• imoen

    Vad ska mamma ha på sig?

    Min morsa är inte typen som klär upp sig. Hon hade väl mascara en gång på 80-talet och bär på alla typer av tillställningar jeans och tröja och gör alla sina klädinköp på ica maxi. Nu vill hon göra en ansträngning till mitt bröllop och har bett om hjälp med att hitta en lämplig klädsel, en längre tunika eller en klänning med leggings med spets under. Vår klädkod är "finkläder" så det är ganska stora frihetsgrader på kläderna. Men, vad ska hon ha på sig? Vad ska jag tipsa om? Hon är 150 cm lång och väldigt rund. Äppelformad. Vilken modell ser bäst ut så att hon inte ser gravid ut eller ser ut som att hon bär ett påslakan? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Vad ska mamma ha på sig?
  • filibustern

    mamma är inte sådär jättelång. typ 160. i 60 årsåldern, rund även hon, hon brukar ha någon sorts kavaj faktiskt, när hon ska på fest eller bröllop. kanske någon spräcklig t-shirt från 70talet, ELLER en enkelfärgad. och så en kavaj över och kavajbyxor till :)

  • annapia

    Det är jättesvårt att ge tips till någon "främmande". Viktigast av allt är att hon känner sig riktigt fin då bär hon också upp kläderna. Lite tips på vägen kan vara: Enfärgat är oftast mer smickrande på en rundfigur, en något mörkare färg ger också ett smalare intryck. Nylonstrumpor gör benen snyggare än leggings, speciellt på något äldre kvinnor. Skor med liten klack (ej helt platta). Modell på klänning är svårt, hon måste ut och prova. Håller med om att en längre kavaj är snyggt till. Det finns kroppsstrumpor av olika slag, få tips i en bra underklädesaffär, det gör att man slipper valkar vid bh band, troskanter etc. Lyssna in vad din mamma tycker om men få henne att våga gå lite utanför sina vanliga gränser. Då kanske hon kan få den där aha upplevelsen: Tänk att jag klär i det här, det hade jag aldrig vågat prova!!! All lycka till!!!

  • Red Lion

    Jag håller med annapia att hon borde gå och prova, du kanske kan följa med? Om man går till en lite "finare" butik (mer MQ än H&M) så får man ofta hjälp med sånt och personalen kan vara väldigt serviceminded. Var med en kompis (som ska vara gäst på bröllopet) på Esprit i veckan och vi fick jättebra hjälp. Min kompis blev supernöjd med sitt val och hon bär sällan klänning. 

  • Chicita

    Jag skulle tipsa om att gå till Zizzi.
    En kedja som vänder sig enbart till tjejer över storlek 42.

    Jag jobbade där i 8 månader och dom är verkligen fokuserade på personlig service och kundbemötande.
    Det finns även en curv-guide som hjälper din mamma att hitta en stil som framhäver hennes bästa sidor.

    Innan det låter som att jag gör smygreklam (därför ville jag vara tydlig med att jag jobbade där) så ska jag väl säga att jag fick inte vara kvar efter provanställningen och jag är väl lite sådär halv-glad på dom.
    Anledningen till att jag rekommenderar dom är inte för att "ååh zizzi har bästa kläderna i väääärlden"  utan helt enkelt för att dom verkligen ger den där personliga servicen.
    Själv har jag börjat handla på Kapp-Ahl Oskyldig
    När din mamma fått hjälp att hitta en stil så kan hon ju handla i vilken affär som helst sen  Oskyldig 

    Men rent generellt kan jag säga att hon ska flytta fokus från magen till bysten/ ansiktet genom att välja en överdel som har lite blingbling, mönster eller en designdetalj som sitter "uppepå bysten" om du förstår hur jag menar.
    V-ringat är också bra.
    Passformen är superviktig. Köp inte för stora kläder. Om axelsömmarna hamnar ute på armen så ser man större ut än man är.
    Ljusa byxor (om hon vill ha byxor) drar också blicken till benen som ju är smala och snygga på en äppelformad.

    Lycka till Solig 

  • imoen

    Jag eller min syster eller båda kommer att följa med henne ut här i stan före bröllopet. Strumpbyxor var ju ett bra tips, det är ju gratis "bensmink" och också utanför hennes comfortzone, och "kräver" ju en klänning istället för en tunika. Jag tror att ett stort problem är att hon inte känner sig kvinnlig så hon vågar inte framhäva sin kvinnlighet av rädsla för att framstå som sjåpig eller fåfäng eller just kvinnlig (Kommer från Norrlands inland)... Det är verkligen jättesvårt. Jag skulle gärna hjälpa henne att välja underkläder som lyfter bysten eller kanske något shapewearaktigt bh-linne men det kommer nog inte på tal. Ska undersöka om vi har Zizzi i stan. De andra tipsen var också bra Chikita, jag googlar på plus size klänningar tidigare och det var just v-ringar med bling som jag fastnade för och tror kan vara klädsamt gör henne. Jag känner faktiskt lite skräckblandad förtjusning inför det här projektet. Jag hoppas att hon vågar lita på någon annans omdöme.

  • Chicita
    imoen skrev 2013-06-02 23:00:42 följande:
    Jag eller min syster eller båda kommer att följa med henne ut här i stan före bröllopet. Strumpbyxor var ju ett bra tips, det är ju gratis "bensmink" och också utanför hennes comfortzone, och "kräver" ju en klänning istället för en tunika. Jag tror att ett stort problem är att hon inte känner sig kvinnlig så hon vågar inte framhäva sin kvinnlighet av rädsla för att framstå som sjåpig eller fåfäng eller just kvinnlig (Kommer från Norrlands inland)... Det är verkligen jättesvårt. Jag skulle gärna hjälpa henne att välja underkläder som lyfter bysten eller kanske något shapewearaktigt bh-linne men det kommer nog inte på tal. Ska undersöka om vi har Zizzi i stan. De andra tipsen var också bra Chikita, jag googlar på plus size klänningar tidigare och det var just v-ringar med bling som jag fastnade för och tror kan vara klädsamt gör henne. Jag känner faktiskt lite skräckblandad förtjusning inför det här projektet. Jag hoppas att hon vågar lita på någon annans omdöme.
    Vart bor ni någonstans? Jag tänkte att jag kanske vet vart det finns närmsta Zizzi-butik.
    Shapewear kan göra underverk för formen. Men ska ni satsa på något sånt så propsar jag på en trosa med hög midja, och då menar jag typ som man drar upp till BH-kanten.
    Den kan hjälpa till att göra övergången mellan mage och dom smala benen lite mindre markant och det är rätt behagligt om man slipper den där kanten mitt i midjetrakten.
    Shapewear finns i de flesta butiker för större tjejer. Kolla bara så att dom är bekväma. Dom gör ju inte så att man tappar 40 kilo liksom, men dom slätar ut och man kan tappa en hel storlek om man har tur. Och en trosa som går högt upp gör också så att man får stöd för ryggen och då också automatiskt bra hållning. 
    Jag minns att någon rapporterade att dom minskade 7 cm i midjemått med en sån där hög trosa som vi hade Förvånad 
    Jag har för fast hull så jag tappar inte så mycket. Men jag ändrar min kroppsform från "kurvig" till "rejält timglas" med ett par bra shapewear Skrattande 

    Om hon inte är bekväm i klänning, så satsa hellre på en snygg kostym med en färgglad blus som drar blicken till sig Glad
Svar på tråden Vad ska mamma ha på sig?