• Äldre 5 May 19:09
    18655 visningar
    4 svar
    4
    18655

    Blommor som klarar förvaring i 6-gradig kyl?

    Jag gifter mig i juni och håller på och planerar som bäst. Vi träffade restaurangchefen härom veckan, och då blev det tal om blomsterarrangemang till borden.

    Restaurangchefen sa att alternativen är blommor som klarar rumstemperatur eller kylskåp som är 6 grader, om blommorna levereras dagen innan bröllopet.

    Jag ska förstås prata med floristen om detta, men jag vill gärna ha lite idéer från er blomsterproffs Glad

    Blommor jag funderar på till arrangemangen är nejlikor, rosor, ranunkler och "nån sorts grönt". Vad tycker dessa arter om rumstemperatur/6-gradigt kylskåp? Vill gärna ha ljusa sorter, så om det är nån av arterna som är speciellt krävande, får ni gärna föreslå nån annan (tåligare) art istället.

    Min bukett kommer antagligen att bestå av pioner, rosor och fresia.

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Blommor som klarar förvaring i 6-gradig kyl?
  • Äldre 6 May 23:18
    #1
    Kalaspinglan skrev 2013-05-05 19:09:00 följande:
    Jag gifter mig i juni och håller på och planerar som bäst. Vi träffade restaurangchefen härom veckan, och då blev det tal om blomsterarrangemang till borden.

    Restaurangchefen sa att alternativen är blommor som klarar rumstemperatur eller kylskåp som är 6 grader, om blommorna levereras dagen innan bröllopet.

    Jag ska förstås prata med floristen om detta, men jag vill gärna ha lite idéer från er blomsterproffs Glad

    Blommor jag funderar på till arrangemangen är nejlikor, rosor, ranunkler och "nån sorts grönt". Vad tycker dessa arter om rumstemperatur/6-gradigt kylskåp? Vill gärna ha ljusa sorter, så om det är nån av arterna som är speciellt krävande, får ni gärna föreslå nån annan (tåligare) art istället.

    Min bukett kommer antagligen att bestå av pioner, rosor och fresia.

    Tacksam för hjälp!
    Hej :) Du behöver absolut inte vara orolig för blommorna , de allra flesta blommor mår utmärkt i kyl. Och de sorterna du nämnde klarar de absolut, 6 grader är ung vad de är i våra butikskylar så de är alldeles utmärk :)
    De sorter som inte gillar kyl är ex, kallor. :)
  • Äldre 7 May 22:03
    #2

    Tack för ditt svar, det var jättesnällt att du tog dig tid att svara! Glad

    Skönt att 6 grader är okej för de flesta blommorna, jag vill helst få allt klart kvällen innan bröllopet, så man (dvs jag Skäms) slipper tänka på/stressa med det på morgonen.

  • Äldre 10 May 16:18
    #3

    Kylförvaring är standard för merparten av snittuttbudet i handlen. Det är mer fråga om att din florist ska informera om ifall en viss blomma inte klarar kylen. Det är då fråga om blommor med tropiska växtbetingelser, som orkidéer och en del annat, som faktiskt kan förfrysa redan på temperaturer under 14 grader. men en sådan sak ska din florist säga till om! Bra föressten att de på stället tänkte på att nämna den saken-tyder på att de har lite koll.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 11 May 21:20
    #4
    passionsblomman skrev 2013-05-10 16:18:01 följande:
    Kylförvaring är standard för merparten av snittuttbudet i handlen. Det är mer fråga om att din florist ska informera om ifall en viss blomma inte klarar kylen. Det är då fråga om blommor med tropiska växtbetingelser, som orkidéer och en del annat, som faktiskt kan förfrysa redan på temperaturer under 14 grader. men en sådan sak ska din florist säga till om! Bra föressten att de på stället tänkte på att nämna den saken-tyder på att de har lite koll.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack för ditt svar! Jo, det är skönt med en restaurang som har koll på alla detaljer, så jag/vi barar behöver anteckna och ta reda på hur florist m.fl. har tänkt sig.
Svar på tråden Blommor som klarar förvaring i 6-gradig kyl?