• Anonym (Besviken)

    Mina tärnor bryr sig inte

    Jag har inga förväntlingar, krav eller större önskemål till mina tärnor, men nu sitter jag här och gråter. 

    När jag för över ett år sedan frågade mina vänner om de vill vara tärna vid vårat bröllop sommaren 2013 så tackade de ja. Då de har små barn så visste jag också att de kanske inte blir de mest aktiva tärnorna.

    Nu börjar det närma sig den stora dagen. Under planeringen har jag då och då skickat SMS och MMS och informera vad vi har på gång. Tex. provätning av tårta, brudskor osv. Responsen har varit låg, men jag har inte tagit det så hårt.

    Idag talade jag med en av dessa två. Hon ska att det kommer en timma innan vigsel för att hinna lämna barnen då det har lång väg att åka den andre har just fått ett barn när vi gifter oss och vill inte komma från morgonen.

    Så nu sitter jag har med två icke närvarande tärnor, ett stort bröllop är färdigt, ingen möhippa och ingen som kommer att vara med mig under min bröllopsdag fram till vigseln och känner mig fruktansvärt sviken.

    Vad ska jag göra? Hur mycket krav kan jag ställa? Har jag rätt att bli besviken?

  • Svar på tråden Mina tärnor bryr sig inte
  • Chicita

    Dina känslor är dina. Ingen kan säga att du inte har rätt till dom.

    Men det där med möhippa är ju inte tärnans ansvar enligt svensk sed, utan det är något som vännerna ska anordna gemensamt. Så någon vän borde väl ta tag i saken tycker jag även om inte tärnorna gör det.
    Och annars kanske du ska prata med någon vän lite sådär allmänt och bara fundera över om vad som kanske kan ske eller inte ske och vad du skulle vilja få ut av en möhippa. Du behöver ju inte säga "ta tag i det här nu" men kanske plantera en tanke om att du är rädd för att det inte blir något av och sen hoppas att den personen tar lite initiativ...

    Att dyka upp innan vigseln är väl egentligen vad man kan begära av en tärna enligt svensk tradition. Möjligtvis att man följer bruden från att hon börjar göra sig iordning - till efter vigseln. Då tärnan ju faktiskt var en sorts "livvakt" för bruden förr i tiden.
    På medeltiden (i sverige) så kläddes bruden och tärnorna i likadana kläder och fick slöjor som täckte ansiktet och sen fördes dom i grupp till kyrkan. Om dom blev överfallna på vägen så rövade förhoppningsvis rövarna bort fel "brud" och den riktiga bruden kom fram till kyrkan som hon skulle.
    Annars klev någon av tärnorna in och tog brudens plats vid vigseln om någon av dom överlevt attacken... 

    Ta en fundering och tänk igenom hur viktigt alla olika element är för dig.
    Kan någon annan vän vara med dig under dagen när du gör dig iordning? Någon som kanske ser det som ett hedersuppdrag även om denne inte är tärna.
    När det gäller möhippan så kan du antingen sitta tyst och hoppas - eller säga något som sagt... 

  • Kalaspinglan

    Jag förstår hur du känner. Min tärna bor ganska långt bort, har tre barn, pluggar och jobbar extra på helgerna. Jag har därför inget konkret stöd av henne när det gäller saker som tårtprovning/bubbelprovning och sånt.

    Klart du har rätt att känna dig besviken, som Chicita skrev, så är det dina känslor. Du måste däremot själv komma fram till hur du ska hantera det hela. Kanske du kan utse nån annan kompis som "medhjälpare" som kan följa med till frissan och hålla dig sällskap före vigseln? Nån som kanske inte är lika närstående som tärnorna?

    Angående möhippan så är det jättesvårt tycker jag -- men här kanske din blivande man kan ta och kontakta tärnorna och höra efter om de tänkt dra ihop något? Och om de inte har tänkt göra det, så kanske du själv kan prata med nån annan vän om hur du känner, och t.om. be att hon försöker fixa något (med hjälp av andra vänner, förstås!)

  • Anonym

    Fast om dom inte vill ordna möhippa, eller vara med dig under morgonen under vigseln varför ska dom vara tärnor då? Att bli tärna är ju en otrolig heder, och oavsett om man har barn elelr inte borde man faktiskt kunna lägga lite tid och engagemang.

    Min syster har 4 barn och hennes man jobbar bort sön-torsdag kväll så hon tar hand om i princip allt själv (plus att hon fick senaste tillskottet för 2 månader sen) och hon tar sig tid och engagerar sig ändå. Det man vill ta sig tid för - det tar man sig tid för.

    Tycker du borde fråga dina tärnor vad dom tror att det innebär att vara tärna, och sen berätta hur du känner.

  • Chicita
    Anonym skrev 2013-05-09 12:52:18 följande:
    Tycker du borde fråga dina tärnor vad dom tror att det innebär att vara tärna, och sen berätta hur du känner.
    Det där med "en otrolig heder" vet jag inte om jag håller med om. Visst är det kul att bli tillfrågad. Men att det ska vara så extremt hedrande är väldigt upptrissat.

    Och jag tror nog att det mer är frågan vad bruden förväntar sig av sina tärnor som behöver tas upp.
    Att dom behöver ha en dialog är dock säkert. 
  • PiaB

    Tycker att du ska prata med dem om vad du förväntar dig av dem. Gjorde du det när du bad dem? Det där med tärnans uppgift skiljer sig ju från brud till brud så det är svårt för en tärna att veta.


     


    Mina döttrar ska vara mina tärnor och när jag frågade dem berättade jag att de inte behövde göra något annat än att vi gör iordning oss tillsammans på morgonen och de får hjälpa mig att snöra klänningen, och sedan dela den viktiga stunden med mig i kyrkan.


     


    Alla är ju olika, men smaka tårta och välja bubbel m.m. vill jag göra med blivande mannen. Kan faktiskt inte tänka mig något jag vill göra inför bröllopet med tärnorna. Jag vill göra allt med "mannen". Däremot ser jag oerhört mycket fram emot att jag och tärnorna fixar oss ihop innan och hjälper varandra med vad vi kan


  • MariaochDaniel

    Du får ABSOLUT känna som du gör, känner du så, låt dig själv göra det.

    Men jag tror det är viktigt att du säger till dem hur du känner. Inte på ett elakt/krävande vis utan bara
    vad du skulle vilja. Är det omöjligt att ordna, pga barnvakt och så, fråga en annan vän om de kan vara med dig under dagen (hos frisör m.m.) Som så många redan sagt här.

    Och om möhippan, att låta mannen kontakta någon av dina vänner och be dem styra upp något, trots att dina tärnor kanske inte kan styra upp eller ens vara med.

    Lycka till!

  • FruForsmark

    Tycker de borde ja avsagt sig uppdragen om det krockar med deras livspussel. Jag tycker inte man kan/ska begära så mycket av en tärna men att hon finns med som ett stöd för bruden under hela bröllopsdagen, det kan man allt begära. Varför skall man annars ha tärna?

  • Anonym
    Chicita skrev 2013-05-09 12:55:38 följande:
    Det där med "en otrolig heder" vet jag inte om jag håller med om. Visst är det kul att bli tillfrågad. Men att det ska vara så extremt hedrande är väldigt upptrissat.

    Och jag tror nog att det mer är frågan vad bruden förväntar sig av sina tärnor som behöver tas upp.
    Att dom behöver ha en dialog är dock säkert.

    TS, du har såklart rätt till dina känslor men jag tror inte att dina tärnors beteende säger något om er vänskap. Jag tror att de bara är helt vanliga småbarnsföräldrar som försöker få ihop livet. De värdesätter säkert er vänskap och de är säkert glada över att få vara tärnor men de har barn och är säkert väldigt "uppe i " sina egna liv just nu.


    När du frågade om de ville vara dina tärnor, sa du då att du ville att de ska vara med dig hela dagen? Annars kan de inte veta vad du vill och förväntar dig. Det kanske är "självklart" för dig att en tärna ska vara med bruden hela dagen men det är inte för alla. Många kanske gör så men inte alla och för dina vänner så kanske det var "självklart" att de inte skulle vara med dig hela dagen, kanske tänkte de att "jamen vi har ju barn så hon fattar ju att vi inte kan köra det där med att vara med hela dagen..."Kan det vara så att du tog för givet att de skulle vara med medan de tog för givet att du inte förväntade dig det?


    Jag håller med Chicita om att det där med "en otrolig heder att få vara tärna" kan bli överdrivet. JA det är en ära att bli tillfrågad MEN ibland är det som att äran ska överskugga allt och som att tärnan ska känna sig ärad heeela tiden, överdrivet i mina ögon. Äran att vara tärna betyder ju inte att tärnan kan släppa allt i sitt eget liv. Om man redan i förväg vet att tärnan har mycket i sitt eget liv så kan man inte begära att hon ska intressera sig så mycket för planeringen, speciellt inte om planering börjar långt i förväg. Många börjar ju planera sina bröllop över 1 år innan (det gjorde vi också, det är inget konstigt) men för omgivningen kan det vara så att de inte börjar engagera sig så långt i förväg och jag tycker inte att man riktigt kan begära att en tärna ska engagera sig i hela planeringen,speciellt inte om tärnan har barn eller annat som kräver mycket tid och energi av henne.


    Jag tycker att det är otroligt viktigt att vara tydlig med vad man som brud förväntar sig av sina tärnor redan när man frågar. Om ens tärnor har barn eller annat som tar mycket tid och energi i sina liv måste man som brud fundera lite kring sina egna förväntningar och vad som kan vara rimligt att de är med på, hur mycket engagemang man kan "kräva" helt enkelt. För vissa är det självklart att tärnorna ska vara med och hjälpa till under planeringen, vara med och shoppa klänning, ordna hippa, vara med hela dagen på bröllopsdagen, vika servetter, duka, pyssla med inbjudningskort osv osv osv men för andra så "räcker" det om tärnan är med vid vigseln dvs dyker upp nån timme innan vigseln och står bredvid bruden och håller buketten. Oavsett traditioner och oavsett åsikter om vad en tärna "ska" göra så måste man vara tydlig när man frågar sina tärnor, för de kan inte veta vad bruden vill och förväntar sig annars.


    Och man måste försöka minnas att ett bröllop är viktigast för brudparet - hur glada andra människor (vänner, familj osv) än är för brudparet så är det inte (och borde heller inte vara) lika viktigt och stort för omgivningen som det är för brudparet. Brudparet tänker ju på bröllopet och planerar kanske långt i förväg och är "upp i planeringen" långt innan, kanske över ett år inann, men för omgivningen "börjar det hela" mycket senare.


    En annan sak att ta med i beräkningen är att människors liv kan ändras under planeringens gång, speciellt om planeringen börjar långt i förväg. I TS fall så började planeringen över ett år i förväg, mycket kan hinna ändras på ett år i en människas liv! En tärna som har barn kanske mycket väl trodde att hon skulle kunna/orka engagera sig i planeringen eller vara med under hela bröllopsdagen men livet kan ÄNDRAS så hon inte har möjlighet eller ork till det. Jag tycker att man ska akta sig för att döma andra, vare sig det är tärnor eller andra. Och även om man som brud är nära vän med sina tärnor så kan det pågå saker i tärnornas liv som man inte vet. Om tärnorna tex haft ett slitigt år med barnen, mycket VAB, eller varit gravida, eller haft mycket på jobb eller nåt annat så kanske de helt enketl inte har energi till att vara så närvarande och engagerade tärnor som de trodde och skulle vilja vara.


    När jag och mannen gifte oss 2011 så ville jag att tärnan skulle komma en timme innan vigseln, gå in med oss i kyrkan, stå där med oss, hålla buketten och glädjas med oss, That's it. Hon var inte med mig hos frissan innan och jag hade inga förväntningar på att hon skulle hjälpa till på något annat vis. Min tärna var i mina ögon den perfekta tärnan. Jag tycker inte att "vitsen" med tärnan är att hon ska hålla brudens hand och stötta henne och vara med hos frissan. Frisörer som gör brudhår brukar vara vana och brukar vara duktiga på att lugna en nervös brud. Och stöd och pepp kan man väl få av sin blivande?

  • karamell

    Jag förstår att du känner dig besviken, och har helt rätt till det.
    Jag håller med fruforsmark -De bör inte ha tackat ja till att vara det om det ändå skulle sluta såhär.
    (eller sagt ifrån sig rollen när den ena blev gravid eller vad det nu var)
    Försök att inte låta de stjäla din energi, nu fram till bröllopet, eller på bröllopsdagen.
    Det viktiga är trotts allt att du är lycklig på dagen som ni blir gifta, oavsett om du har stöd från tjejkompisar eller inte.
    Dessutom kommer du ändå stå i centrum hela dagen så du kanske inte hinner "sakna" deras stöd ens på stora dagen, men det var tråkigt. vet du om att de inte har ordnat någon möhippa eller kan det fortfande komma? 

  • Augusti13

    Förstår att du känner så, det skulle jag också göra! Man kanske inte "kan begära" att en tärna ska finnas där under hela dagen, men jag tycker ändå att det borde falla naturligt för en tärna att vilja spendera just den dagen med dig. För mig är ens tärnor ens bästa & närmsta kompisar, så det borde inte vara ett "offer" utan något de själv VILL och ÖNSKAR.

    Är dina tärnor gifta? De kanske inte har någon aning om hur det "brukar" gå till. Om jag var dig hade jag försökt förklara hur du önskar att dagen blir, vilken roll de skulle haft, så vem vet - kanske de tänker om :)

Svar på tråden Mina tärnor bryr sig inte