• Anonym (Först­a gången­)
    Äldre 22 May 22:16
    5792 visningar
    26 svar
    26
    5792

    Uppgradera flyg gratis

    Hej. Jag är anonym av flera anledningar, dels är mina vänner medlemmar även om de inte är så aktiva och sedan skäms jag lite för hela situationen, att ens fråga. Så jag hoppas det respekteras. Vi ska åka till Rom och gifta oss i Augusti. Vi har varit ett par i tio år men aldrig åkt utomlands ihop, aldrig åkt på semester. Vi har haft det väldigt dåligt ställt i många år men har senaste året fått fast jobb och nu kan vi leva med vettig mat på borden och göra " vanliga" saker. Fantastiskt så klart. Vi har sparat till bröllopet och vi har inga släktingar så vi väljer att åka utomlands. Vi vill ju så klart att resan ska bli en fantastisk upplevelse och det blir den nog oavsett vad vi gör. Bara flygbussen kommer kännas som en pirrig dröm. Ibland hör man om folk som blir uppgraderade på flyget och det hade ju varit otroligt, och jag fattar att det oftast sker i kompensationssyfte. Men man kan ju hoppas, någon som har bra råd på hur man ska lyckas? Vem fjäskar man med, de på flygbolaget, incheckningen, flygvärdinnan? Tror ni det är helt omöjligt? :)

  • Svar på tråden Uppgradera flyg gratis
  • stealm­ystyle
    Äldre 22 May 22:23
    #1
    Anonym (Första gången) skrev 2013-05-22 22:16:22 följande:
    Hej. Jag är anonym av flera anledningar, dels är mina vänner medlemmar även om de inte är så aktiva och sedan skäms jag lite för hela situationen, att ens fråga. Så jag hoppas det respekteras. Vi ska åka till Rom och gifta oss i Augusti. Vi har varit ett par i tio år men aldrig åkt utomlands ihop, aldrig åkt på semester. Vi har haft det väldigt dåligt ställt i många år men har senaste året fått fast jobb och nu kan vi leva med vettig mat på borden och göra " vanliga" saker. Fantastiskt så klart. Vi har sparat till bröllopet och vi har inga släktingar så vi väljer att åka utomlands. Vi vill ju så klart att resan ska bli en fantastisk upplevelse och det blir den nog oavsett vad vi gör. Bara flygbussen kommer kännas som en pirrig dröm. Ibland hör man om folk som blir uppgraderade på flyget och det hade ju varit otroligt, och jag fattar att det oftast sker i kompensationssyfte. Men man kan ju hoppas, någon som har bra råd på hur man ska lyckas? Vem fjäskar man med, de på flygbolaget, incheckningen, flygvärdinnan? Tror ni det är helt omöjligt? :)
    Är inte det bara sånt som händer på film?
  • Äldre 22 May 22:25
    #2

    Aldrig hört att man blir det. Jo, om du betalar för det och att det står på din biljett.

  • Äldre 22 May 22:27
    #3

    Tror inte ni ska hoppas förmycket men försöka kan man alltid ;) fråga när ni checkat in ert bagage. Se till att ni är riktigt snyggt klädda oxå (inte gympaskor å shorts typ;) Håller tummarna för er!!

  • Anonym (Först­a gången­)
    Äldre 23 May 08:28
    #4
    TheD skrev 2013-05-22 22:25:03 följande:
    Aldrig hört att man blir det. Jo, om du betalar för det och att det står på din biljett.

    Anledningen att jag undrar är också för att när en kollega skulle åka till Indinen i vintras med sin man blev uppgraderade till 1:a Klass! Det är ju extremt ovanligt, men det berodde på att det var överbokat - så det händer.


    Därför hoppades jag på ngt bra knep. :P

  • Äldre 23 May 09:21
    #5

    Hej!
    Jag och min m2b blev uppgraderade i somras när vi flög till USA med SAS. Inte till första klass, men till något som heter "ekonomi extra" så man satt lite rymligare och skönare, hade bättre mat och underhållning mm. Då var det för att planet var överbokat och vi hade helt enkelt tur. Ni kan ju alltid testa att helt enkelt fråga. Berätta att ni ska gifta er och om det möjligt, och de kanske ändå skulle uppgradera folk gratis, så är ni värdiga kandidater ;)
    Lycka till! 

  • MTB
    Äldre 23 May 09:31
    #6

    Jag blev uppgraderad en gång Prag-Sthlm, antgligen för att det var fullt på planet, jag frågade inte.
    Och så har jag fått stanna kvar ett dygn i Bangkok för att det var fullt på planet. Då fick vi inte firstclass hem men en natt på deras 4stjärniga hotell inkl mat + 400€ var för besväret =) (en mellanlandning mindre oxå vilket ju är guld värt).

    Men jag har inga tips för hur man gör, fråga vid incheckning och se propra ut är nog ett bra tips som ngn skrev här ovan. 

  • stormh­elen
    Äldre 23 May 09:42
    #7

    Min m2b:s mammas ex åker lite nu och då till afrika och blir uppgraderad lite varannan gång.


    Hans trick är att komma sent till inchekningen, då de flesta redan har chekat in.


    Jag vet inte om han frågar om det finns möjlighet att han uppgraderas eller om de frågar honom om han vill bli uppgraderad (antagligen det första).


    Han menar på att kommer man sent då alla har chekat in och det finns plats på planet så kan man få uppgradering.


    Så om ni vågar ha is i magen så kan ni ju försöka. Men det är ju inte säkert att det funkar. =P

  • Äldre 23 May 11:02
    #8

    När flyget är fullt och flygbolaget blir tvugna att uppgradera folk, brukar de som har många frequent flyer-poäng stå högst upp på listan över folk som kan komma i fråga. Flygbolagen vill helt enkelt belöna sina trognaste kunder. Sambon reser MYCKET i jobbet och har ibland blivit uppgraderad, men det är sällsynt. Fråga kan man ju alltid, men sannolikheten att det funkar är ganska liten, tyvärr. Vill man ha extra service är det säkrast att boka en dyrare biljett.

  • ellie0­1
    Äldre 23 May 11:14
    #9

    Hej!
    Vi flyger väldigt ofta och som tidigare har nämt så brukar man oftas bli uppgraderad pga överfullt plan MEN det är alltid värt att fråga! Ibland kan man få betala en liten summa för att komma upp till "economy plus" eller first class. Vi hade lyckats samla ihop tillräckligt mycket poäng och blev uppgraderade pga det. 

    Det är när ni checkar in väskorna som ni ska fråga, säger dom nej, så fråga igen vid gaten. dom kommer inte att minnas ditt ansikte så skäms inte :)
    Var urtrevlig mot dom och dra till med att ni ska på bröllopsresa  Flört 

    Lycka till!

  • Akjson
    Äldre 23 May 11:20
    #10

    Jag jobbar med resor och har gjort det väldigt länge. Uppgraderingar sker oftast endast vid överbokningar el att en resenär har hög status på sitt bonuskort med flygbolaget. Jag rekommenderar INTE att komma sent till incheckningen. Då riskerar du att inte få åka med alls om flyget är överbokat. Jag skulle som står ovan först fråga lite gulligt och snällt vid incheckningen och hänvisa till att ni är på er bröllopsresa. Och om inte det fungerar, fråga vid gaten igen. Men vilka flyger ni med? Det är nämligen inte så stor skillnad på business och economy inom Europa.... Man får sitta längre fram, oftast är mittensätet på en 3 rad tomt och man blir bjuden på maten och dryck. Har ni bokat via webben el resebyrå? Om resebyrå kan ni be dom skriva in en rad till flygbolaget att ni är honeymooners.
    Lycka till!!!!

Svar på tråden Uppgradera flyg gratis