• Ri 2013

    Bordsplacering

    Ska man satta par bredvid varandra eller mittemot varandra? Vi har ett "E-format bord" (ett honorsbord med tre langbord). 

  • Svar på tråden Bordsplacering
  • FrökenMäkelä

    Vi kommer placera dem mittemot varandra. Tror nog de uppskattar att få chansen att umgås och prata med andra än sin egen partner på en sådan här tillställning men ändå kan samtala med partnern som är mitt emot.

    Vad som är ettikets enligt vet jag inte.

  • LinneaR

    Vi satte alla par tillsammans så att de antingen satt bredvid varandra, mittemot varandra eller diagonalt från varandra.  Har heller ingen aning om vad som är "rätt" enligt etikett:)

  • afturelding

    Etiketten säger att förlovade ska sitta bredvid varandra, och gifta mitt-emot. Men sen får man ju göra som man vill, vi har varit tvugna att blanda lite för att få ihop det.

  • PMB

    Förlovade bredvid varandra. Gifta särar man på. Vi kommer dela på alla men ha respektive i närheten (så de kan ha ögonkontakt). Enligt etiketten så satte man förlovade tillsammans för att de skulle få lära känna varandra medan gifta redan känner varandra väl. Men som det är idag känner de flesta sambos och förlovade varandra väldigt väl så vi använde gift-principen på alla. Att umgås med sin respektive gör man ju alltid annars så då kan det vara trevligt att prata med någon annan under en middag Flört Men å andra sidan så är majoriteten av gästerna vana vid att man inte blir placerade bredvid varandra när man är på fester och liknande utan med nya människor så jag tror inte de kommer ha något större problem med det  Glad

  • Humle

    Jag och min sambo har varit förlovade sen 2001 och har aldrig suttit bredvid varandra på bröllop, inte ens när vi var "nyförlovade". Och jag har inte tänkt nåt särskilt om det. Det är bara så det är. Jag har tyckt att det varit trist när vi suttit med ryggen mot den andra, så man inte kan se varandra. Men jag förstår ju att det blir svårt att tänka på det när man gör bordsplaceringen. Sen måste jag faktiskt säga att nu när vi har två små barn och inte mycket tid för varandra skulle jag verkligen uppskatta att få sitta bredvid min (blivande) man en hel middag.

  • Hoffsennanen Tottoplex

    Jag tycker inte det spelar så stor roll om man sitter mittemot, diagonalt eller jämte varnadra som par, men jag tycker man borde få ngt av dessa alternativen vare sig man är "bara" är ihop, förlovade eller gifta. Läste ngnstanns här att lättast är om man delar in gäster i grupper om fyra för då kan man flytta runt dessa kuber och ändå vara säker på att de har ngn de känner, kan prata med jämte vart de än flyttas.

  • Kalaspinglan

    Vi sätter alla par mittemot varandra. På så sätt försöker vi få igång samtalen vid borden. Har tyvärr själv varit på några bröllop där vissa par (som suttit bredvid varandra) ENBART pratat med varandra. Jättekul att hamna bredvid ett par som bara är intresserade av varandra... not.

Svar på tråden Bordsplacering