• Sofie R
    Äldre 27 May 13:15
    11215 visningar
    23 svar
    23
    11215

    Budgetbröllop, vad sparar man in på?!

    Hej! Jag och min sambo planerar bröllop om ca 1 år. Vi vill göra det hyfsat billigt, men ändå bjuda på mat och dricka. Nu kommer det besvärliga.. Gubben har 30 mostrar/fastrar/morbröder/farbröder. Och alla har 2-4 ungar. Barnfritt har vi redan bestämt oss för (det blir ca 100 pers mindre), men hur löser man resten för ca 30 000? Är det ens rimligt? Tacksam för era svar :)

  • Svar på tråden Budgetbröllop, vad sparar man in på?!
  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 27 May 13:36
    #1

    Allt går att göra billigt, men då får man verkligen jobba för det :) Och man måste utnyttja alla möjliga kontakter man har, och vissa gäster kommer kanske behöva arbeta på er fest...
    Det ni bland annat kan spara in på är:
    * Kläder - kanske har någon en fin vit klänning att låna ut, eller så finns det väldigt fina och billiga nu i studenttider på typ Lindex och H&M. Din partner har säkert en kostym som kan användas igen.
    * Blommor - plocka vilda blommor
    * Mat - laga all mat själva och gör mer buffé/plcokmat och inte så avancerat. Exempelvis matpajer, sallad, baguetter, rostbiff och köp tårta från Citygross (ca 15kr per bit)
    * Välj en gratis eller billig lokal, om ni har någon i er förening tex
    * Strunta i lyxkostnader som fin bil från kyrkan, transport för gäster etc
    * Be en kompis att fotografera
    * Köp lakan från ikea som bordsdukar, finare plastglas/bestick och papptallrikar
    * Pynta med att ha blommor i gamla konservburkar, glasflaskor och udda vaser
    * Ringar - köp de billigare alternativen från Guldfynd som dessutom är "köp en - få den andra för 50%"
    * Köp in alkohol, men ha betalbar. Tex 20 kronor per öl/ per glas vin (då blir det ju ingen kostnad alls för alkoholen)
    * Gör inbjudningskort, placeringskort, vigselprogram och festprogram själva i typ Word (dyrt att köpa en massa pysselgrejer)
    * Be en duktig kompis fixa hår och smink, eller gör det själv
    * Sov inte på hotell - se til latt ni kan sova hemma eller hos någon ni känner
    * Kolla om någon har bra musikutrustning och gör en Spotify lista för flera timmar som bara kan gå under själva festen

    Och om ni vill kan ni ju faktiskt också (som vi gör) be om ett bidrag till bröllopsresa i present istälelt för serviser, vaser och vad man nu brukar få :)

    Med dessa punkter tror jag absolut ni kan fixa det för 30.000!!!

  • Äldre 27 May 13:45
    #2

    Det brukar alltid vara billigare att ha buffé istället för t.ex trerätters, och särskilt när man har många gäster så brukar man lyckas spara in väldigt mycket på att ha buffé istället, så det kanske är ett bra alternativ för er? :) Sen kan man säga att man bjuder på si och så många glas/flaskor vin totalt till maten och sen har man betalbar därefter.

    Alternativt kan man hyra lokalen och hyra in en cateringfirma som gör maten, men själva köpa alkoholen. Det blir MYCKET billigare. Nackdelen är att man måste betala för hyran av lokalen då, medan den oftast brukar ingå om man är på t ex en restaurang.

    Ett roligt alternativ är att ha ett roligt tema på brölloppet. Man kan t ex ha English Tea Party och då bjuda på te/kaffe/saft och lite godsaker istället för att ha middag. Då behöver man ingen alkohol mer än möjligtvis lite skumpa för brudskål. Temabröllop brukar alltid vara uppskattade för det är lite unikt och annorlunda. Man kan duka upp fint och ha lite tilltugg genom hela kvällen. Det bästa skulle då vara om ni var i nåns trädgård då för det skulle passa t ex en English Tea Party, och då skulle ni inte ens behöva betala hyra för lokal. Ni kan ställa upp  partytält så är ni även skyddade om det skulle regna.

    Titta på de här bilderna. Hur härligt som helst. Och det behöver verkligen inte vara dyrt då, men ack så minnesvärt.





  • Äldre 27 May 13:54
    #3

    Tja, ni behöver ju börja med att göra en budget och sätta upp vilka prioriteringar ni har.
    Antal gäster och vad det max får kosta är ju en ände att starta i.

    Sedan är det ju till stor del fråga om hur mycket arbete ni är beredda att lägga ner själva-det man betalar för när man köper tjänster är ju till stor del andras tid.

    Jag tycker man ska gå varsamt fram i hur mycket man räknar med att andra ska ställa upp gratis, så att folk inte känner sig utnyttjade. (jag vet gott om folk som vittnar om att "ja, det var väl lämpligt att bjuda oss på bröllopet, för då kunde jag göra smink och frisyr och så fick maken fota hela dagen-billigt paketpris för brudparet liksom") Om man frågar lite fint så kan man såklart få mycket hjälp via kontakter, men jag vill verkligen betona att jag isåfall tycker det är på sin plats att man på riktigt visar att man fattar att det är värdefullt och att man är tacksam. Annars gö man det billigt för sig själv på andras bekostnad!
    Det här gäller både när folk med yrkeskunskaper ger bort sina tjänster och när folk man har omkring sig allmänt ger av sin tid.

    Vad är måsten för er?
    Det som är prio ett för det ena brudparet, är kanske helt oviktigt för ett annat, så ni måste utgå från er själva och vad för fest det är ni vill ställa till med!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 27 May 16:44
    #4
    passionsblomman skrev 2013-05-27 13:54:11 följande:
    Sedan är det ju till stor del fråga om hur mycket arbete ni är beredda att lägga ner själva-det man betalar för när man köper tjänster är ju till stor del andras tid.

    Jag tycker man ska gå varsamt fram i hur mycket man räknar med att andra ska ställa upp gratis, så att folk inte känner sig utnyttjade.
    Håller verkligen med här!
    Vi har valt att köpa in alla möjliga tjänster just för att inte behöva be folk om hjälp. Vi vill ju verkligen att våra gäster ska vara just gäster och inte behöva arbeta... Vi har försökt att inte blanda in nära och kära för mycket :) Men för att ha ett riktigt budgetbröllop måste man nog se sig om i bekantskapskretsen för lite hjälp tyvärr...
  • stealm­ystyle
    Äldre 27 May 18:15
    #5

    Ja, ska man ha ett budgetbröllop så får man nog be en del vänner om hjälp. V försöker också hålla nere på vissa kostnader men ändå ha ett bra bröllop. Fixar ni bara en billig lokal så behöver n inte hålla nere allt för mycket på allt annat. Ungefär såhär ligger våra kostnader (vi blir ca 70 pers):

    Lokal: 15,000 kr (dock betalas det av svärföräldrarna) annars skulle vi vara i en bygdegård för 3000 kr.
    Alkohol: Ca 5000 kr (resa till tyskland)
    Vigselring: 8000 kr (köpt på rea. Kostade egentligen 11,000)
    Buffé: ca 10,000 kr
    Tårta: ca 1300 kr (köp släta tårtor och dekorera själv)
    Bukett: 500 kr (slkesbukett köpt från usa + knappnålsblomma + blommor att ha i håret till tärna)
    Ljusstakar och ljus: ca 300 kr. (köpt på ullared + ikea) 
    svarta tyg från ikea som dukar: 600 kr
    Dekoration (rosenblad): 300 kr
    Inbjudningskort (med kuvert): 450 kr kommer ej ihåg vart, men du kan säkert hitta om du letar lite. Det slutade dock med att vi gjorde egna vilket vart väldigt mycket dyrare.
    Fotograf: En vän som har det som hobby.
    Kläder: Jag - 1400 kr. (köpte klänning i en bal och bröllopsbutik i gbg) + skor på rea på topshop. Mannens kläder ca 4500 kr. Han syr upp en frock. Dock kan man lika gärna ta en kostym man har hemma om man vill hålla nere priset.
    Tärnkläder + bestman: Ca 300 kr. Svart klänning och svart kostym gäller och de hade de båda hemma. Så bara accessoarer ska köpas.
    Snacks till festen: ca 300 kr
    Placeringskort: ca 150 kr. Köpte papper och penna och gjorde egna + köpte små klädnypor att nya fast dem i glaset med.
    Musik: 0 kr. Kör spotifylista.
    Övernattning: 0 kr
    Servetter: Snygga i silver 100 kr
    Gästbok: 150 kr
    Såpbubblor: ca 350 kr
    Övrigt post (så som soppåsar, platsglas till festen, osv) ca 1000 kr 

    Pris (bortser man från sambons kläder, då din sambo kanske har en kostym han kan använda samt att ni har en lokal som kostar ca 3000 kr) ca 33,000 kr (och då kan man ju om man vill köpa en mycket billigare vigselring och lägga pengar på annat istället).  

  • flisan­02
    Äldre 27 May 18:24
    #6

    Vi ska också ha ett budgetbröllop
    Billiga ringar, beställde en fin från Usa för ca 1300, mannens ca 1200
    billig lokal-2000
    billig alkohol från Tyskland
    Mannen köper sin kostym på dressman
    Får mat & tårta från svärföräldrarna och kläder till barnen av min mamma
    Gratis musik
    tärnorna köper sina egna klänningar
    en vanlig sminkning + håruppsättning, sparar ca 3000 på det

  • Äldre 27 May 19:10
    #7

    Tänk igenom vad som är viktigast för er och vilka ni egentligen VILL ha med på ert bröllop.


    Det är även fullt rimligt att begära en kuvertavgift och önska er en härlig bröllopsfest från alla era anhöriga och vänner. Att ta en avgift på ex 300-400 kr/person och i inbjudan skriva att er största önskan är att få en minnesvärd och underbar fest med alla era nära och kära, för detta tar ni en kuvertavg på X kr och någon annan present är därför inte att tänka på.


    Kanske skulle det bemötas på ett väldigt positivt sätt och ni kan lägga era 30 000 på kläder, ringar, resa, bukett, hår, smink etc.


    Lycka till med planeringen!

  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 28 May 14:46
    #8

    Jag tyckte att det var alla småutgifter som blev störst på bröllopet. Alla pappersgrejor - program, inbjudningar och sådant, dekorationer och andra småsaker sprang fort iväg, trots att jag försökte låta bli att lägga pengarna där. Det gör att jag är lite skeptisk till tema-bröllop; de kan lätt kosta mycket om de skall bli riktigt bra.

    Det man sparar mest på är i mitt tycke allting kring middagen. Dels maten i sig, men framförallt serveringspersonal, bestick, porslin, dukar etc. Det kan därför vara värt att vara på en lite dyrare lokal som fixar alla dekorationer än på ett billigt ställe där man måste fixa allt själv. Alla de där småutgifterna sticker fort iväg.

    Att få till ett bröllop för cirka 50 personer på 30 000 kr tror jag dock inte är någon omöjlighet alls.

    Lycka till!


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Äldre 28 May 16:50
    #9

    beror ju på vad för slags bröllop ni vill ha. En släktning till mig hade 80 gäster. billig lokal (bygdegård) alkohol från tyskland, enkel kallskuren buffé och bröllopstårta samt kaffe. Ingen förrätt eller dessert. 
    Hyfsat enkel dekoration med vita dukar och några rosa detaljer. Inte massor med blommor eller stolsöverdrag mm. jag minns inte hur det var med festhäften men om de hade det så var det rätt enkla. 

    Deras bröllop gick runt 30 000 kr varav klänningen kostade 7000  

  • Äldre 28 May 16:59
    #10
    Rosorochkärlek skrev 2013-05-28 14:46:37 följande:
    Att få till ett bröllop för cirka 50 personer på 30 000 kr tror jag dock inte är någon omöjlighet alls. 
    Skulle det gå att få till ett bröllop för ca 50 personer på ungefär 20 000 kr tror du? Tänkte om man syr klänningen själv/köper från Kina så sparar man ju in en himla massa där. 
Svar på tråden Budgetbröllop, vad sparar man in på?!