• Annamo­lly
    Äldre 27 May 01:49
    3744 visningar
    6 svar
    6
    3744

    Nar ska man andra facebook/email -namn?

    Sjalvklart far man val gora som man vill, men jag undrar anda vad andra tycker: Ska man andra sitt namn pa facebook och email efter att man gift sig, eller efter att man fatt igenom sitt namnbyte rent byrakratiskt? Vi ska gifta oss utomlands och da ska man skicka in ett papper dar det star vilket namn vi ska ha, och det har vi gjort, men sedan ska man skicka in sitt aktenskapscertifikat (eller vad det nu heter) och forst efter det blir det andrat i folkbokforingen. Ar det nagon annan som har funderat pa detta?

     


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Svar på tråden Nar ska man andra facebook/email -namn?
  • Äldre 27 May 06:41
    #1

    Jag ändrar det efter bröllopet. Om jag ändrar det innan så kommer folk tro att jag redan gift mig och dom som vet när jag gifter mig kommer skicka mail fel :)


    Min jobbmail och namn på jobbhemsidor m.m. vet jag inget om.. kanske får fråga på jobb :)

  • Äldre 27 May 06:59
    #2

    Vi gjorde iordning ny mailadress säkert en månad innan vigseln men satte inställningarna på att vidarebefodra allt till den dagen efter vigseln.

    Facebooknamn ändrade vi (ja, vi bytte namn båda två) efter att vi hade haft firandet (några dagar efter vigseln) när familjen var informerad om vilken namn vi hade valt

  • Äldre 27 May 07:22
    #3

    Bra fråga! Vi gifte oss för två veckor sen och så fort vi kom hem ändrade jag status på facebook, men namnet kommer jag inte ändra förrän det verkligen har ändrats i praktiken (dvs registrerats hos skatteverket). Inte för att det är så stor risk att saker blir fel bara för att familj och bekanta tror att jag bytt namn när jag rent juridiskt inte har det, men det känns ju ändå mer rätt att vänta. Blir ju en speciell grej att känna att jag faktiskt heter W på riktigt, och att jag inte börjat "smyganvända" mitt nya namn :)


     


    Hur tänker du göra tror du?

  • Annamo­lly
    Äldre 27 May 14:01
    #4

    Jag kommer nog att andra det med en gang, for i grekland (dar vi gifter oss, dar hans familj bor) andrar man inte namnet juridiskt utan bara socialt, sa dar kommer alla att kalla mig for mitt nya namn med en gang. Och i Sverige, dar mitt namn kommer att andras officiellt (i folkbokforingen), dar bor jag inte i alla fall. I England (dar vi bor) behover jag skicka mitt vigselcertifikat till massor av olika stallen, inte bara ett. Sa det blir liksom inget exakt datum nar jag har andrat 'pa riktigt.' Det kommer val kannas pa riktigt nar jag har ett nytt pass, fast det kommer ta laaaang tid. Maste gora det pa ambassaden...

    Sa... Jag andrar det nog efter brollopet tror jag.
    Allting blir sa himla krangligt nar man har tre olika lander involverade! Obestämd 


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Plätti­s
    Äldre 27 May 14:18
    #5

    Mejladress i mitt blivande namn registrerade jag så snart vi hade bestämt att jag skulle ta min sambos namn... nästa sommar när vi gifter oss Tungan ute Jag kollade om det var ledigt och tog adressen direkt. Det är nog det mesta "ute i god tid" som jag någonsin varit, men då längtar jag ju något fruktansvärt också

  • Äldre 27 May 14:21
    #6

    Jag ändrade efter vigseln... Det blev nog några dagar efteråt tror jag, samtidigt när jag började lägga upp bröllopsbilderna vi fick från den snabbaste fotografen Glad

    Mailadress... tja jag har faktiskt kvar min gamla också. Flört
    Jag la upp en ny och så började jag helt enkelt ändra saker som jag ville få till den nya adressen (medlemsgrejor exempelvis). Den gamla kan jag använda till skräpsaker

Svar på tråden Nar ska man andra facebook/email -namn?