• Fial8

    Presentera gästerna, förslag?

    Hej


    Önskar lite tips på bra sätt att presentera gästerna. Vi ska inte ha ngn sittning m middag utan tårta och sen fest med dans så vi har inte tänk ha ngt program, typ en folder eller så. Det som är lättare med sittning är ju att det ofta är bordsplacering, då är den ju lätt att referera till en "stol" så att man ser vem som är vem i presentationen, den möjligheten har inte vi. 


    Jag har själv två tankar, men önskar lite mer tips och/eller konstruktiv kritik på dessa.


    1. Skaffa en stor gammal ram och skriva kort om alla gästerna med namn och kortinfo och göra ngn slags ”relationsträd”. Tänkte skriva på små lappar, en per gäst så att det lätt går att flytta runt och lägga till/bort personer, men tänker att det kanske blir fult med alla nålhuvuden. Ramen placeras på ett staffli.


    2. Låta dem, när de kommer, fylla i ett litet kort i visitkortsformat med rubrikerna Vem och Hur (Vem = namn och Hur = hur de känner oss) som man sen sätter upp ngnstans. Osäker dock på var.


    Det handlar om ca 80 personer. Det ska inte vara hur pyssligt som helst utan en rätt enkel lösning. Min deadline är snart, vi gifter oss den 8/6.

  • Svar på tråden Presentera gästerna, förslag?
  • FrökenMäkelä

    Ärligt talat så hade jag personligen inte ställt mig och börjat läsa även om det är korta beskrivningar om var gäst. Speciellt inte när det är så pass många som ni ändå kommer vara. Det tar ändå sin lilla tid och läsa igenom alla och då missar man att umgås med dem istället.

    Sen skulle man kanske behöva en bild för att veta vem som är vem och inte bara namn på en lapp.

  • Plättis

    Om tanken är att alla gäster ska skriva en egen presentation kan jag garantera att långt ifrån alla kommer göra det. Jag har jobbat som lärarvikarie, och det har inte bara gett mig insikt om människors beteende utan även gjort mig smått cynisk  
    Ska något göras måste du nog göra det själv, eller se till att någon styr och ställer och "tvingar" folk att göra det. Och det kanske inte är den stämning man vill ha på ett mingel på ett bröllop. 

  • Fial8

    Hm, nä kanske att alla inte vill läsa men det gör man kanske inte heller med ett program (med ungefär lika kort beskrivning) vid en sittning, tänker mer att det skulle kunna vara för dem som är nyfikna på vilka som är på plats... 

    Och nä, det kanske blir för uppstyrt att få ett sånt "uppdrag" när man hälsas välkommen även om det bara handlar om att skriva sitt namn och "fd kursare vid KTH", tänkte mig inga uppsatser direkt. Och hade nog inte räknat med 100 %-ig uppslutning men vill såklart inte att det ska kännas tvingande för någon (vilket är en anledning till att vi har valt bort uppstyrda lekar etc som är ofta förekommande på bröllop...).

    Men det kanske inte behövs ngn presentation av gästerna. Jag ska fundera på om det är värt att lägga ner tid på. Under tiden får gärna ni som har valt att presentera era gäster på ngt att sätt än via ett programblad och som inte heller haft ngn sittning komma med förslag. Tack! :)

  • Emelie87

    Om alla ändå ska få varsinn lapp kan det väl vara lämpligt att ha den på sig, som en namnskylt, men där det kanske även står hur de känner brudparet och eventuellt yrke om man vill ha med det. Så slipper man problemet med att det kan vara svårt att koppla ihop namn/presentation och ansikte om lapparna sitter på en tavla någonstans.

  • Chicita
    Emelie87 skrev 2013-05-22 20:16:40 följande:
    Om alla ändå ska få varsinn lapp kan det väl vara lämpligt att ha den på sig, som en namnskylt, men där det kanske även står hur de känner brudparet och eventuellt yrke om man vill ha med det. Så slipper man problemet med att det kan vara svårt att koppla ihop namn/presentation och ansikte om lapparna sitter på en tavla någonstans.
    Tanken här är väl bra. Men jag som gäst hade inte känt mig bekväm med att gå runt med en namnskylt och presentation om yrke, skolor, min relation till brudparet osv.
    Det skulle kännas som om man var på konferens 
  • Chicita

    Jag kanske kan komma med lite tankar generellt om gästpresentationer.
    Själv läser jag dom aldrig. Det känns mest onödigt. Jag pratar med folk och lär känna dom på så sätt.

    Men om ni ska ha mingel så kanske ni kan ställa ut små konversationskort på borden. Typ
    - Bland gästerna finns en kirurg, vem kan det vara? 
    - Någon har jobbat som roddare åt (känd sångare/ band)

    osv...
    På så sätt kan man få folk att bli lite nyfikna och fråga runt

  • Fial8

    Jag läser dem alltid, tycker att det är lite skoj (oftast ibland är de för långa och "roliga") och så pratar jag med folk ändå, tycker inte att det ena utesluter det andra.
    Lapptanken har jag varit inne på, och dissat då jag också tycker att det blir lte för mkt konferens över det hela. Mnn det är ju absolot tydligaste sättet.
    Konversationskort, kanske... känns lite som en lek och det vill vi nog undvika tror jag. Men jag ska inte hoppa den helt.
    Sambon gick lite igång på att göra tavla som en graf och linjer mellan folk med info om relationer etc. Lite skoj men komplicerat tror jag :)

  • blivande brud

    Jag har läst här tidigare på BT om "mingelbingo". Varje gäst får en bingobricka med x antal rutor, i varje ruta står ett påstående som passar in på någon/några utav gästerna. Det gäller att mingla runt och få en signatur i rutan av en gäst som påståendet passar in på, tills man får bingo. Man kan blanda allmänna påståenden med påståenden som relateras till er, t.ex. kan det stå:
    - är trebarnsmor
    - har körkort
    - bor utomlands
    - är skåning
    - har pluggat med bruden
    - har bott med brudgummen
    - fällde en tår undervigseln

    Kräver förstås lite förberedelser...

    Annars gillar jag idén med en relationstavla :) Det behöver inte alls bli fult med alla nålhuvuden, men ni kan ju använda dubbelhäftande tejp för att lösa det.

  • Nivi och Jesper
    blivande brud skrev 2013-05-22 23:21:13 följande:
    Jag har läst här tidigare på BT om "mingelbingo". Varje gäst får en bingobricka med x antal rutor, i varje ruta står ett påstående som passar in på någon/några utav gästerna. Det gäller att mingla runt och få en signatur i rutan av en gäst som påståendet passar in på, tills man får bingo. Man kan blanda allmänna påståenden med påståenden som relateras till er, t.ex. kan det stå:
    - är trebarnsmor
    - har körkort
    - bor utomlands
    - är skåning
    - har pluggat med bruden
    - har bott med brudgummen
    - fällde en tår undervigseln

    Kräver förstås lite förberedelser...

    Annars gillar jag idén med en relationstavla :) Det behöver inte alls bli fult med alla nålhuvuden, men ni kan ju använda dubbelhäftande tejp för att lösa det.
    Ååå så roligt det verkar vara. Vi har tänkt göra en liten presentation i festprogrammet om alla, men ställt i gåtor. Så som min far som jobbar på båt och gillar att hjälpa, sin yngsta dotter som rider, i stallet. Då kommer vi skriva: " Bertel, den ridande piraten" Så kan man ha något att diskutera om när man tar kontakt med varandra. Min bror som bor i Stockholm men studerar i Växjö kommer vi skriva: "08:an som studerar i 0470-området". Vi kommer att bli runt 70-80 gäster så vi har lite o göra, men det är såå kul!
Svar på tråden Presentera gästerna, förslag?