• Ri 2013

    Olika kulturer pa festen. Tips tack!

    Hej!


    Min m2b ar halvtysk och amerikan, sa manga gaster kommer fran andra lander och brollpet kommer att vara pa Engelska (vi gifter oss i Sverige).


    Har ni tips pa underhallning som passar alla? Jag tror inte att lekar ar sa vanligt i USA och det kanns inte som att de gasterna kommer tycka det ar sarskilt spannande med en "rolig beskrivning" av gaster i ett festhafte. Det verkar som att de ar vana endast vid en stor fest med oppen bar (vi kommer inte att ha oppen bar och bara 80 personer).


    Alla tips mottages hjartligt! :)


     


     

  • Svar på tråden Olika kulturer pa festen. Tips tack!
  • MrsCoverdale

    Vi har ett svensk/amerikanskt bröllop och vi kände lite samma sak. 
    Därför har vi valt att lägga krutet på musik i första hand. Nu är vi lyckligt lottade som har så många duktiga musiker och sångare omkring oss som ställer upp och sjunger och spelar. Men vi kände att musik är ju ganska universiellt samt något som vi har gemensamt så det passade bra. Då kan man flika in lite svensk vis-kultur varvat med annat till exempel. Om man nu gillar det.
    Annars är ju exempelvis bildspel/fotokollage väldigt populära i USA iaf.

  • blivande brud

    Jag var nyligen på ett bröllop i USA mellan en svensk och en amerikan och det var ett typiskt amerikanskt lite lantligt bröllop med line dance som underhållning och bl.a vita bönor till middag. Jag som svensk tyckte det var väldigt spännande att gå på ett amerikanskt bröllop och se vilka seder och traditioner de har. Kanske dina gäster tycker likadant om ett svenskt bröllop?

    Tänk inte för mycket på att ni ska anpassa bröllopet till alla era gäster, utan gör det som ni vill ha det. Då utstrålar ni harmoni och lycka och det smittar av sig på gästerna.

  • FrökenW

    Jag håller med blivande brud, tycker ofta det roligaste med bröllop/fester/möten utomlands är att man lär känna nya traditioner. Jag skulle (kommer) behålla de flesta svenska traditioner men kanske presentera/förklara dem för de mer långväga gästern. Och samma sak med eventuella amerikanska eller tyska traditioner ni vill ha med. 

  • Chicita

    Jag håller också med om att det roligaste med andra kulturer är ju att man får uppleva dom.

    Jag skulle hellre satsat på att göra bröllopet "så Svenskt som möjligt" och göra det till en riktig upplevelse för dom gäster som inte är från Sverige. Än att försöka anpassa det till alla kulturer.
    Risken är bara att det blir spretigt.

    Men ni behöver ju inte ha lekar för den delen - eller gästpresentationer.

    Och om ni vill ge gästerna något som är lite speciellt för deras kultur så kan ni ju göra det när dansen drar igång som MrsCoverdale tipsade om Glad 

Svar på tråden Olika kulturer pa festen. Tips tack!