• CoG
    Äldre 26 May 17:49
    2976 visningar
    9 svar
    9
    2976

    val av präst

    Blir man kontaktad av kyrkan eller ska man ta kontakt själv?
    Imorgon är det 2 månader kvar tills vi gifter oss och jag har inte hört ngt.
    Jag har inte någon direkt tid att ringa och prata med folk på arbetstid och dom svarar inte på de mail jag skickat för ett bra tag sedan.

  • Svar på tråden val av präst
  • Äldre 26 May 18:15
    #1

    Du måste nog ta dig tid. Och om det är helt omöjligt så får du be blivande maken eller någon förälder eller annan som kan ringa i ert ställe.

    Det är väldigt stor skillnad på olika församlingar och även olika präster.
    Men jag skulle inte ha nerver att vänta in i det sista. 

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 26 May 18:32
    #2

    När vi först boka kyrka och önska präst så fick vi hem en bekräftesle på kyrka, datum, tid och prästens namn. När sen prästen godkänt vårat önskemål så fick vi en ny bekräftelse. För någon vecka sen ringde prästen till oss för att bestämma tid för att gå igenom vigslen. Som vi ska göra den 2:e juni och vi gifter oss först den 14:e september.


    Så tror nog du får ta dig tid att ringa eller så får din blivande ringa.

  • CoG
    Äldre 26 May 18:37
    #3
    FrökenMäkelä skrev 2013-05-26 18:32:21 följande:

    När vi först boka kyrka och önska tilldela präst så fick vi hem en bekräftesle på kyrka, datum, tid och prästens namn. När sen prästen godkänt vårat önskemål så fick vi en ny bekräftelse. För någon vecka sen ringde prästen till oss för att bestämma tid för att gå igenom vigslen. Som vi ska göra den 2:e juni och vi gifter oss först den 14:e september.


    Så tror nog du får ta dig tid att ringa eller så får din blivande ringa.


    Mmm då får jag försöka att lösa det på ngt sätt.

    Vi har fått bekräftelse på den tid vi valt via mail.
    Men då stod det inget om vilken präst som tilldelats oss.
  • Äldre 26 May 18:48
    #4

    Det är i första hand prästen som ska ta kontakt när ni väl fått en tid för vigsel. När detta sker är olika, jag brukar ta kontakt ungefär en månad före vigseln. Vissa präster ringer tidigare, vissa senare.

  • CoG
    Äldre 26 May 19:04
    #5
    Kjell Präst skrev 2013-05-26 18:48:50 följande:
    Det är i första hand prästen som ska ta kontakt när ni väl fått en tid för vigsel. När detta sker är olika, jag brukar ta kontakt ungefär en månad före vigseln. Vissa präster ringer tidigare, vissa senare.
    Så jag ska eg inte behöva oroa mig då det fortfarande är 2 månader kvar?

    Vet du om präster har tid att träffas även på löragar och söndagar för att gåigenom vigseln?
    Vi bor ungefär en timmes bilresa från församlingen där vi valt att gifta oss och jobbar båda heltid och har barn.
    Det blir klurigt att få ihop att åka dit på en vardag.

    Min blivande kommer från orten där vi valt att gifta oss och hans föräldrar bor där så vi brukar vara där över veckosluten ibland.
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 26 May 22:39
    #6
    CoG skrev 2013-05-26 19:04:40 följande:
    Vet du om präster har tid att träffas även på löragar och söndagar för att gåigenom vigseln?

     


    Vi kommer träffa prästen en söndag och det efter en sen familjegudstjänst som börjar kl. 17.


    Nu ska vi på gudstjänsten för vårt barn har avslutning med kyrkansbarntimme den dagen :) så prästen tyckte det var smidigt och ta samtalet efter gudstjänsten.

  • Äldre 27 May 04:31
    #7

    Nej, du ska inte behöva oroa dig. Tycker du att tiden drar iväg kan du själv kontakta församlingen, men normalt ska det alltså inte behövas. Jag träffar brudpar, dopfamiljer och sorgehus nästan uteslutande dagtid vardagar, men ibland gör jag undantag och träffar dem en kväll om jag ändå jobbar eller en söndag efter Gudstjänsten. Så er situation går säkert att lösa.

  • Äldre 1 Jun 17:52
    #8

    Vi fick jaga för att få reda på vilken präst vi skulle få. 2 månader innan hade de inte bestämmt schemat för sina präster än. Vi blev lite oroliga när vi hörde att vi ej blivit inbjudna till en vigselinformationskväll de haft i kyrkan. Började då försöka få reda på vem vi skulle få och försöka få tag på honom i nästa steg. När jag ringde var det aldrig någon som svarade men tillslut, 2 veckor innan vigseln, ringde han upp oss. Jag var också väldigt nervös för att få ihop det med tid och så men vi lyckades pricka in en sen eftermiddagstid dagen efter samtalet.

    Jag tycker dock personligen att det är väldigt sent att höra av sig mindre än 2 veckor innan vigseln. Jag ville göra vigselprogram etc och hade inte möjlighet till detta förrän efter vårt möte. 

  • Äldre 1 Jun 18:41
    #9

    För att ge en liten inblick i hur det ser ut från prästernas sida så är det så här där jag jobbar: Någon gång på höstkanten, kanske i oktober-november, sitter vi ner och bestämmer vilka tjänstgöringshelger vi ska ha under våren - det vill då säga fram till och med maj månad. Redan långt före jul vet vi alltså vem av oss som jobbar exempelvis runt Kristi himmelsfärds dag. Med sommarschemat (juni- augusti) är det annorlunda. Det lägger kyrkoherden (chefen alltså) själv, och det blir som regel färdigt i början av maj. Det innebär alltså att om man ringer till vår församling i april och vill ha vigsel i juni (vilket ju ofta anses som en kort förberedelsetid) så kan vi omöjligt säga vem som är i tjänst det aktuella datumet. Jag kan då få veta i mitten av maj att jag ska ha en vigsel i mitten av juni, och då blir en månad det absolut tidigaste jag kan kontakta brudparet. Även jag tycker att två veckor i förväg är för lite - ur min egen synvinkel framför allt därför att musikern kan behöva ha tid på sig att förbereda om brudparet önskar någon särskild musik. ur brudparets synvinkel är det förstås bra att ha god tid på sig att exempelvis, som nämnts ovan, hinna göra eventuella bröllopsprogram klara.

Svar på tråden val av präst