• Mallinka

Klädsel på begravning

Hej på er

Jag ska på begravning på fredag och undrar vad man ska ha på sig.

Det stod ingen specifierad klädsel i begravningsannonsen och jag tillhör inte de närmast sörjande (det är min mans faster som gått bort och jag har aldrig träffat henne). Jag tog som självklarhet att jag skulle vara klädd i svart och bestämde mig för att ha min hellånga svarta chiffongklänning med svart bomullskofta till (har en grå vinterkappa att ha utanpå). Men så var det en kompis som sa till mig att jag inte skulle vara helt svartklädd eftersom jag inte tillhör de närmast sörjande! Nu är jag jätteförvirrad och undrar om det finns någon som har koll på begravningetiketten (eftersom det tydligen finns en sådan)som kan berätta hur jag ska vara klädd för att vara respektabelt klädd.

Tack på förhand
    Mallinka

• Svar på tråden Klädsel på begravning
  • Mallinka

Det var inte meningen att det skulle bli en smiley i texten. Den hoppade dit ändå

Mallinka

• Dea

Vit slips ska man helst bara ha om man är närmast sörjande.

Det viktiga är bara att du inte har festkläder, inget glittrigt och inget sexigt, inga glada färger. Man kan ha andra dämpade färger än svart, men man kan ha svart fast man inte är närmast sörjande.

• Freja

Helsvart som kvinna brukar endast den närmst sörjande/de närmasta sörjande ha.

Ett bra alternativ är att blanda upp allt svart med en vit blus/tröja, en scarf eller något liknande.

Det behöver inte heller vara svart. Mörka och dova färger fungerar också.

/Fru Freja

• Guldfisken

Freja: Jag har Ribbing som "etiketts-guru" och enligt henne har du inte helt rätt. Nära kvinnliga släktingar SKALL bära helsvart med svarta strumpbyxor etc medan övriga kvinnliga begravningsgäster inte MÅSTE bära helsvart utan även kan bära mörkblått eller grått eller så. Men de får naturligtvis bära svart om de önskar.

• Y04

Jag tror inte att nån kommer att tycka det är konstigt om du går på begravningen i helsvart. Skulle tro att de här etikettsreglerna "uppfanns" när det inte var så vanligt att man gick svartklädd till vardags, men nu för tiden gör ju många det.

• Ejnie

Guldfisken har rätt,

det finns ingen regel om att någon grupp inte får ha helsvart utan det är ok för alla. Däremot med större avstånd är det mer ok att avvika från helsvart.

• Mallinka

Vad tycker ni blir bäst att ta på sig, den helsvarta klännningen med svart kofta eller helsvarta klänningen med vit/ljus kofta? Klänningen måste jag nämligen ha för den är den enda "neutrala" klänning som jag har.

Att det kunde vara så krångligt med kläder
    Mallinka

• Ejnie

Svart kofta om den passar med klänningen.

• Guldfisken

Jag röstar också på den svarta koftan.

Ja, visst är det en massa att tänka på? Men det här med etikett är intressant och det är alltid kul och användbart att ha lite koll på sådana här saker.

• Johanna = en lat kock

jag röstar oxå för svart kofta... om den är snygg till... är klädsel inte specificerad så betyder det svart eller mörkt...

Till pappas begravning specificerade vi ljus klädsel i annonsen men många kom svartklädda ändå. Då kändes det lite som de ignorerade vår önskan om en ljus dag att minnas pappa på, ingen mörk och trist tillställning... (han var bara 54 och dog mitt i sommaren så mörkt kändes helt fel)

• Freja

Guldfisken:
    Nej, det är bara en betraktelse jag gjort efter 19 begravningar de senaste 6 åren...

Men, Ribbing är ju Guuud... ;)

/Fru Freja :O

• ijkå

Jag kom precis från en begravning av min mormors systers man. Han blev nästa 87 år. Jag tycker att ju äldre människan var desto mörkare klär man sig om det inte står något annat. Eftersom det var kallt här i förmiddags hade jag svart långbyxor, svart top och en svart kavaj. Det var väldigt blandat bland övriga gäster. Hans änka hade vit blus under kavaj men dottern var helt svartklädd. Jag tycker du skall ta den svart koftan till.

• Guldfisken

Freja: Får först beklaga att du har haft anledning att gå på så många begravningar på såpass kort tid.

Däremot väljer jag att vara ödmjuk inför någon som verkligen har koll på det här med etikett (bla Ribbing) istället för att lita till vad folk i allmänhet gör eftersom det faktiskt händer att folk har fel, med all respekt för gästerna på de begravningar du närvarat vid.
    Det var nog även trådstartarens undran, vad den riktiga etiketten säger, i alla fall som jag tolkade det.

• Lina 14/2 -04

Jag säger bara en sak; klä dig varmt! Min erfarenhet och min mammas råd till mig är att man alltid fryser på begravningar.
    Sen röstar jag för övrigt på den svarta koftan.

• isis

Jag instämmer med Linas inlägg, klä dig varmt!
    När spänningarna släpper efter begravningen är det lätt att man fryser så man skakar, har iaf jag fått erara vid ett flertal tillfällen.

• Mallinka

Tack för alla inlägg. Det lutar nog åt att jag blir helt svartklädd (förrutom ytterkappan)för den svarta koftan är helt klart snyggare än den ljusa.

Mallinka

• liina

Hej!

Jag har varit på några begravningar de senaste åren och min undran är...klär sig verkligen folk i svart nuförtiden?

Jag vet att det finns en massa vett och etikett som påbjuder svart klädsel men jag tycker snarare trenden går mot allt ljusare klädslar. Personligen tycker jag det är skönt att slippa vara svartklädd eftersom begravningar i sig är så oerhört dystra.

Jag skulle inte välja att ha svarta kläder på begravningen, men självklart inte heller klä mig i glada skrikiga färger... Vanlig klädsel med nedtonade färger skulle jag välja.

/Liina

• Smulu

Du kan inte be din man att ringa och fråga vad de som arrangerar begravningen tycker är lämplig klädsel?

• Ettolrach

Ja, många har faktiskt svart fortfarande när de går på begravningar. Har inte ljus klädsel speciellt önskats, bör man bära svarta kläder tycker jag. Som respekt för de anhöriga.

Sorgen sitter naturligtvis inte i färgen på kläderna, men det handlar lite om respekt. Jag var på begravning i september när en bekant som blev 42 hade avlidit i cancer. Alla var mörkt klädda, det hade känts respektlöst mot hans sörjande föräldrar att inte klä sig i svart eller andra mörka nyanser.

Svar på tråden Klädsel på begravning