• Anonym (Nykte­risten­)
    Äldre 26 May 12:22
    23415 visningar
    36 svar
    36
    23415

    Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas

    Hej! 

    Jag och min blivande man har funderat över att ha ett alkoholfritt bröllop. Dels dricker vi i princip aldrig alkohol själva och då skulle det kännas konstigt att servera en massa alkohol på bröllopet. Och dels finns det vissa ingifta släktingar som är alkoholister. Hans föräldrar är nykterister så det talar även för att ha det alkoholfritt.

    Men. När jag berättade det här för min pappa och hans fru så blev de nästan chockade. De tyckte att det skulle vara jättekonstigt utan alkohol eftersom man ska tänka på gästernas trivsel (och att maten tydligen smakar bättre med alkohol).

    Vad tycker ni? Vad ska jag svara mina föräldrar när de proppsar på alkohol? 

    Vi kommer ha buffé med mycket vegetarisk mat. Har någon tips på alkoholfritt alternativ som kan vara lite extra festligt? Gärna tips på alkoholfri välkomstdrink.  

    Tacksam för svar 

  • Svar på tråden Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas
  • afture­lding
    Äldre 26 May 12:36
    #1

    Det där låter ju nästan som oss!

    Vi är nykterister båda två själva, och vill verkligen inte servera alkohol. Och så kommer det blir. Vi ska även ha vegetarisk mat.

    Att din far med fru tycker att det är konstigt är egentligen inte förvånande, eftersom att alkohol är en så stor social sak och djupt rotat i vår kultur. Men att gästerna inte skulle trivas är ju ett väldigt beklaglig sak att påstå egentligen, för vuxna människor bör faktiskt inte behöva alkohol för att trivas. Och det finns jättemånga alkoholfria alternativ som gör maten god! Min mor sa ungefär samma sak när vi berättade om vårat val, men ärligt talat vet jag inte varför hon blev förvånad. Hon vet ju att ingen av oss dricker. 

    Vi ska servera Nigrum (vinbärsmust som säljs på systemet, dock 0.5% i den, men vi ska dessutom blanda ut den med juice). Och äppelmust är också gott. Ta en tripp till systemet och prova ut lite drycker :) 100% blåbär har jag också hört gott om.

    Till brudskålen ska vi servera Jordgubbsvin, som vi tycker är sådär lagom söt. Men vi ska ha fläderblomsbål under festen, det kanske kan vara ett alternativ till välkomstdrink? Flädersaft med frusna hallon i, och citron om man vill det.

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 26 May 12:57
    #2

    Jag har varit på ett alkoholfritt bröllop och det var nog det tråkigaste. Med lite alkohol i kroppen uppskattar man tal och lekar medan det bara blir tradigt och stelt helt utan. Man beheöver ju inte servera stora mängder men ett glas till varje rätt t.ex. 

    Vi ska vara på restaurang och har valt att servera mousserande till snittarna, ett glas vin eller öl till buffén och ett glas mousserande till tårtan. Om gästerna vill ha mer så får det köpa det själva i restaurangens bar. Vi vill inte ha fylleslag på vårt bröllop vilket är risken med fri bar eller billigare sprit etc.. 

    LAGOM är ett bra ledord. Är man inte nykterist så tycker man oftast att helt alkoholfritt är trist.. 


  • Äldre 26 May 13:00
    #3

    Man kan göra så mycket trevligt med alkoholfria alternativ.
    Det finns massa alkoholfria drinkar som är goda exempelvis så man kan ändå ha en "bar" om man vill för den där "sociala biten" om någon nu tycker att det behövs.

    Lingondricka utblandat med citron-loka kan vara ett gott alternativ till maten istället för vin exempelvis.
    Men om man vill ha vin så finns det bra alkoholfria eller avalkoholiserade viner på systemet.

    Jag skulle nog sagt till pappan att det inte är några problem att ha det trevligt utan alkohol. Och om man nu måste ha alkohol för att ha det trevligt så har man ett större problem än en bröllopsmiddag liksom 

  • Äldre 26 May 13:02
    #4
    Grodprinsens brud skrev 2013-05-26 12:57:58 följande:
    Jag har varit på ett alkoholfritt bröllop och det var nog det tråkigaste. Med lite alkohol i kroppen uppskattar man tal och lekar medan det bara blir tradigt och stelt helt utan. Man beheöver ju inte servera stora mängder men ett glas till varje rätt t.ex. 

    LAGOM är ett bra ledord. Är man inte nykterist så tycker man oftast att helt alkoholfritt är trist.. 
    Tja jag är inte nykterist men jag har inga problem att ha det trevligt och uppskatta tal även utan alkohol.
    Ska jag uppskatta lekar så ska jag nog vara aprak däremot (och så mycket dricker jag aldrig Tungan ute )

    Jag skulle aldrig kunna tänka mig att det är alkoholen som styr om det är trevligt eller inte, utan det är upplägget och vad som händer som är det viktiga. 
  • Äldre 26 May 13:13
    #5

    Låter underbart! Veggo och alkoholfritt, hade kunnat ara vi (om vi hade haft middag).

  • afture­lding
    Äldre 26 May 13:15
    #6
    Grodprinsens brud skrev 2013-05-26 12:57:58 följande:
    Är man inte nykterist så tycker man oftast att helt alkoholfritt är trist.. 
    Bara för att du tycker det så är det ingen vedertagen sanning. Beklagligt att du hade tråkigt på festen, men det betyder inte att alla alkoholfria fester är tråkiga. Det mesta handlar om inställning och planering. Vi vet att flera gäster kommer ha det svårt med att det är alkoholfritt, men då lägger vi ju extra krut på en bra planering också, med något som passar alla.
  • Anonym (Nykte­risten­)
    Äldre 26 May 13:15
    #7

    Å tack för tipset på drycken! :)  

    Vi kommer ha ett väl genomtänkt upplägg just för att det ska bli trevligt ändå. De fester som vi har haft tidigare har varit väldigt uppskattade trots lekar och alkoholfritt och jag tror att det är som Chicita att det inte är alkoholen som styr om det är trevligt eller inte. Dock har inte min pappa varit med på dessa så jag tror att det är därför han blir osäker på hur det kommer bli på bröllopet. :) 

  • Anonym (Nykte­risten­)
    Äldre 26 May 13:17
    #8
    afturelding skrev 2013-05-26 12:36:01 följande:
    Det där låter ju nästan som oss!

    Vi är nykterister båda två själva, och vill verkligen inte servera alkohol. Och så kommer det blir. Vi ska även ha vegetarisk mat.

    Att din far med fru tycker att det är konstigt är egentligen inte förvånande, eftersom att alkohol är en så stor social sak och djupt rotat i vår kultur. Men att gästerna inte skulle trivas är ju ett väldigt beklaglig sak att påstå egentligen, för vuxna människor bör faktiskt inte behöva alkohol för att trivas. Och det finns jättemånga alkoholfria alternativ som gör maten god! Min mor sa ungefär samma sak när vi berättade om vårat val, men ärligt talat vet jag inte varför hon blev förvånad. Hon vet ju att ingen av oss dricker. 

    Vi ska servera Nigrum (vinbärsmust som säljs på systemet, dock 0.5% i den, men vi ska dessutom blanda ut den med juice). Och äppelmust är också gott. Ta en tripp till systemet och prova ut lite drycker :) 100% blåbär har jag också hört gott om.

    Till brudskålen ska vi servera Jordgubbsvin, som vi tycker är sådär lagom söt. Men vi ska ha fläderblomsbål under festen, det kanske kan vara ett alternativ till välkomstdrink? Flädersaft med frusna hallon i, och citron om man vill det.
    Jo det är sant att alkohol är djupt rotad i vår kultur.  Får jag fråga vad ni svarade din mor? Gav ni henne några skäl eller argument för att bröllopet blir alkoholfritt? Min pappa kan verkligen inte förstå och därför tänkte jag om man kunde förklara på något trevligt sätt. 
  • afture­lding
    Äldre 26 May 13:26
    #9
    Anonym (Nykteristen) skrev 2013-05-26 13:17:50 följande:
    Jo det är sant att alkohol är djupt rotad i vår kultur.  Får jag fråga vad ni svarade din mor? Gav ni henne några skäl eller argument för att bröllopet blir alkoholfritt? Min pappa kan verkligen inte förstå och därför tänkte jag om man kunde förklara på något trevligt sätt. 
    Det här med alkohol är något som varit ett problem under hela mitt vuxna liv, från mitten av tonåren. Inte för min del då, utan för mina föräldrar. De har aldrig accepterat mitt val att inte dricka. Så, jag sa väll det jag alltid sagt mer eller mindre, utöver detta:

    - Vi dricker inte själva och skulle vara väldigt obekväma med att servera alkohol.
    - Vi har en genomtänkt plan för festen, och ska göra vårat bästa för att ingen ska ha tråkigt.
    - Vi ska ha festen på landet, med två mil till övernattning. Många behöver därför köra i vilket fall.
    - Vi kommer servera goda alternativ till maten. 
    - Vi vill inte att -utvalda släktingar- ska dricka för mycket som de alltid gör, för allas trevnad.

    Vi sa också, lite skämtsamt, att vägen dit ut är så krokig att man blir yr i vilket fall, för att lätta på stämningen lite.
  • Äldre 26 May 13:28
    #10

    vi har också nyktra alkoholister på vårt bröllop men vi kommer inte ändra något för deras skull. utan är dom nyktra så är det deras sak att hålla det. Man kan inte ändra världen för att dom inte ska falla tillbaka utan man hoppas ju att dom kommit så långt att dom kan hantera det ändå.
    Dom som kommer till vårt bröllop vet vi är duktiga och kan stå emot ändå.

    Och personligen håller jag nog med en tidigare talare om att lite alkohol för allting mindre stelt och oftast mycket roligare. därför har vi valt att ha en öppen bar så får alla välja själv vad dom vill ha till maten.
    däremot så är det bartenderns uppgift att säga stopp om någon dricker för mycket. för ska man ha öppen bar bör man ha en bartender.

    Men självklart gör ni precis som NI vill. Jag skulle fullkomligt skita i vad andra säger då det är mitt bröllop. Det är er dag och ni bestämmer. passar det inte så kan dom skita i det. lite så känner man efter alla kommentarer och invändningar man får från folk som tycker att dom har någon som helst talan.

Svar på tråden Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas