• Äldre 21 May 17:34
    6260 visningar
    8 svar
    8
    6260

    Hjälp jag ska vara toastmaster

    Min bästa vän ska gifta sig och jag ska inte bara vara törna, utan toastmaster också! Givetvis ska det bli jätteskoj men jag behöver alla tips och idéer jag kan få!!! Bröllopet är av det lite finare slag med frack som klädsel och budget på 250 000 kr. Snälla hjälp mig!!

  • Svar på tråden Hjälp jag ska vara toastmaster
  • Äldre 21 May 18:33
    #1
    Lycklig skrev 2013-05-21 17:34:32 följande:
    Min bästa vän ska gifta sig och jag ska inte bara vara törna, utan toastmaster också! Givetvis ska det bli jätteskoj men jag behöver alla tips och idéer jag kan få!!! Bröllopet är av det lite finare slag med frack som klädsel och budget på 250 000 kr. Snälla hjälp mig!!
    Va roligt! Att vara Toastmaster är en stor ära. det finns massa bra att läsa här på BT om att vara Toastmaster, titta under vigsel, Toastmaster tex.
     Sen är det bra att sitta ner med brudparet och höra vilka förväntningar och önskemål har de?
    Vissa gillar att lätta upp stämningen med lekar och andra hatar lekar.
    Det är du som kommer ha ansvaret för att tidsshemat hålls. så du bör sitta med och göra tidsprogrammet. gör en lista på alla talare och planera in dessa. för att få en bra känsla utan att det blir för hattit är dte bra att ta en "bunt" med tal på en gång tex. 3 talare mellan förrätt och varmrätt, 4 talare mellan varmrätt och efterrätt osv. På så sätt hinner alla äta. Tänk på att om det är möjligt variera talarna så att ungefär varannan är brudens/grudgummens.
    Stäm av tidsprogrammet med köket före och underkvällen så att ni är synkade. ingen vill ha kall mat Flört

    Använd din personlighet när du pratar. du har blivit vald för att du känner brudparet och det är inget fel att vara personlig men det är inte meningen att du ska hålla låda hela kvällen Glad

    Skriv små kort med stödord som du kan ha som stöd. men träna så du kan de utantill.
    Det var mina tips för nu. är dte något specifikt du undrar så hojta till...
  • Äldre 22 May 09:46
    #2

    Tack, verkligen kanonbra tips!

  • Äldre 22 May 21:04
    #3

    det var så lite. är det något specifikt du är ute efter så hojta till Glad

  • Äldre 22 May 21:16
    #4

    Jag instämmer i alla de råd du fått, plus att jag vill tillägga att HÖR MED KÖKET hur lång tid de behöver på sig att duka in och duka ut rätter.

    Restaurangen bör kunna uppskatta hur länge det tar att äta förrätt och huvudrätt. Räkna med några minuters extramarginal för ALLT program/ALLA tal.

    Tänk på att ingen vill lyssna på tal när de precis fått in maten, så låt folk äta upp först.

    Säg till folk som anmäler tal att de ska fatta sig KORT, helst inte mer än 3 minuter (de flesta pratar ändå längre). Mitt motto är: ett bra tal är ett kort tal. Väldigt få människor är såna gudabenådade talare att folk orkar lyssna på dem i 10-15-20 minuter.

    Etikettgurun Magdalena Ribbing har säkert skrivit något om det där, sök i hennes spalt på dn.se

    Det finns ju också regler för i vilken ordning talen ska hållas på ett bröllop, står bland annat i Ribbings bok 'Bröllopsboken'.

    Säg till olika talare på förhand (du kan smyga fram när de intar sina platser) NÄR de ungefär ska tala, så vet de om det och kan förbereda sig. Inte så kul att sitta och vara smånervös för att man kanske ska hålla tal snart om toastmastern har planerat in ens tal till kaffet... Typ, säg till brudens kusin: "du håller ditt tal efter tärnan, som pratar så fort förrätten åkt ut".

  • Äldre 22 May 21:37
    #5

    ytterligare bra tips av Kalaspinglan

  • Äldre 25 May 14:42
    #6

    Ännu en gång, tack för toppen tips! Tycker ni att man som toastmaster ska vara rolig och själv bidra lite, kanske ha en liten presentation av varje talare, tex berätta lite om brudens far istället för att bara säga, och nästa talare är brudens far, Kalle Persson!?

  • Äldre 29 May 07:35
    #7
    Lycklig skrev 2013-05-25 14:42:17 följande:
    Ännu en gång, tack för toppen tips! Tycker ni att man som toastmaster ska vara rolig och själv bidra lite, kanske ha en liten presentation av varje talare, tex berätta lite om brudens far istället för att bara säga, och nästa talare är brudens far, Kalle Persson!?
    Om man känner sig bekväm med dig. det finns inget värre än nån som ska vara rolig men inte själv är bekväm med det, det blir bara krystat.
    Lägg det på en nivå som fungerar för dig.
    Men det är jätte trevligt att presentera talarna och det finns massa roliga sätt tex:
    Spela en kort snutt på en låt som beskriver talarna
    be talarna innan beskriva sig själva i tre ord och sedan läsa upp det
    eller berätta en mycket kort historiaom något som hänt.
    Känner man inte talarna så bra så be dem själva om hjälp.
    Om det här inte känns bekvänt kan man bara välja att säga vilken relaation de har med brudparet.

    Lycka till!
  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 29 May 09:07
    #8

    Massor av bra tips här!

    Jag tycker dock det allra viktigaste är att toastmaster har koll på tiden och framförallt planerar så att inte alla talen kommer på slutet (har varit med om det MÅNGA gånger). Se till att få en rejäl bunt av talen redan under förrätt och huvudrätt, så att det inte plötsligt blir tio tal på rad efter middagen när alla redan har träsmak.

    Det blir ofta många och långa tal på ett bröllop så jag skulle vara försiktig med att lägga in för mycket grejor. Att presentera varje talare med en historia blir fort för långt, men en väldigt kort anekdot eller något kan förstås fungera.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Hjälp jag ska vara toastmaster