• Anonym
    Äldre 3 Jun 14:39
    2806 visningar
    10 svar
    10
    2806

    Vill inte bjuda sambons bror

    Hej!
    Har ett otroligt jobbigt problem och skulle behöva några objektiva kloka ord som akn hjälpa mig.

    Min sambos bror och jag har aldrig gillat varandra, vi har ofta bråkat och det har gått månader mellan att vi pratat. Sambon hamnar alltid i kläm och det är så sjukt trist.

    Men sen hamnade hans bror i en allvarlig olycka som gjorde att han fick ligga på sjukhus några månader och var nära att dö. Tack gode gud överlevde han. Men till saken tillhör att han har ett barn, och eftersom mamman till barnet (de hade separerat) var helt störd och inte kunde ta hand om barnet fick vi rycka in. Så vi hade hand om hans barn periodvis.

    Efter allt detta trodde jag väl att vi skulle kunna acceptera varandra, visst kanske aldrig bli vänner men ändå kunna ha en sund relation där vi inte alltid bråkar. Men så kom det - då började han skriva massa onödiga grejer och en struntsak som han inte hade med att göra och till slut blev det så illa att jag blev ledsen och kände mig påhoppad. Visade vad han skrev för min sambo samt för deras mamma (som hade med saken att göra) och båda blev riktigt ledsna över hans beteende.

    Nu till saken - jag vill inte ha honom på bröllopet. Känner bara att efter allt som varit kan han väl åtminstone låta bli att bråka med mig? Han la en kommentar om att hans bror inte hade det bra med mig osv och jag märker ju att han inte är så nöjd med vårat förhållande. Hade det varit en vanlig fest - absolut hade han väl kunnat få komma. Men nu när det är ett bröllop och att folk ska fira vår kärlek så vet jag inte om jag vill ha någon där som faktiskt inte är glad för vår skull och faktiskt inte är så nöjd över vår kärlek. Men jag vill ju heller inte göra det värre med att inte bjuda honom...

    Hur tusan ska jag göra? Inbjudningarna ska gå ut idag... 

  • Svar på tråden Vill inte bjuda sambons bror
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 14:45
    #1

    Kom på att jag lät väldigt hård när jag skrev att mamma till barnet var helt störd - men det var hon faktiskt. Grejer som jag inte orkar gå in på nu, men hon har inte längre någon vårdnad av barnet så det säger en del...

  • Äldre 3 Jun 15:14
    #2

    Jag hade nog pratar m sambon o frågat hur han ställer till
    att inte bjuda honom.. Han vet ju varför du känner så..

    Jag hade nog Inte bjudit honom.. 

  • Anonym
    Äldre 3 Jun 15:20
    #3

    Sambon kände som jag - sa han igår. Men det är ju ändå hans bror liksom.

    Allt är bara så sjukt trist...

  • Äldre 3 Jun 15:23
    #4

    Jag förstår dig, men din sambo måste få bestämma för de är hans bror.


    Framtiden är den du själv skapar
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 15:37
    #5
    jimmyojennifer skrev 2013-06-03 15:23:03 följande:
    Jag förstår dig, men din sambo måste få bestämma för de är hans bror.
    Framtiden är den du själv skapar
    Precis så känner jag också - ibland. 
    Nu känner ju sambon att han inte vill ha honom där - men det kan ju ändras.

    När någon faktiskt inte tycker om en eller är glad för vår kärlek då känner jag lite "varför ska jag bjuda in denna personen att fira oss". Men slår snabbt bort tankarna eftersom det faktiskt är hans bror. Hade varit lättare om det var en vän. 

     
  • imoen
    Äldre 3 Jun 15:51
    #6

    Fy vilken jobbig situation! Jag hade såklart diskuterat med min sambo men jag skulle också ha önskat att en sådan person inte kom på mitt bröllop. Ett alternativ är ju att bjuda in honom vid ett senare tillfälle, men vilket som så tror jag att det är otroligt viktigt att berätta varför ni väljer som ni gör. Dvs, att han inte får komma och varför ni har valt det eller att han får komma och varför ni har valt det.. Alltså jag tror att det är viktigt att på förhand tala om att ni förväntar er att era gäster kommer för att fira er kärlek och ingenting annat. Om brorsan har svårt att acceptera det kan det vara bra att han får en chans att tacka nej.

  • Anonym
    Äldre 3 Jun 16:04
    #7
    imoen skrev 2013-06-03 15:51:01 följande:
    Fy vilken jobbig situation! Jag hade såklart diskuterat med min sambo men jag skulle också ha önskat att en sådan person inte kom på mitt bröllop. Ett alternativ är ju att bjuda in honom vid ett senare tillfälle, men vilket som så tror jag att det är otroligt viktigt att berätta varför ni väljer som ni gör. Dvs, att han inte får komma och varför ni har valt det eller att han får komma och varför ni har valt det.. Alltså jag tror att det är viktigt att på förhand tala om att ni förväntar er att era gäster kommer för att fira er kärlek och ingenting annat. Om brorsan har svårt att acceptera det kan det vara bra att han får en chans att tacka nej.
    Tack för dina kloka ord. Ja du har nog rätt i att man bör ge en förklaring till varför ett inbjudningskort uteblir när alla andra får...
  • Aniara­4
    Äldre 3 Jun 17:52
    #8

    Jag tycker också att det är din sambo som ska ta ansvar för sin relation till sin bror och bestämma hur han vill ha det. Självklart har du också en relation till honom, och det som händer påverkar dig, men det bör vara din sambo som fattar beslutet och står för det.

    Han bör dock tänka igenom det noga. Att inte bjuda brodern på bröllopet är en väldigt stark markering och kan bli dödsstöten för deras relation, så om han inte är beredd att ge upp helt kanske det ändå är bättre att försöka stå ut med att ha brorsan där. Är ni rädda att han kommer att säga eller göra något för att uttrycka sitt missnöje och förta glädjen på dagen? Annars är det ju upp till er att hitta ett sätt att skärma av tankarna på vad han tycker och njuta av er dag samtidigt som han är närvarande i periferin, och upp till honom att gå dit, le och säga grattis - eller stanna hemma om han inte klarar av att bete sig som folk.

  • Äldre 3 Jun 22:36
    #9
    Aniara4 skrev 2013-06-03 17:52:07 följande:
    Jag tycker också att det är din sambo som ska ta ansvar för sin relation till sin bror och bestämma hur han vill ha det. Självklart har du också en relation till honom, och det som händer påverkar dig, men det bör vara din sambo som fattar beslutet och står för det.

    Han bör dock tänka igenom det noga. Att inte bjuda brodern på bröllopet är en väldigt stark markering och kan bli dödsstöten för deras relation, så om han inte är beredd att ge upp helt kanske det ändå är bättre att försöka stå ut med att ha brorsan där. Är ni rädda att han kommer att säga eller göra något för att uttrycka sitt missnöje och förta glädjen på dagen? Annars är det ju upp till er att hitta ett sätt att skärma av tankarna på vad han tycker och njuta av er dag samtidigt som han är närvarande i periferin, och upp till honom att gå dit, le och säga grattis - eller stanna hemma om han inte klarar av att bete sig som folk.
    Exakt min mening. Och vill den här brorsan sedan markera sitt missnöje med er relation från sin sida sett, så blir det ju upp till honom, genom att han har möjligheten att tacka nej. Låt då isåfall det stå för honom.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • stormh­elen
    Äldre 3 Jun 23:36
    #10

    Jag har en liknande situation på halsen som du har TS.


     


    Jag och min m2b:s storebror drar inte jämt ut alls, och har inte gjort det någon gång under de snart 6 åren som jag och min blivande har varit tillsammans.


    Det har hänt en massa saker och han har sagt och gjort riktigt elaka saken mot mig, och gett mig skulden för saker jag inte ens varit delaktigt i överhuvudtaget.


    Det har slutat med att vi nästan inte träffar honnom alls. Utan enbart när man inte kan undvika varandra som t.ex. när deras mamma eller små syskon fyller år, studentmottagningar osv.


    Jag vill egentligen inte ha han på vårt bröllop häller. MEN det är min blivandes bror så då får han väll komma iaf, eftersom det är hans bror, och min m2b skulle bli såååååå ledssen om han inte skulle få komma.


    Jag biter häldre ihop min egen avsmak av den karln än att se min blivande man ledssen för att hans bror inte är där och delar hans stora dag.


    Jag får helt enkelt svälja mitt ogillande av honom den dagen och ställa upp för min man.


     


    Men hade hans bror varit en kompis eller en släkting (dvs inte familjemedlem) som betett sig som han gjort så hade han absolut inte fått komma på bröllopet.

Svar på tråden Vill inte bjuda sambons bror