• Anonym

    Det här med vett och etikett

    Jag tänkte bara börja med att säga att jag gör tråden anonym eftersom jag vet att folk jag känner är här inne ibland och jag vill inte att någon ska känna sig påhoppad. 

    Hur ser folk egentligen på vett och etikett? Jag vet ju att vi som gifter oss nördar ner oss i all information under tiden vi planerar, bestämmer klädkoder osv. Men hur är det med allt "normalt" folk? Vad följs och vad följs genrellt inte?

    Några få av alla kommentarer vi fått som vi reagerat över: "åh vad skönt att ni har kavaj som klädkod, då kan jag ha jeans", eller ,när någon osat: "vi kommer! men den och den kanske måste jobba så i så fall kommer dom inte"  och menar på att det är så det fungerar när man osar till något (får man förhinder så dyker man helt enkelt inte upp). 
    En vecka efter osa så är det nästan 40 av 120 som inte har osat (dom flesta väldigt nära personer och det handlar inte om att dom ser sig som självklara eftersom dom ska meddela om boende samtidigt).  

    Det är allt från kläder, osa, att ens läsa informationen som står på inbjudningskorten till att det ska toksupas på festen (gör folk det på bröllop?!)..  Är det vi som har lite struliga och "icke allmänbildade" gäster eller är det så att det är såhär det fungerar i praktiken? 

    Själv får jag ju lite smått panik över eventuella tomma stolar under middagen,och för att inte tala om dyra kuvertavgifter som vi måste betala för folk som kanske inte kommer.., fylleslag (folk vet att vi bjudit barn och vill ha en hyffsad nivå på det hela (vi serverar bara öl och vin)  och lite mindre viktiga saker som att folk ska dyka upp i jeans (vi valde nästan mörk kostym men sänkte oss till kavaj, eftersom det ändå betyder hel kostym för männen.. ) 
     

  • Svar på tråden Det här med vett och etikett
  • Chicita

    Kunskap om vett och etikett är väldigt olika i olika kretsar.
    Men det låter som att dina gäster inte har någon kunskap om det alls, och vissa verkar ju nästan bara ignoranta (läs korkad om du vill Flört )
    Att de flesta svarar i sista sekunden får man nog räkna med - även om det hör till bra etikett att svara så fort man kan. Men svarstiderna brukar vara så långt innan bröllopet nu (eftersom man måste lämna svar till så många ställen) och det är ju långt ifrån alla som kan veta hur dom kommer att jobba en månad framåt. Att då säga med säkerhet "jag kommer" 2-3 månader innan kan vara väldigt svårt. Men det är ju så det ser ut i dagsläget tyvärr... Däremot borde man ju kanske kunna säga "jag vet inte hur schemat ser ut, men jag har sagt till om att jag vill vara ledig då" och inte bara "äh vi får se om jag är ledig då..."

    Om man har en hemsida så kan det vara värt att lägga upp en sida med "vad betyder"...
    Där man förklarar klädkoden, betydelsen av OSA, kanske förtydligar att det går jättebra att svara innan sista datumet osv.

    Nu är det ju lite sent för er att tänka på det. Men om man vet med sig att de flesta man känner inte har koll - så bör man för både sin egen och deras skull vara övertydlig Glad 

  • Anonym

    Ja, vi har ju en hemsida, men infon vi har där är mest om boende och liknande. Kläderna och osa trodde jag folk hade koll på. Nu känns det ju lite sent att lägga till det, en månad innan.. Men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att våra gäster skulle ha så dålig koll haha. Och om man inte har koll så trodde jag man kunde googla (problemet är väl att folk är så säkra på att dom vet hur det går till...) Många är ju dessutom lite äldre och jag hade fått bilden av att man hade lite bättre koll och höll lite mer på traditioner förr.  Fick ett litet uppvaknande och insåg att jag inte känner min släkt/mina vänner så bra som jag troddeFörvånad

    Ja, när vi satte osa så räknade vi ju med att det var den dagen som folk skulle svara, inte innan, och att vi skulle bli tvugna att jaga någon..men inte 40 st... Vi satte det 5 veckor innan bröllopet, senare än så kunde vi inte sträcka oss (alla fick save the date ca ett år innan). Nästan alla måste resa långt och med andra ord boka boende (eller göra det lätt för sig och tacka ja till vårt boende-erbjudande) och liknande, så jag trodde faktiskt att folk behövde bestämma sig i relativt god tid. Och så trodde jag ju så klart att folk förstod att konditori, catering, hotellrum och allt sådant MÅSTE bokas ett tag innan bröllopet, och att vi inte har några jätte-marginaler där. 
    Vi förstår ju att folk har jobb och liknande, men tackar man ja till något man kanske inte kan gå på? Hur ska värden veta att vissa EGENTLIGEN kanske inte kan? och vad händer om hälften av gästerna  inte dyker upp? Antingen ordnar man väl med jobbet eller så får man tyvärr tacka nej? Speciellt när det är på andra sidan sverige. (Hör dom av sig dagen innan så är ju personen ändå inte på plats att kunna ta sig till jobbet..)

    Det är i princip ingen som har nappat på hotellerbjudandet och det är flera evenemang i staden samtidigt, så när jag letade hotell så var alla hotell utom det här fullt alt. hade extremt lite platser kvar. Risken är med andra ord stor att en större del av gästerna står utan boende om dom inte väljer vårt alternativ. Ska man ringa runt och "tjata" eller bara låta alla lösa det själva?  

    Visst. Gifta blir vi ju oavsett, så egentligen ska man väl inte klaga, men jag blev bara så otroligt förvånad över folks beteenden. Just nu känns det som att vissa inte kommer dyka upp, hälften kommer komma i jeans och hälften i mörk kostym (på många sidor så står det ju att det faktiskt är mörk kostym som gäller när det står kavaj till bröllop) och så kommer alla känna sig felklädda... Det kommer bli fylleslag och dom kommer "riva" slottet (Förhoppningsvis går det upp för folk när dom ser lokalen att det inte passar sig med fylla..tror dom förväntar sig typ "bygdegård, fri bar och spotify" av någon märklig anledning)    

  • jenniferochaugust
    Anonym skrev 2013-06-03 14:24:06 följande:
    Ja, vi har ju en hemsida...
    Men! Man kan ju inte "halv-osa" till ett bröllop, det är ju helt otroligt! Särskilt inte då ni valt ett väldigt generöst osa datum bara 5 veckor före bröllopet. Som du skrev så får man väl fixa med jobbet då eller helt enkelt tacka nej. Ni kan ju inte betala för tomma platser bara för att de inte har bra framförhållning gällande jobb.
    Tyvärr måste jag instämma i att de verkar ha noll koll på vett och etikett!
    Antingen får ni skicka ut en påminnelse och be om ett klart besked, antingen "ja vi kommer" eller "nej tack", förklara att det itne finns något mellanting så snart inpå ert bröllop. Påminn om att hotellet kommer att släppa bokningen snart så de eventuellt kommer stå utan rum! Det är ju för deras egen skulle också :)
  • Marjasinus

    När jag började på universitetet för många år sedan så hade vi faktiskt en föreläsning i vett & etikett som ingick i nolleperioden. Jag kan nog säga att 90% av den kunskap jag har kommer därifrån och jag har ingen aning om hur mycket jag hade vetat om det inte hade varit för den.

    Efter nästan 1 år här på BT har jag nog börjat inse att det finns inget annat riktigt alternativ än att vara väldigt tydlig (nästan övertydlig) i alla frågor som är viktiga för en. Vi hade sista svarsdatum i lördags och vi har en par-tre svar i stil med "Räkna inte med mig" eller "Vi ska försöka komma, men min sambo jobbar men ska försöka ta ledigt" eller "Vi tror vi kan ha barnvakt men vi vet inte säkert". Hur kan man förvänta sig speciallösningar? Inser dom vad som skulle hända om alla ville ha en speciallösning?

    Vi har en ganska billig kuvertavgift och vi kommer nog inte kunna fastställa bordsplaceringen innan vi väl är på plats i lokalen så vi kan ge dom speciallösningar - men det vet ju inte dom om.

     

  • Chicita
    Anonym skrev 2013-06-03 14:24:06 följande:
    Kan ni slänga ut ett e-mail med lite "kompletterande uppgifter"? 

    Typ:
    Då det är många som inte svarat än, trots att datumet gått ut och några som anmält att dom kanske inte kommer trots att dom har tackat ja så vill vi bara förklara att slottet vi ska vara på inte kan ta emot fler amälningar efter "datum" så ni som inte svarar senast Fredag (eller annan dag) blir automatiskt uteslutna.
    Det gäller även de som meddelat att dom "kanske" kommer, då vi inte kan betala för "kanske - mat" på slottet.
    Som svar gäller inte "vad kul, det är klart vi kommer" - sagt på ICA för ett halvår sen, utan vi behöver ett ordentligt svar med antal personer, om ni behöver övernattning via oss eller om ni ordnar det själva.

    För er som har funderingar över klädkoden så gäller följande:

    Kavaj 


    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.
    Det är med andra ord inte ok med jeans och tröja. 

    Alkohol:
    Det blir inget fylleslag.
    Om någon försöker smuggla med sig egen sprit, eller blir allt för berusad i baren så kommer dessa att avvisas.
    Vi vill ha en trevlig dag med nära och kära på en barntillåten middag och fest. Öl och vin serveras till maten dock.

    Till alla som tackat ja redan och kommer för att fira den här dagen tillsammans med oss och respekterar våra önskemål så vill vi ta tillfället i akt att säga att vi uppskattar er väldigt mycket. Och vi ser fram emot en underbar upplevelse tillsammans med er.


     
Svar på tråden Det här med vett och etikett