• Redaktör Kristin

    Vågar du hålla tal?

    Ställer du dig obesvärad upp inför hundra gäster och talar spontant och roligt? Eller darrar du av nervositet redan dagen innan? Eller kanske vägrar helt?

    Svara på frågan om du vågar hålla tal och diskutera i tråden.

    Tips för att hålla tal finns också i artikeln 10 tips - så lyckas du med talet.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vågar du hålla tal?
  • TheD

    Ja det skulle jag kunna göra :) jag ångrar att jag inte höll tal på bröllopet...

  • Alyllyra

    Absolut!

    Men så har jag stått på scenen ett antal gånger i olika spex och annat, så jag är rätt scenvan  

  • Smaulan89

    Det beror på. Har jobbat lite som lärare, under tiden jag utbildade mig till lärare, så pratat inför folk har jag. Däremot inte så många människor på en gång.
    Gifter mig i juli och man borde väl resa sig och säga något till gästerna och min blivande man. Får se om jag vågar.

  • passionsblomman

    Är det något jag inte är rädd för så är det att hålla tal. Det krävs inget mod att göra något man inte är rädd för.
    Jag håller gärna talet-så kan någon annan stå högst upp på stegen eller köra bilen i en okänd storstad.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kjell Präst

    Som tur är, är jag inte generellt obekväm med att tala inför folk  Att däremot ställa mig upp och hålla ett spontant tal vid en middag är för mig i det närmaste otänkbart.

  • Chicita

    Jag har inga problem med att hålla tal, även om jag kan bli lite nervös innan.
    Men det är ändå inte så att jag ställer mig upp och håller tal "bara sådär" liksom.

    Ska jag hålla tal så blir det mest oförberedda. För det är oftast i en sån där situation där jag vet att brudparet / jubilaren eller vad det nu kan vara för anledning till att det ska hållas tal, hade hoppats / förväntat sig att det skulle bli en del sådana. Och så vart det inga eller väldigt få.
    Då brukar jag ställa mig upp och säga några ord bara för att liksom fylla ut tomrummet.

    Jag är alltså inte en sån som gärna håller tal. Men om jag känner mig manad i just den situationen så är det inga problem även om det kan pirra lite i magen innan (och ibland under tiden) Flört 

  • dellelgarin

    Jag håller gärna tal, men hade inte tänkt säga något på vårat bröllop, men man vet aldrig hur det känns :)

  • Carina10

    Jag har aldirg hållt tal men sitter o filar lite på ett tal som jag vill hålla till min blivande (då är vi ju dock gifta när jag håller det).
    Dock är det inget jag sagt till någon och min blivande vet inget så jag kan ju backa ut i sista sekund om jag inte vågar haha

  • PMB

    Vågar gör jag men jag blir alltid så himla nervös så jag skakar så det är mer nervositeten jag är rädd för än att hålla talet. Men om jag måste håller jag tal och ibland kan jag få för mig att göra det spontant också (vilket inte händer ofta) På bröllopet blir det inget tal men kanske en sång Glad vilket jag tycker är mindre jobbigt än att hålla tal Drömmer

  • Annica70

    När jag var yngre så var det min värsta skräck men mitt självförtroende har blivit så mycket bättre. Jag bryr mig inte längra vad andra tycker om mig. Det är upp till dom att tycka vad dom vill bara jag vet att det jag säger och gör är rätt för mig

Svar på tråden Vågar du hålla tal?