• Rapunzel

    Använder någon sig av bröllopsarrangör?

    Hej allihopa!

    Undra över en sak:
    Finns det par som anställer bröllopsarrangrer/ bröllopskordinater?  Är det en speciell kategori som gör det? (äldre par, unga par, "rikare" par, stressade småbarnsföräldrar etc.) 

    Om någon av er har eller tänker anställa någon att arrangera det hela får ni gärna skriva och berätta om det . Är ni nöjda? Vad fick ni hjälp med?Tyckte ni det var värt det?

    Tacksam för svar! Glad 

  • Svar på tråden Använder någon sig av bröllopsarrangör?
  • HubbaBubba

    Vi har anlitat en bröllopskoordinator. Vi vill slippa stress och kunna slappna av till så stor del som möjligt(har 3 småbarn) då vi är väldigt stresskänsliga och inte mår bra av det.
    Är det något mer du vill veta om det är det bara att fråga Glad

  • jennybn
    HubbaBubba skrev 2013-05-24 22:06:47 följande:
    Vi har anlitat en bröllopskoordinator. Vi vill slippa stress och kunna slappna av till så stor del som möjligt(har 3 småbarn) då vi är väldigt stresskänsliga och inte mår bra av det.
    Är det något mer du vill veta om det är det bara att fråga Glad
    hej ja vad kostar det på ett ungefär ? :)
  • TheD

    Vi gjorde definitivt inte det för det finns ingen anledning. Vi ville ha koll på allt eftersom det var vi som gifte oss.

  • HubbaBubba
    jennybn skrev 2013-09-28 17:43:22 följande:
    hej ja vad kostar det på ett ungefär ? :)
    Det beror helt på hur mkt man vill/behöver hjälp med. Vi ville ha ganska mkt hjälp med bl.a att hitta lokal, mat, dekorationer etc. För oss skulle det gått på ca 28.000kr, men av olika omständigheter så valde vi att avboka henne och ha ett väldigt litet och intimt bröllop nu i år. Ångrar det till en viss del då det blev en del saker som inte blev bra pga att vi inte visste eller tänkte på att saker kunde bli fel. Så om ni har pengarna, anlita en bröllopskoordinator är mitt tips, för man vill att allt ska vara perfekt på sin bröllopsdag.
  • pinkflesh

    Hubbabubba: Vill du dela med dig om vad som kan gå fel som en bröllopskoordinator kunde hindrat? Själv hade jag inte tänkt anlita någon, vi har en festlokal med ett paketskoncept så det mesta tänker jag är täckt i och med det... Men nu blev jag lite nervös!

  • HubbaBubba
    pinkflesh skrev 2013-10-04 14:19:08 följande:
    Hubbabubba: Vill du dela med dig om vad som kan gå fel som en bröllopskoordinator kunde hindrat? Själv hade jag inte tänkt anlita någon, vi har en festlokal med ett paketskoncept så det mesta tänker jag är täckt i och med det... Men nu blev jag lite nervös!
    Ja t.ex. så anlitade vi en bekant till en bekant som fotograf och tänkte inte alls på att det kunde behövas ett kontrakt förns några veckor efter vigseln och h*n började krångla.
    Sen företaget som vi hyrde bord, stolar, dukar och kaffe"koppar" blev vi riktigt besvikna av också, bl.a så hade dukarna olika mönster, vi fick kaffemuggar när vi beställt kaffekoppar plus att vi var tvungna att hjälpa till att bära in och ut ur bilen.
    Grejen är att en bröllopskoordinator sammarbetar ju med många olika företag och vet vilka som är bra, så man inte råkar anlita ett företag som verkar hur bra som helst men inte är det.
  • ThereseV

    Får våran del så hade en koordinator på själva bröllopsdagen varit rätt praktiskt.. . Festlokalen låg i princip bredivd kyrkan så det gick väldigt fort för dom piggaste att ta sig dit, men jag och mannen skulle ta en kvart-20 min och fixa ett par foton innan. 
    Efter 2 min får vi reda på att dom börjat servera brudskålen direkt. En koordinator hade kunnat stoppa det, plus sett till att bartendern inte fyllde upp champagneglasen hela vägen upp, eller glömde bort barnens dricka... och sett till så att min pappa fått ett vinglas och inte en ölmugg i plast att skåla i när champagneglasen tog slut (eftersom dom serverade det så tidigt så folk han dricka upp och alltså fick nya glas) Tur att vi iaf hade lite marginal eftersom vi bara räknat ett glas per person.. trist bara att det alkoholfria inte riktigt räckte (dels eftersom barnen även fick av det istället för det som var til för dom och dels för att dom fyllde upp alldeles för mycket i vare glas..)
    så ja.. en koordinator kan vara bra att ha... Oavsett om det är en betald "riktig" eller någon som man känner som har lust att ha dom upgifterna, utan att själv vara gäst ...  
    Ingen katastrof egentligen, men det känns ju lite surt att min pappa fick skåla i en plastmugg... 

  • 20140222
    ThereseV skrev 2013-10-04 15:32:06 följande:
    Får våran del så hade en koordinator på själva bröllopsdagen varit rätt praktiskt.. . Festlokalen låg i princip bredivd kyrkan så det gick väldigt fort för dom piggaste att ta sig dit, men jag och mannen skulle ta en kvart-20 min och fixa ett par foton innan. 
    Efter 2 min får vi reda på att dom börjat servera brudskålen direkt. En koordinator hade kunnat stoppa det, plus sett till att bartendern inte fyllde upp champagneglasen hela vägen upp, eller glömde bort barnens dricka... och sett till så att min pappa fått ett vinglas och inte en ölmugg i plast att skåla i när champagneglasen tog slut (eftersom dom serverade det så tidigt så folk han dricka upp och alltså fick nya glas) Tur att vi iaf hade lite marginal eftersom vi bara räknat ett glas per person.. trist bara att det alkoholfria inte riktigt räckte (dels eftersom barnen även fick av det istället för det som var til för dom och dels för att dom fyllde upp alldeles för mycket i vare glas..)
    så ja.. en koordinator kan vara bra att ha... Oavsett om det är en betald "riktig" eller någon som man känner som har lust att ha dom upgifterna, utan att själv vara gäst ...  
    Ingen katastrof egentligen, men det känns ju lite surt att min pappa fick skåla i en plastmugg... 
    Tack för att du dela dina erfarenheter.Glad

    Ska seriöst tänka på bröllopskoordinator.
    Även om jag skall ha helhetslösning på mitt bröllop.

    Eller är det onödigt att ha en bröllopskoordinator då?

    Hade egen tråd om det med. www.brollopstorget.se/Forum-27-86/m4327419.ht...

    Kan man ha dem på själva bröllopsdagen bara?
    Eller skall man ha dem från början till slut?
  • ThereseV
    20140222 skrev 2013-10-04 21:27:34 följande:
    Tack för att du dela dina erfarenheter.Glad

    Ska seriöst tänka på bröllopskoordinator.
    Även om jag skall ha helhetslösning på mitt bröllop.

    Eller är det onödigt att ha en bröllopskoordinator då?

    Hade egen tråd om det med. www.brollopstorget.se/Forum-27-86/m4327419.ht...

    Kan man ha dem på själva bröllopsdagen bara?
    Eller skall man ha dem från början till slut?
    Vad jag har sett så brukar det i princip finns tre olika tjänster. Att man kör ett helt paket från start till slut, själva bröllopsdagen eller bara en träff precis i början där man får lite "ytlig" hjälp med hur man ska lägga upp det, tips, listor, förslag på företag och sådant. Jag tror man klarar sig väldigt långt med en första träff och sedan bara på bröllopsdagen utöver det. Specielt om man gilar att pyssla mycket och så själv. Har man dock en helhetslösning så kan ju mycket ingå där ( i vissa fall så ingår det ju till och med  koordinator på sådana ställen). Sedan beror det kanske lite på hur stort bröllopet är. Det kanske är mer som kan gå fel om man har 100 gäster än om man har 15, och då kanske det inte känns lika nödvändigt att ha någon där på själva bröllopet.  
  • Fru B

    Jag har hört om brudar som ställer upp som varandras day-of koordinatorer. Någon som inte annars ska vara med på bröllopet. Det blir en tjänst och gentjänst helt enkelt. 

Svar på tråden Använder någon sig av bröllopsarrangör?