• Bride2­Be13
    Äldre 27 May 13:21
    3322 visningar
    6 svar
    6
    3322

    Stående tårta?

    Vi ska ha bröllop utan middag och tänkte ha lite mingel och fika efter vigseln och då tänkte vi även bjuda på tårta. Problemet är att det inte finns sittplatser till alla. (Vi kommer inte duka upp med bord eftersom vi inte ska ha någon middag) Går det på något smidigt sätt att äta tårta ståendes, eller bör vi skippa bröllopstårtan? Det känns ju så trist med ett bröllop utan bröllopstårta..

  • Svar på tråden Stående tårta?
  • Tooie
    Äldre 27 May 13:40
    #1

    Jag skulle personligen tycka det var jobbigt att inte kunna sitta ner och fika.... :/ även om det finns tårta eller inte. Vore jag dig skulle jag fixa fler bord med stolar...

    lycka till! :D 

  • MTB
    Äldre 27 May 13:54
    #2

    Kanske ståbord?
    Man vill ju ha någonstans att sätta kaffekoppen när man har tårtassietten i handen. =)

  • Äldre 27 May 14:04
    #3

    Jag skulle ha skippat tårtan och gjort något annat istället.
    Varför inte skaffa ett tårtfat, men istället för den övre pinnen så sätter ni en skruv bara för att låsa pinnen och fatet.
    Alltså ett sånt här menar jag, men gör något så att ni slipper pinnen högst upp.

    Sen kan ni ha minicupcakes, kakor och annat i mumsbitsstorlek på våningarna. Packa dom fulla liksom. Och högst upp ställer ni en normalstor cupcake som du och din make kan dela med en kniv så att ni får det där "dela tårtan-momentet"

    Jag är lite halv-anti mot cupcakes istället för tårta normalt sett. Men det är bara när brudparet ska äta tårta och resten av gästerna får cupcakes. För då känns det som att det görs en gräns typ "vi är finare än er så vi får något bättre"... Eller tja det är inte helt rätt beskrivet. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar Glad 
    Välj gärna ett stort fat så ni kan bulla upp med massa fika i miniformat så alla kan gå och plocka en bit då och då och ändå kan balansera kaffekoppen i andra handen Glad 

    Om ni kan så låna / hyr några ståbord någonstans bara så det finns ställen att stå och kunna ställa ifrån sig kaffekoppen 

  • Bride2­Be13
    Äldre 27 May 15:03
    #4

    Tack för tipsen! Ståbord låter som en bra idé. En viss mängd bord kommer ju finnas i lokalen..man vill ju inte stå upp hela kvällen..så eventuellt så räcker det med att komplettera med ståbord eller i alla fall någon sorts avlastningsyta för koppar/glas. Helst vill jag ju inte duka upp som till middag, för då kommer säkert en större del fastna på sin plats..
    All annan fika är i "småplocks-format" så jag tror ingen reagerar på att dom inte sitter där. Det kommer ju vara mingel och rörelse och inte 100% fokus på att "nu sitter vi och fikar". Så vill jag att det ska vara i alla fall. 

    Cupcakes hade varit en bra idé om vi hade gillat det, och jag tycker som du Chicita, att det ska serveras samma till alla...så det blir tårta eller inget... ("måste" man inte äta cupcakes med sked om man inte vill kladda ner sig totalt och blir det då någon skillnad mot tårta?) Vi funderar dock på bakselser istället för tårta, så slipper man i alla fall det krångliga momentet med att skära.. Det tag ju dock inte bort problemet att man äter den med sked och bara har två händer.. 

     

  • Äldre 27 May 16:00
    #5
    Bride2Be13 skrev 2013-05-27 15:03:59 följande:
    Cupcakes hade varit en bra idé om vi hade gillat det, och jag tycker som du Chicita, att det ska serveras samma till alla...så det blir tårta eller inget... ("måste" man inte äta cupcakes med sked om man inte vill kladda ner sig totalt och blir det då någon skillnad mot tårta?) Vi funderar dock på bakselser istället för tårta, så slipper man i alla fall det krångliga momentet med att skära.. Det tag ju dock inte bort problemet att man äter den med sked och bara har två händer.. 

     
    Det var just därför jag tänkte på mini cupcakes. 
    Dom är ju bara en mumsbit stora. Så dom går att äta med en hand så länge det inte finns massa papper runt dom Flört 
    Men jag håller med. Tårta är bättre Flört 

    Kolla om konditoriet har någon bra lösning på något man kan äta med en hand (alltså hålla i och äta) men som ändå blir den där tårt-känslan 
  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 29 May 09:24
    #6

    Äsch, det går väl jättebra att stå upp och äta tårta, så länge man har bra tallrikar. Det värsta som finns är dock att försöka äta på sådana där papperstallrikar som bara böjer sig (och det gör de flesta, så köp porslin eller väldigt stadig plast).

    Ståbord är också en väldigt bra idé, framförallt om du serverar någonting till tårtan (te/kaffe). Att balansera både tårta, kaffekopp och kanske en kakbit fungerar inte bra.

    Men ett par ståbord eller något liknande bör lösa problemet. Sådana bord brukar gå att hyra av de som arrangerar mässor, så du slipper köpa.

    Tänk också på att om du har gamla gäster så kan de behöva sitta, så ta inte bort alla sittplatser.

    Skall ni vara utomhus kan ni ju även duka till picknick, men då riskerar du ju att folk sitter kvar där de sitter.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Stående tårta?