• Äldre 20 May 15:30
    2361 visningar
    4 svar
    4
    2361

    Kostnad för kyrkligt bröllop

    Hej!
    Jag och min sambo har varit ihop i snart 4 år och varit förlovade i ca 2 och ett halft.
    Vi har pratat om att vi nån gång i framtiden ska gifta oss och jag skulle vilja det
    sommaren nästa år, ville egentligen redan denna sommar  Flört
    Problemet är att jag just nu är arbetslös och att jag funderar på att läsa till hösten eller våren.
    Så vi har inte så jätte mycket pengar, men vi har lite sparat.
    Så min fundering är hur mycket ett kyrkligt bröllop för ca 50 pers kan kosta?
    Vi har tänkt ett lite mindre, men jag har ganska stor släkt och vill bjuda en del av dem
    plus att vi bjuder lite kompisar också.
    Vi kommer troligtvis att antingen hyra en bygdegård som jag vet är ganska billig eller
    så kommer vi ha bröllopsfesten hos min mamma eller nått liknande..
    Vill ju givetvis att det även ska vara lite lyx, för man gifter sig ju förhoppningsvis bara en gång i livet Glad 
    Hoppas på bra svar 

  • Svar på tråden Kostnad för kyrkligt bröllop
  • Marjas­inus
    Äldre 20 May 16:06
    #1

    Det är jättesvårt att svara på din fråga. Här på BT hittar du folk med budget alltifrån 10 000 till en halv miljon. Det finns egentligen ingen gräns på hur mycket man kan lägga, vill man lägga mindre pengar får man vara lite klurig.

    De största utgiftsposterna man i allmänhet har är:

    * Lokal
    * Mat
    * Dryck
    * Klänning
    * Ring
    * (Logi åt gästerna)

    Kör ni bygdegård, lagar maten själva, självkostnadspris i baren, ärvd eller enklare ring, kinaklänning och att gästerna får fixa logi själva  så behöver det inte alls bli så dyrt. Men det är svårt att säga summor...

  • Plätti­s
    Äldre 20 May 16:24
    #2

    Jag och min blivande har satt en budget på 35 000 för vårt bröllop, tror jag. Minns inte sifforna exakt, men relativt lite i alla fall. 
    Lättast är att sätta sig ner och göra en budget. Vi gjorde en variant där vi visste vissa utgifter (lokal) och inte hade en aning om andra (klänning) och hade en uppskattning om andra (mat).

    Det finns ett budgetverktyg här på BT, om du går in på Verktyg uppe bredvid bilden på dig själv. Vissa av punkterna där är hutlöst överdrivna, annat som ni kanske tycker är viktigt finns inte med. 

    Börja med att titta på budgetverktyget, fundera sedan på vad som är viktigast för er. Att vigas i kyrkan kostar inget, det är festen och allt runtomkring som kostar. Ni kan göra hur stort eller litet ni vill, men ju tidigare ni börjar planera desto längre tid har ni på er att lägga undan pengar.
    Min sambo har varit arbetslös ett tag, och jag blir arbetslös om ett litet tag. Men eftersom vi började planera tidigt och dessutom får mycket hjälp av nära och kära kommer vi kunna gifta oss och ha en fest efteråt utan att behöva få ont i magen redan nu.

    Och man kan alltid ta ut en kuvertavgift och låta bli att önska sig presenter, men då ska kuvertavgiften inte vara högre än det ni lagt ut på gästerna. Hittar ni någon som erbjuder buffé för 100:- per person så är det väldigt ofint att ta 200:- i kuvertavgift. 

  • Äldre 20 May 16:26
    #3

    Om man planerar i god tid så kan man göra riktigt bra fynd på reor/blocket/tradera m.m. 
    Vi började planera i september förra året och har haft väldigt tur med tradera där jag har hittat mycke.

    Men som Marjasinus säger så är det så svårt att säga exakta summor. Men kolla runt här på BT och få insperation vad folk har sparat pengar på. 

  • Äldre 20 May 16:32
    #4

    Det enda man kan säga säkert är ju att själva "giftandet" är gratis-så på den frågan är u svartet "ingenting" eftersom det inte spelar någon roll om man väljer kyrklig eller borgerlig vigsel-det är kostnadsfritt att vigas.
    men sedan...

    Ja, sedan är det ju helt och hållet ens egna budget och hur man ställer sig till egen arbetsinsats, vad man har för nätverk och möjligheter till bra prisdealer, hur mycket man är beredd att lägga i pengar kontra tid och vad det egentligen är man har tänkt bjuda in till för typ av fest som sätter gränserna.

    Det måste inte kosta en förmögenhet att gifta sig-och man måste inte ha extra allt. Men, man ska nog tänka till ett par gånger runt vilka saker som faktiskt är viktiga för en själv och varför-och sedan anpassa sin planering efter det.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Kostnad för kyrkligt bröllop