• Junibr­ud2013
    Äldre 31 May 06:45
    3025 visningar
    7 svar
    7
    3025

    Skicka inbjudan i sista sekund?

    Gifter mig den 28 juni och skickade ut våra inbjudningar i februari med sista osa-datum 6 maj. 10 av 67 inbjudna kunde inte komma. Nu en månad i förväg har jag börjat känna att jag borde ha bjudit mina allra äldsta bardomsvänner som jag i princip bara träffar max en gång om året men kommer att ha fortsatt kontakt med hela livet. Mina nuvarande närmsta vänner är bara ca 3år gamla relationer. 

    Jag vill nog ha mina barndomsvänner där på min dag men hur sjutton gör jag med inbjudan till dem?? Alla andra har fått egenpysslade personliga, riktigt fina inbjudningar (har inga kvar), Kan ett telefonsamtal eller ett mail på facebook räcka för att höra vad de gör den 28e juni?

    Tacksam för råd! 

  • Svar på tråden Skicka inbjudan i sista sekund?
  • Mmmari­a
    Äldre 31 May 07:12
    #1

    För oss gick det bara 2 månader och 10 dagar mellan frieri och bröllop, så inbjudningarna skickades ut mindre än 7 veckor innan bröllopet.Jag tycker att du kan bjuda in fler vänner, men att det ska ske med post och en riktig inbjudan. Dock behöver det bara vara en enklare inbjudan och inte egenpysslad. Skriv ut inbjudan och limma fast på ett fint papper bara. Ändra osa-datumet såklart!  

  • Angeli­ca och Engin
    Äldre 31 May 07:53
    #2

    jag hade också några jag ville bjuda i sista minuten. osa datumet är idag 31 maj och vi skickade deras kort igår . ;) kör på tycker jag

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 31 May 08:48
    #3

    Jag har också några som jag skulle vilja bjuda i efterhand men som gäst är det väl oftats inte så kul att bli bjuden som "substitut" för de som tackat nej? Min kusin t.ex vet att hennes föräldrar fått inbjudan men inte hon och att då skicka inbjudan nu så kanske hon tar det som lite "andra chansen"? Jag tänkte även bjuda in min fadder som jag dock inte har träffat sedan jag var liten men skickar julkort med varje år.. Jag funderar också på om man kan bjuda i sista minuten då... Jag skulle ju gärna vilja ha dem med..


  • Äldre 31 May 09:16
    #4

    Vi bjöd in några vänner till när vi fick återbud. Skickade med en lapp om att vi tyvärr inte kunnat bjuda alla från början, men att det nu blivit platser lediga. Sen gav vi dessa gäster ca 10 dagars tid att bestämna om de kommer eller ej. Jag tycker att man är extremt pretentiös om man tackar nej för att man sas. blir bjuden på återbud. Jag skulle själv inte bry mig fast jag märkte att jag hör till "b-listan". Bättre att få en inbjudan överhuvudtaget än att inte bli bjuden alls.

  • NinaH
    Äldre 31 May 10:03
    #5

    Vi hade helt missat att bjuda ett par som vår toastmaster påminde om. Då var det bara ca 1 vecka kvar till OSA. Vi skickade snabbt som attan en inbjudan utan någon förklaring, tyvärr tackade de nej. Hoppas bara det inte var för den sena inbjudan...

  • Äldre 1 Jun 07:06
    #6

    Jag hade gärna fått en sen inbjudan, så det tycker jag absolut att du kan göra. Ring!!

  • Äldre 1 Jun 11:30
    #7

    Bjud dem!
    Skicka en riktig inbjudan fort som attan (den behöver inte vara märkvärdig-köp ett färdigt kort!) och ring dem också!
    En av orsakerna att man enligt etikett ska vara snabb med svar till den som bjuder in, är faktiskt just att denne ska kunna fylla på sin gästlista utifrån att någon tackar nej. Det är alltså inte fel att ha en reservlista . Det är heller inget konstigt att platser blir lediga och jag har flera gånger-ibland rentav på kyrkbacken, inbjudits till att följa med till en middag jag inte räknat med, bara för att någon akut uteblivit och det har bara varit hur kul som helst!

    När det gäller just dina äsldsta vänner, så är det väl bara fint om du tar tillfället i akt att berätta för dem att du under den här tiden verklgien fått anledning att fundera och att ditt hjärta talar om för dig att de betyder mer än du kanske i vardagen kommit ihåg och att du är angelägen om att behålla dem nära i ditt liv-även om ni inte ses så ofta. "jag känner i hela mig att ni skulel fattas och jag hoppas ni vill komma även om jag är sent ute" Blir man inte glad om någon säger så?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Skicka inbjudan i sista sekund?