• MeaJ

Oförskämt är vad det är!!

Jag vet mycket väl att vårt bröllop inte är lika viktigt för våra nära och kära som det är för oss.
    Vårt OSA gick ut för exakt en vecka sedan och det är fortfarande 5 par som inte har svarat. Varav 3 av paren är kusiner till oss båda som vi har bra kontakt med.
    Veckan innan osa gick ut så rinde värdparet runt till de som inte svarat ännu dör att göra en liten påminnelse att det snart var dax att bestämma sig om man kunde komma eller inte.
    Trots detta har fortfarande 5 av dem inte hört av sig än.
    Oavsett om man kan komma eller inte så meddelar man det innan osa går ut.
    Det är väldigt svårt för oss att planera och beställa mat, tårta, dryck osv när det är 10 personer totalt som inte hör av sig.
    Det är mycket pengar det handlar om för oss brudpar som betalar hela bröllopet själv.
    Jag tycker detta är fruktansvärt oförskämt mot oss som brudpar!!! 
    Jag kan inte låta bli att bli arg och besviken på dem som inte svarar. 

Sommarbrud 2013
  • Svar på tråden Oförskämt är vad det är!!
  • 7011e gången gilt

vi har åxå såna vänner å slakt tyvärr tycker de är dålig stil inte nu in för bröllopet för vi har inte skickat inbjudan än men till kalas å fester brukar de va så att folk inte dyker upp eller inte svarar dåligt

• stormhelen

Ring dem och säg att ni behöver svar NU om de kommer eller inte eftersom osa:t gick ut för en vecka sedan.

Vi har en familj som inte häller har svarat än och då är det en månad sedan som osa:t gick ut. (Skitdåligt)!

Men vi har gett dem dispans till 9 juni, då de bor i New York, och deras dotter ska precis börja i skolan.  Fast man kan ju tycka att de borde osa:t för länge sedan då de måste boka boende om de kommer till bröllopet.

Så jag förstår din frustation.

• baboo

Jag har ju vänner som jag vet inte kommer osa för de anser att det är så självklart att de kommer. Kan det vara så i i ditt fall också?

• mirreth

Vi har också inte fått svar från alla fast det gick ut 31/5. Skickade PM på fb till de flesta. Fick påminna en av mina äldsta vänner som jag vet är dålig på formella saker. Fick till svar att hennes sambo inte viste vad han skulle ha på sej... Svarade syrligt tbx och skrev på deras rad på gästlistan! Ingen idé att lägga energi på sådana gäster. Sedan kan jag tycka att det är underligt när man i klartext skriver att man vill ha mailsvar från alla -de vi är släkt med och de vi träffar varje dag. Och så kommer det nåt vykort med svar, och nån säger i förbifarten, nån ringer.... Slappt! 

• stealmystyle

Nu har vi två veckor kvar på vår OSA, men jag förstår din frustraton. Om man inte orkar/kommer ihåg att osa så är det ju uppenbarligen inte så viktigt för dem att komma. Hade det inte varit några nära vänner hade jag nog fasiken sagt att "tyvärr, ni hörde inte av er trots påminnelse så vi tog det som att ni inte skulle komma. Nu har vi inte räknat med er när vi beställt maten", eller något liknande. Förhoppningsvis så lär de sig till nästa gång. Tycker det är otroligt oförskämt! Man ska inte behöva jaga de inbjudna. 

Jag trodde väl på något vis att när man skickade ut inbjudningarna att folk skulle höra av sig ganska fort. Tänker att ett bröllop vet man ju om man vill hitta tid för eller inte. Trodde åtminstone att folk skulle höra av sig och tacka för inbjudan, men inget sådant. När vi fått en bröllopsinbjudan så har vi tackat ja den första veckan. Vill vi gå så fixar vi tid till det. Jag har också alltid hört av mig via fb om det inte varit en nära vän och tackat för inbjudan.

Någon gång per år så fixar jag någon fest där vi ofta bjuder på mat och alkohol. Jag lägger ofta ner ganska mycket tid på det här, med att planera, laga maten och dekorera lägenheten. Även då skiter folk i att osa så att man får jaga dem. Fattar verkligen inte vart folks hysf är någonstans!?

Har en vän som inte förstod att man skulle osa. Hon trodde att man bara gjorde det om man inte kunde komma.. Men sen är inte hon den skarpaste kniven i lådan heller.  

• Carina10

Man läser ofta att folk struntar i att OSA.
    Det kan självklart hända saker som gör att det glöms men då handlar det om EN eller TVÅ personer men inte upp till hälften.
    Men jag har också läst på BT  att det kan handla om att 91 stycken inte svarat av 120 gäster osv.

Att sen vissa tycker dom är självklara....jaha? Vet brudparet vilka just DOM är? Jag hade inte vetat hur andra tänkerFörvånad

Jag kan också tycka att det är oförskämt och att det är som att de fullständigt struntar i brudparet. Det hade känts som att dessa inbjudna inte värdesatte mitt o min blivandes bröllop alls!
    Jag hade verkligen inte tjatat på folk heller för vill dom inte så vill dom inte. Jag hade inte velat ha gäster på mitt bröllop som jag har fått "tjata" mig till.

Nu ska vi ha ett mindre bröllop så vi har kontakt med var o en.

Men får jag en inbjudan kollar jag upp det snabbt o ger besked. Har hänt att jag fått takca nej men det beskedet har jag gett lika fort. Vet att där är mycket som ska planeras o för at underlätta för brudparet så har jag velat ge besked fort.
    Men vi är ju alla olika.....men att strunta i brudparets O.S.A skulle aldrig falla mig in....isf har det verkligen hänt något med mig som gör att jag inte har en chans att svara.

Sen finns de vissa som ska strula o hitta på massa orskaker till att bara få äta o inget mer trots de har sagt ja till att komma o i den situationen är vi i nu med en gäst.

• Sudditjuven
    Carina10 skrev 2013-06-14 10:29:41 följande:
    Sen finns de vissa som ska strula o hitta på massa orskaker till att bara få äta o inget mer trots de har sagt ja till att komma o i den situationen är vi i nu med en gäst.
    Inget mer? Du menar närvara på vigseln och så?
  • Eleya

Vi ska inte göra en så stor sak av dem som inte svarat..då är de välkomna till vigseln och sen är det tack o adjö.  Har man haft ett helt halvår på sig att svara, då får man f*n ta mig skylla sig själv. Det är inte dagisbarn vi inbjudit utan vuxna människor. Så nä, sånt stressar mig inte, jag är stenhård med det, så får alla tycka va de vill ^^

De e som sagt mycket pengar och energi man lägger ner i planeringen..

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Sudditjuven
    Eleya skrev 2013-06-14 12:47:39 följande:
    Vi ska inte göra en så stor sak av dem som inte svarat..då är de välkomna till vigseln och sen är det tack o adjö.  Har man haft ett helt halvår på sig att svara, då får man f*n ta mig skylla sig själv. Det är inte dagisbarn vi inbjudit utan vuxna människor. Så nä, sånt stressar mig inte, jag är stenhård med det, så får alla tycka va de vill ^^

De e som sagt mycket pengar och energi man lägger ner i planeringen..
    Lite så resonerar jag med. :) Har man inte OSAt så kan man inte heller förvänta sig att det finns mat, dryck etc..
  • FruForsmark

Alla svarade för oss, men en vecka efter OSA så avanmälde sig ett par och de gav liksom ingen egentlig anledning till det. Det var mer som om de drog sig ur en vanlig fest. Vi tror att de helt enkelt inte ville lägga ut pengar för det, vilket är helt ok för oss- men då kanske man inte skall anmäla sig så tidigt som de gjorde och sedan avanmäla sig veckan efter osa.... Det stressade verkligen oss då vi fick göra om hela bordsplaceringen och även justera festhäftena. Men folk som inte har gifta har nog svårt att förstå allt slit som ligger bakom ett bröllop.

Svar på tråden Oförskämt är vad det är!!