så kanske smurf kan vara något.

Om ni kan pyssla ihop ett par vingar tillsammans med en klänning så har ni en fe

svarta kläder, ett diadem med tidningspappers-öron och ett par svarta strumpbyxor med lite fyllning av papper så har ni en katt. Måla lite nos och morrhår med eyeliner.

Hoppas något kan vara till hjälp!
    Tack, det är jättebra att få idéer! :)

Hon har som sagt inget i klädesväg som inte är rosa/lila och med glitter och stenar och tryck med ponnys och älvor och liknande. Alltså inget svart eller blått.

Tänkte på troll också.. men hittar inga passande kläder och bara antennkablar att göra svans av haha
  • Sjörå

Om hon har helsvarta kläder kan du klä ut henne till en sotare. Lite svart på kinderna så är hon klar. Annars får du ta ett lakan och göra ett spöke av henne. 

• Hoffsennanen Tottoplex

Som pyssling? 
    Då tänker jag shorts, knästrumpor, t-shirt, STOOOORT hår och lite smutsig typ?

Om inte kan hon gå som bonde kanske???
    Eller ööö...hm... Anne på grönkulla? Lång kl'änning och batra vara söt? Eller gör henne helt silvrig och gör henne till robotkvinna? 

• Chicita

Vänd kläderna ut-och-in, rufsa till håret och "smutsa ner" ansiktet så kan hon vara en slarva Flört
    Det måste ju vara tvärtemot vad hon är i vanliga fall...

Jag förstår verkligen problemet. Jag har varit i liknande situation själv fast då gällde det maken som fick veta att dom skulle ha maskerad på firmafesten "i morgon"...

Annars kan väl en vanlig strumpa (tubsocka av modell längre) också funka som svans om den nålas fast bak på ett par byxor. Så en "svans" + öron + sminkad nos så kan hon ju vara ett "modelejon" Skrattande Flört

• daniiel 2

Det är svårt att hitta på något som är genomförbart, men det kommer bli ännu svårare att sälja in det hos dottern ;) Jag tror inte hon skulle gå med på tex troll egentligen (även om jag tycker att det är en toppenidé!), sotare eller liknande. Lutar nog mer och mer åt att hon får skippa att klä ut sig helt enkelt..

Svar på tråden PANIK! Maskerad imorgon(!), hur löser man det?