• Äldre 11 May 14:03
    1544 visningar
    5 svar
    5
    1544

    Privat ceremoni men "öppen" mottagning? Konstigt?

    Jag och min fästman planerar eventuellt bröllop till nästa år. Mitt bekymmer är att jag varit gift förut och känner mig inte alls bekväm att stå i kyrkan (igen) framför alla våra vänner o familj och... Ja, kort och gott, jag vill inte stå framför ALLA på detta viset igen. Min sambo vill ju förstås både ha släkt och vänner med. Jag undrar, kan man ha själva ceremonin lite mer privat (kanske bara föräldrar) och sen ha en mottagning där övriga är välkomna? Eller kommer gästerna känna sig snuvade på själva "bröllopet"? Era spontana tankar kring detta?

  • Svar på tråden Privat ceremoni men "öppen" mottagning? Konstigt?
  • afture­lding
    Äldre 11 May 14:07
    #1

    Min kusin gifte sig så. De hade med sina föräldrar och brudens farmor och farfar. En del tyckte att det var lite konstigt, men väl på dagen var det ingen som sa något och alla hade väldigt trevligt på mottagningen :) Är det så ni vill göra så ska ni givetvis göra så, förhoppningsvis är det ingen som klagar.

  • xMaria­x
    Äldre 11 May 16:08
    #2

    Mina föräldrar gifte sig så, inget konstigt med det tycker jag.. De hade varit gifta förrut (med varandra) och ville inte göra någon grej av det så jag och min blivande man+son var vittnen.


  • Polven­ton
    Äldre 11 May 17:27
    #3

    Det förekommer ganska ofta i Storbritannien att man har en snävare inbjudningslista för cermonin och sen bjuder fler (arbetskamrater, kusiner, m.fl) på en middag/fest senare på dagen. Gör det som känns rätt för er!

  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 11 May 18:08
    #4

    Klart ni kan ha en privat cermoni och sedan en större middag/fest. Låter utmärkt och absolut okej! 

  • Äldre 11 May 20:33
    #5

    Jag ska gå emot "det går så bra - gör som du vill" som alltid brukar dyka upp i sådana här trådar.

    Du undrar om gästerna kan känna sig snuvade på bröllopet. Och ja. Visst kan dom det.
    Det är inget konstigt, det är en mänsklig reaktion. Man vill vara med och delaktig liksom. Det handlar inte om att man inte vill fira någon om man inte får komma på vigseln, eller att man ska ha "rätt" att vara med.
    Det är ingen som känner eller tycker så för att vara elak dock.

    Jag måste ju påpeka att du inte kan hindra någon från att komma till kyrkan om dom vet om vilken tid och plats det är.
    Det var flera med i kyrkan som jag inte kände. Men som hade hört rykten om bröllopet av andra och var nyfikna (medeltidstema)...
    Men jag var så fokuserad på maken och prästen att jag knappt såg några andra Flört 

    Att ha vigseln privat (gärna skriva ut att ni önskar en privat cermoni så att det är tydligt. Typ: Vigseln sker med endast närmaste familjen som vittnen) är inte alls ovanligt. Och så länge man liksom är tydlig med att man bjuder in folk för att fira tillsammans - inte för att bli firade och få presenter, så tror jag att de flesta accepterar det och glädjs för er del.
    Det kan självklart ändå muttras. Och då är det bra att ha tänkt igenom hur man ska bemöta det, och att ha ett visst förstående för att det kanske kan muttras.

    Ett exempel på inbjudan (inte alla formell)

    Välkommen att fira med oss

    Den X/X gifter vi oss med den närmaste familjen som vittnen.

    Efter den privata cermonin vill vi gärna fira detta med alla våra kära
    och vi bjuder därför in dig till middag och fest kl XX:XX i *lokal*

    Klädkod: Kavaj 
    OSA: Datum
    Önskelista: Att du tar med dig ett glatt humör som bidrag till festen 

    Att jag skrev Kavaj som klädkod är för att det är den lägsta klädkoden av de standard som finns. Och det underlättar för gästerna med en riktig klädkod. Jag antog bara helt enkelt att ni inte kör på frack och slottsbal Flört 

Svar på tråden Privat ceremoni men "öppen" mottagning? Konstigt?