• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 30 May 14:28
    3830 visningar
    18 svar
    18
    3830

    Hur värderar du vårt hotells strulande!?

    Hej,


     


    Jag skulle vilja ha er opartiska syn på ett bekymmer vi har.


     Vi gifte oss för några veckor sedan och hade anlitat ett litet hotell för hela arrangemanget utom själva vigseln som hölls på annan plats. På bröllopsdagens morgon kom alla gäster och checkade in. Vi skulle bjuda dem på lunch och hade avtalet om detta med hotellet. Tyvärr fick personalen inte maten varm och kunde inte lämna besked om det skulle bli nån mat öht och i så fall när. Detta ledde till att gästerna väntade på maten in i det sista och kom försent till kyrkan. (Bara minuter försent, men det blev jobbigt för vissa av gästerna som var hyperstressade och fick ”kasta sig in” i kyrkan.) Flera av gästerna ”krockade” dessutom med oss på kyrkbacken vilket vi inte hade tänkt oss. Det blev en verkligt dålig upplevelse för vissa gäster.


     Väl tillbaka till hotellet visar det sig att de har haft mandel i efterrätten trots att vi många gånger pratat om hur extremt viktigt det är med nöt- och mandelfritt. Detta ledde till att jag (bruden) och en annan släkting blev oroliga över flera andra rätter och bröd, kunde vi lita på dem? Vi fick sedan ett alternativ till mandelgrejjen i efterrätten så vi blev inte utan, men det är ju inte vad man vill uppleva på sin stora dag.


     Sist men inte minst så hade hotellägaren ett barn som störde oss och våra gäster. Barnet var påfluget och ställde dumma och sårande frågor (rent elaka) till en av våra gäster som har en allvarlig funktionsnedsättning. Personen blev djupt sårad. Barnet väckte oss på söndagsmorgonen  genom att knacka på och titta in genom fönstret och hängde sen i hasorna på oss när vi skulle ta farväl av gästerna och packa. Vi pratar om ett extremt påfluget och rent ut sagt jobbigt barn som ställde dryga frågor och kom med typiga kommentarer. Både jag och min man sa till honom rakt ut att gå därifrån men han lyssnade inte.


     Vi ville inte besvära gästerna med att ”ställa till rabalder” om detta på plats utan mailade direkt när vi kom hem. Vi hade även telefonkontakt där hotellet beklagade det inträffade. Efter nån dag kommer fakturan och vi hade väntat oss en kompensation för allt strul men det fanns ingen. Vi mailade direkt och begärde 10% avdrag på totalkostnaden.


     Detta nekar de med hänvisning till att de uppfyllt avtalet. Vi är jättemissnöjda och hade tänkt oss att få en kompensation för att använda till att köpa en fin chokladask och buda till de hårdast drabbade gästerna. Nu får vi täcka den kostnaden själva för vi vill ju givetvis ge en ursäkt till våra gäster som inte haft det bra på vår fest.


    Överreagerar vi? Tycker ni det är rimligt att betala fullpris? Visst, de har uppfyllt avtalet om man ska bokstavstolka, men borde de inte väga in sånt som att de orsakade allt strul och ledsna gäster?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-31 15:56
    Edit, barnet VÄCKTE oss inte på söndagsmorgonen. Fel av mig. Jag skrev i all hast och minnesbilden var mig halvnaken i morgonrock när barnet knackade och ville prata, men det var faktiskt så att vi inte SOV.
  • Svar på tråden Hur värderar du vårt hotells strulande!?
  • Äldre 30 May 16:40
    #1

    Fick gästerna lunchen? Om inte så har dom ju inte följt avtalet. Dessutom hade dom mandel i efterätten som ni hade sagt till att det inte fick innehålla.

    Detta med barnet, ursäkta mig men jag HATAR såna barn. Det är inte acceptabelt att bli störd på sin fest, barn eller inte. är det inte upp till hotellägaren att gästerna ska bli nöjda. Era gäster lär ju inte fundera på detta hotell om dom ska ha fest eller bara övernattning.

    Tycker att ni inte ska betala hela noten. Stå på er!

  • Äldre 30 May 16:46
    #2

    Ni borde få kompensation ja!
    De har inte följt avtalet eftersom maten innehöll sådant som de inte fick göra!
    Fick gästerna mat innan vigseln? Hade ni nån tid där m När den skulle ha
    serverats?
    Barnet har oxå sett till att störa o tala nedsättande till era gäster, inte heller
    det borde tolereras!!

    Konsumentombudsmannen borde veta hur ni ska göra. Betala lr inte menar jag. 

  • Chinch­illi
    Äldre 30 May 19:16
    #3

    Säger som övriga, kontakta konsumentombudsmannen, de kan hjälpa er. Men jag skulle nu begära avdrag på 20%, bara för att jävlas.
    Och betala INTE ETT ÖRE förräns allt är avklarat, det är svårare att få tillbaks pengar man en gång betalat. Ta en kopia på fakturan och skriv på den att ni bestrider den och att ni kontaktat konsumenstombudsmannen, skicka den till hotellet. Och varför inte höra av sig till programmet Plus... :)

    Lycka till! 

  • xMaria­x
    Äldre 30 May 19:29
    #4

    Nej fy!

    Självfallet ska ni bli kompenserade, däremot så tyckte jag att ni var lite väl schyssta mot dem som ville ha 10% rabatt. 20% som Chinchilli skriver här ovanför låter mycket mer rimligt.

    Fick gästerna mat? Påpeka det när de säger att de följt avtalet. Likaså med mandeln.

    Barnet har väl ingen som helst rätt att vara där när ni har bröllopsfest ö.h.t!? Fyf*n rent ut sagt! 


  • Äldre 30 May 19:45
    #5

    Jag håller med, 20% avdrag låter rimligare! Kontakta först hotellet och tala om att ni tänker gå vidare med detta om dom inte går med på att ge er 20% avdrag. Påpeka dom punkter som ni anser att dom har brutit avtalet, t ex att ni fick mandel i maten trots att ni hade avtalat om att det inte skulle vara det och att gästerna inte fick mat vid avtalad tid samt att deras jobbiga unge störde er bröllopsmiddag/fest, vilket inte heller ingick i avtalet! 

    Om dom inte går med på att ge er avdrag, kontakta då konsumentombudsman som kan vägleda er vidare!  

  • Äldre 30 May 19:56
    #6

    absolut avdrag. vad hade hänt om någon med mandelnötallergi hade hamnat på sjukhuset?? 

    och föräldrar måste ju förklara för barnet att det inte kan störa främlingar under en fest eller vara elak. gjorde dom ingenting för att hindra ungen från att störa?`
     

  • imoen
    Äldre 30 May 20:15
    #7

    Var det någon i bröllopssällskapet som påtalade för en vuxen ansvarig att barnet störde? Jag tycker att det är orimligt att begära att barnet ska förstå det på egen hand. Kanske det har svårigheter på något sätt, t ex att läsa och tolka sociala koder.

  • Anonym (Ledse­n)
    Äldre 31 May 07:02
    #9

    Kan ju börja här, det är alltså Kuskahusens gårdshotell i Skåne som visar så här dåligt intresse att ta hand om sina kunder.

  • Äldre 31 May 07:45
    #10

    Kan förstå att de e jobbigt att dra vidare men de e nog inte första gången detta händer e ja rädd..

    Har ni betalt dem? Ni bör inte ge er även om de känns skit o att de förstörde så mycket på er dag..
    O nej, de har inte uppfyllt avtalet om inte den mat som serverades innehöll sådant som inte alla kunde
    äta o ni hade sagt ifrån om de..
    Inte heller rimligt att de menar gästerna ska hinna äta på stående fot o stressa till kyrkan för att De
    inte var förberedda nog att kunna sköta sitt jobb.. De hoppas nog att ni inte ska dra detta vidare
    men för andras skull borde ni kanske göra de.. O som sagt ovan, tänk om någon av er ätit mandel
    o blivit allvarligt sjuk..

    Hoppas ni orkar.. Lycka till!

  • Äldre 31 May 08:49
    #11

    Jag hoppas ni orkar stå på er. Inte bara för er egen skull utan för andra som kan hamna i samma sits i framtiden. Man ska inte få komma undan med sådant gratis. Ni kan ju kontakta konsumentverket för rådgivning. Vad tycker de är skäligt? Då har ni lite bredare grund att stå på gentemot hotellet. Det behöver kanske aldrig gå så långt som en anmälan till konsumentverket men hotellet kanske då förstår att ni menar allvar. Jag förstår att ni är trötta men jag tror att ni kommer ångra er om ni bara sväljer och betalar. 

  • Annamo­lly
    Äldre 1 Jun 21:51
    #12

    Haller med ovriga om att ni bor bestrida fakturan. Brollopsdagen ar ju en superviktig dag da det ar viktigt att allting klaffar! Detta ar ju ingen vanlig hotellvistelse utan nagot mycket viktigare och det reflekteras ju (alltid) i priset nar man koper brollopspaket och liknande. Hur sen var lunchen? For om den var flera timmar sen tycker jag inte de har fullfoljt avtalet alls, da ar det ju inte lunchtid langre. Och att det var du, bruden som var en av de med mandelallergi!!! Jag tycker du kan papeka att du upplevde detta som extremt oroande eftersom du kunde fatt anafylaktisk chock (teoretiskt sett i alla fall, jag vet inte hur pass allergisk du ar). Det maste ju ha gjort dig valdigt obehaglig till mods att de uppenbarligen inte hade uppfattat denna instruktionen och darmed kunde det ju ha varit notter eller mandel i nagonting annat ocksa! Man ska knappast behova ha sana orosmoment pa sin brollopsdag. Och en havrekaka till efterratt - Det ar langt under den nivan man forvantar sig pa sitt brollop och jag tycker inte det ar OK.

    Dessutom tycker jag gott att du kan papeka att dom har skapat allman besikelse, oro och dalig stamning pa den viktigaste dagen i era liv (ni kan gott flaska pa lite). ;) 

    Hoppas att dagen anda var underbar pa alla andra satt! Nu ar ni gifta och det ar ju det som ar huvudsaken! :)
     


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 1 Jun 23:57
    #13

    Håller med alla föregående talare, någon skrev att ni skulle börja med att ringa upp dom och förklara att om dom inte går med på att dra av på priset kommer ni bara bestrida fakturan och bråka om det, så antingen tar dom de pengar dom kan få nu, med viss rabatt, eller så får dom vänta gud vet hur länge på dom eventuella pengar dom kan få (och då kan det ju bli ännu mindre). Det borde avskräcka dom från att bråka om det kan jag tycka.


     


    Ang. allt trassel, ingen restaurang kan kräva att kunden ska sitta hur länge som helst och vänta på maten, så det borde inte dom heller kunna göra, trots att ni som du säger inte bestämde någon specifik tid.


    Och har man ett barn med sig på jobbet så är det ens egen skyldighet att se till att barnet inte går runt och stör folk, oavsett sammanhanget. Man kan inte anta att alla älskar barn och tycker att dom är oförargliga bara för att dom är barn. Det var inte erat ansvar att avbryta er i festligheterna för att leta upp någon vuxen som kunde hämta barnet, speciellt inte som ni bett henom att gå därifrån, det borde ungen ändå förstå tycker jag.

  • amerik­a
    Äldre 2 Jun 05:59
    #14

    Håller med övriga: ni borde inte betala fullt pris för den upplevelsen!

    Mandelallergi är allvarligt och det borde ett proffsigt ställe ha järnkoll på. Där finns inga som helst ursäkter. De skulle inte ha serverat en dessert m mandel i från början när ni uttalat att det fanns allergiker.
    Att lunchen inte serverades i tid är oxå illa och frågan i det är oxå om hotellet var medvetna om att gästerna behövde äta senast si och så? Ni hade ingen specifik tid, men visste de att alla gäster skulle åka kl XX? Sen är det ju illa i alla fall att behöva vänta länge på maten, men ändå.
    Barnet låter för mig som ett barn som inte har koll på de sociala koderna. Det kan bero på att hen helt enkelt är ouppfostrad eller att barnet själv har någon form av funktionsnedsättning. Oavsett vilket, så är det föräldrarnas och inte barnets ansvar att se till att hen inte stör hotellets gäster.

    Jag tycker oxå ni ska vända er till konsumentrådgivare/ombudsman, dels för att få hjälp hur ni ska göra med fakturan (betala och riskera att inte få några pengar tillbaka eller inte betala och riskera att få en skuld...) 

    Lycka till och hoppas att ni ändå kan ha många fina minnen från er stora dag! 

  • Äldre 2 Jun 10:03
    #14

    Jag är själv nötallergiker av den svåra typen och har arbetat inom hotell världen hela mitt liv.
    Att det blir fel med allergikosten är extremt vanligt tyvärr. har man dock bett att ALLA ska få nötfritt så brukar det fungera bättre. Mycke tråkigt att det i detta fall inte varit så. Jag står inte på hotellets sida i det här det vill jag förtydliga, men jag har aldrig frått kompendation för att det missat min specialkost sålänge jag inte fått en allergichock av att äta den...
    Däremot ska ni få kompensation för den försenade lunchen (för visst fick de lunch?) om det inte fick lunch ska ni självklart ha 100% tillbaka på den. är den så pass försenad ska ni ha kompensation på 10-20% skullle jag säga.

    Gällande barnet hoppas jag att någon sa till någon i personalen att barnet störde. Har detta skett ska ni ha kompensation för att detta inte slutade. Om ingen sa till är det svårare. personalen kanske trodde att barnet inte var tillbesvär. SEN tycker jag att det är under all kritik att man har sitt barn på jobbet och låter barnet springa runt utan förälderns tillsyn bland gäster.
    Min mamma drev hotell när jag var liten (2-12år) och jag var mycke där. men jag visste att jag inte fick störa gästerna. utan fick hålla mig på personalavdelningarna. eller gå med en vuxen om jag skulle gå bland gäster.
    Gäster har alltid rätt till sin upplevelse. Det verkar som att detta påverkade en stor del av er upplevelse och som anläggning skulle jag göra mitt bästa för att kompensera. jag tycker 10% är en helt klart rimlig summa att kompensera er med ominte annat så för middagen och lunchen samt ert rum och ev. den/de gäster som blev mest drabbade.

    Sist men inte minnst vill jag be om ursäkt från hotellsläktet och beklaga att ert bröllop inte vart så underbart som ni hoppats på. Det är fruktansvärt tråkigt att behöva sitta med sånt här när ni ska vara nygifta och lyckligast i världen!

    Jag önskar dig lycka till och berätta gärna hur det gick.

  • Anna S Olsson
    Äldre 6 Jun 12:23
    #15

    Jag skulle aldrig gå med att betala.
    Jag skulle först hänvisa till att de inte serverade lunchen i tid (därav uppfyllde de inte kvaren/avtalet)
    Sedan missen med nöt/mandeln... Har ni påpekat det flera gånger att det finns nöt-mandel-allergiker där så ska dom ju sköta sig... Därav skötte de inte sitt avtal.
    Och dessutom låta en dryg snorunge störa er hela tiden. Dåligt gjort.
    Nej! Säger jag, ni ska kämpa för att få ett bättre pris. Dom ska inte ha full "belöning" för ett halvdant jobb! 

  • Anonym (Ledse­n)
    Äldre 10 Jun 12:48
    #16

    STORT TACK alla som stöttat oss och förstår oss. Vi vill inte riskera att blåsa upp de negativa sakerna genom att tjafsa med dem. Vi har därför betalat. Det känns skit, men det som glädjer mig att de futtiga tusenlappar vi ville ha i kompensation förlorar Kuskahusen väldigt väldigt snabbt genom att vi tänker sprida vår upplevelse.

    Det räcker ju att ett par gäster väljer bort dem för att de ska ha förlorat ett par tusen. Dessutom, vi tänkte ju innan att det kunde bli en fin tradition att åka dit på bröllopsdagen osv, men så blir det givetvis inte nu. Vi hade även gäster som var sugna på att åka dit men som sähär i efterhand kommer välja annat alternativ.

    De är lite roliga, när jag skärpte tonen i mailen föreslår de att vi ska ha ett MÖTE med dem och de som levererat maten för att diskutera ev kompensation. Helt och hållet skrattretande eftersom vi har flera timmar att köra dit.

    Summa summarum, stället duger väl till att spendera en natt på, men de har uppenbarligen inte kompetens för service i den högre skolan för viktigare saker som bröllop. Dels missarna de gjorde visar ju på detta, och dels deras dåliga bemötande vid klagomål. Pinsamt nog började de "hota" om förtalsrättegång och annat, (efter att jag skrivit att jag tänker dela med mig om vår upplevelse.)

    Jag kan inte mycket, men konsumenträtt, YGL och att man inte kan förtala en näringsverksamhet, det vet jag. De bevisar bara igen att de är inkompetenta.

  • Anonym (Ledse­n)
    Äldre 10 Jun 13:24
    #17

    Nu har jag börjat sprida re-viewer på trip-advisor osv. Nu känns det bättre, lite som vi fått upprättelse. Även om inte vi eller våra gäster får något ut av det, så förlorar ju Kuskahusen på det.

  • Annamo­lly
    Äldre 11 Jun 22:57
    #18

    Usch vilka idioter. Men jag forstar att du inte orkar halla pa mera.


    2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Hur värderar du vårt hotells strulande!?