• stormhelen

Fasiken det kommer att vara en halvmara samma dag vi gifter oss. =(

För en stund sedan så ringde det bil företaget som vi anlitat för att köra runt oss under fotograferingen till olika platser och efter vigseln, då vi tar en liten tur medan gästerna tar sig till lokalen. De berättade då att en halvmara kommer att äga rum samma dag som vi gifter oss, och den går runt hela det området vi ska vara på + att den går längst med den gatan där vår festlokal är på.

Första starten (15:30) är en halvtimme innan vigseln börjar.

Det betyder alltså att många vägar antagligen kommer att vara avstängda, vilket medför problem inför dels fotograferingen men även för hur jag ska ta mig från Norrmalm (där frisören är) till fotograferingen, vigseln ocg festen är som är på Södermalm.

På många av de platser vi hade tänkt ha fotograferingen på så kommer det antagligen att stå en massa människor som ska titta på maran då de är bra platser där man ser mycket. Och speciellt en av de platserna var det stället jag mest såg fram emot med hela fotograferingen då det är en jätte fin utsiktsplats på Mariaberget där man får vattnet och Stockholm i bakgrunden. Men nu blir det ju pannkaka om det står en massa människor där som jag inte vill ha med på bilderna.

Det känns skit jobbigt nu. Känns som man har lust att flytta på bröllopet nu. Men det skulle inte funka. Lokalen bokades ett år i förväg, inbjudningarna är skickade.... Gråter

Vet inte vad jag vill med den här tråden riktigt, behövde bara skriva av min frustation lite.

Här är kartan över sträckningen på maran... Vi kommer att befinna oss i mitten av alltihoppa på Södermalm. Förutom kyrkan som ligger precis utanför "banan," men lokalen är ju som sagt precis på den gatan där maran kommer att gå. Känns som bil kanske inte kommer att funka att ha längre.

Fasiken allt fallerar nu bara. Jävla mara! Gråter

• Svar på tråden Fasiken det kommer att vara en halvmara samma dag vi gifter oss. =(
  • Ariana

Usch vad jobbigt. Hur långt innan vigseln har ni bokat in fotograferingen? Det är inte säkert att de stänger av vägarna särskilt långt innan starten, ibland bara förbereder de utan att stänga av. Här är en länk till när de stängde förra året: www.stockholmhalvmarathon.se/start/content.cfm&Rac_ID=230&Lan_ID=1
    Du kan ju alltid försöka med att slänga iväg ett mail till dem och fråga om det går att komma igenom någonstans. Var ligger alla ställen du ska åka till? Det kanske går att ta sig runt om man tar en annan väg eller kanske byter bil och går över banan?

• stormhelen
    Ariana skrev 2013-05-12 22:32:17 följande:
    Usch vad jobbigt. Hur långt innan vigseln har ni bokat in fotograferingen? Det är inte säkert att de stänger av vägarna särskilt långt innan starten, ibland bara förbereder de utan att stänga av. Här är en länk till när de stängde förra året: www.stockholmhalvmarathon.se/start/content.cf...
    Du kan ju alltid försöka med att slänga iväg ett mail till dem och fråga om det går att komma igenom någonstans. Var ligger alla ställen du ska åka till? Det kanske går att ta sig runt om man tar en annan väg eller kanske byter bil och går över banan?

Vi ska ha fotografen 2 timmar innan vigseln, sedan under vigseln och fram till alla gästerna sätter sig ner till middagen (totalt 4 h).

Det där länken var verklige super bra, den kommer att underlätta massor vid fortsatt planering. Förhoppningsvis så lägger de upp en sådan för årets mara.

Vi har försökt ringa arrangören hela dagen igår, men antingen så svarade de inte och ibland lät det som att de lyfte på luren och la på den igen. Så det slutade med att vi skickade iväg ett mejl istället.

Vi hade först tänkt fotografera lite vid Mariaberget (som ligger mitt i den sträckan de springer på Södermalm) sedan så hade vi tänkt åka till skeppsholmen med bilen och fota lite där, sedan tillbaka till Södermalm igen till kyrkan för vigsel. Efter vigseln åker vi en kort sväng för att sedan köra tillbaka till kyrkan (så att gästerna hinner komma bort från området och vi får en lugn stund) sedan fotografering i områderna runt kyrka (det finns jätte vacker gammal bebyggelse som är unik för just det området i Stockholm). Sedan skulle bilen köra oss till lokalen.

Det var väll det som var tanken från början.

Nu kanske vi får hoppa Mariaberget och Skeppsholmen. Det blir svårt att ta sig till andra stadsdelar än Södermalm, då vissa vägar är avstängda hela dagen och det kanske finns stor risk för mycket trafik på de mer begränsade vägar som är öppna. Vi vill ju inte hamna i en bilkö så att vi inte hinner fotta alls (förutom i bilen).

Nu håller vi på att diskutera fram och till baka hur vi ska göra och vart vi ska ha fotograferingen istället. Områderna vid kyrkan blir det deffeneetivt (just det området ligger en liten bit bort från maran). Det är väll främst utsiktsbilden mot vattnet och Stockholm (NOrrmalm/ Kungsholmen) i bakgrunden som vi inte får.

Men vi har hittat ett annat område på söder som ligger en bit bort  (längst med stadsgårdsleden), därutsikten då istället blir mot Beckholmen och Djurgården.

Sedan funderar vi på att man kanske kan ta bilen till Längtan, där är det ju också fin utsikt. Och så skulle man kanske kunna åka till Vitabergsparken (som kompensation för Skeppsholmen - då vi även vill ha lite "grönskande" bilder).

Vi vill ha bilder som dels med den gamla charmiga bebyggelsen (från 1700 - 1800-talet) som finns runt kyrkan (och på Mariaberget) med kullerstensgatorna, utsikt mot Stockholm på den andra sidan med vatnnet emellan och bilder där man får lite mer grönska "lummig" känsla, där man inte ser stadsbebyggelsen så mycket).

Vi tycker då att man får en bra blandning.

• SandraElisabet

Nä fy vad tråkigt!! Jag förstår din frustration. Skrikandes
    Jag har tyvärr inga bra råd, ville bara erbjuda lite sympati.
    Tycker dock att ni verkar ta det ok och planerar runt de nya premisserna. Lycka till!! Solig

• IdaOchTomas

Kan bara säga lycka till och beklaga oturen! Om arrangörerna inte hör av sig,så prova att ringa polisen. De borde ha full koll på vilka gator som är avstängda vilka tider (för det är väl de som ger tillstånd till allt sånt där) och hur man kan köra istället. För övrigt tycker jag du är suverän som klarar av att så fort börja planera nya ställen omutifall att. Du ska se att det blir kanonfina bilder även om det inte blir exakt som planerat från början!

• Alyllyra

Vad tråkigt! Men det kommer säkert att lösa sig, ni verkar ju redan vara inställda på att fixa problemet till det bästa!

Att ta sig från norrmalm till södermalm är nog inget problem om ni bara kommer upp på centralbron, det ser ut som att maran går nere längs vattnet så då borde det vara lugnt. En inte helt optimal lösning är ju annars att ta tunnelbanan. Inte särskilt kul med hela brudutstyrseln på, men å andra sidan roligare än att sitta i en bilkö och komma för sent till sin egen vigsel... Och bra att ha som sista utväg!

• Alyllyra

Kom ihåg att informera era gäster också, så att ingen av de fastnar i trafiken i onödan!

• SandraElisabet
    Alyllyra skrev 2013-05-14 11:04:44 följande:
    Kom ihåg att informera era gäster också, så att ingen av de fastnar i trafiken i onödan!
    Smart!
  • stormhelen

Solig  Tack tjer vad rara ni är.

Det enda man kan göra är att försöka planera runt det hela och försöka hitta nya lösningar. De lär ju inte flytta på maran - Haha... Men jag tllät mig att första kvällen vara lessen och upprörd över maran. Men sedan var det bara att sätta sig upp i sadeln igen och försöka hitta nya lösningar.

Vi har fortfarande inte fått något svar från arangören, men hoppas på att de behagar svara någon gång. =P

Alyllyra skrev 2013-05-14 11:04:44 följande:
    Ja, det ska vi göra. Glad

Vi ska även informera de gäster som inte bor i Stockholm att kanske börja boka sitt boende så att de hittar någonstans att bo som inte är super dyrt.

Svar på tråden Fasiken det kommer att vara en halvmara samma dag vi gifter oss. =(