• Linade

Titanring utan gravyrstämpel

Hej alla glada!

Har ett litet bekymmer med att få tag på en passande ring. Tanken är att göra någonting väldigt personligt; vi ska ha en helt slät titanring som förlovnings-/vigselring (vi tänker bara ha en). På insidan ska det sättas in en blå diamant och graveras in alviska runor med en text som är bara för mig och henne.

Då till mitt problem Det verkar inte som att det någonstans i denna vackra vida värld finns en titanring att få tag på som inte har en gravyrstämpel på insidan? I alla fall inte om man vill komma undan någorlunda billigt, vilket hade varit ett plus då ringen sedan dels ska lämnas in för att få en diamant infattad, och dels måste skeppas iväg till USA för att graveras (antalet företag som  |A| graverar alviska runor av rätt typsnitt, och |B| dessutom gör detta i titan, är inte väldigt många). En annan stor anledning till att vi vill få det så billigt som möjligt är att ingen av oss vill ha en alltför dyr ring, det känns läskigt att gå runt med så många tusenlappar på fingret.

Jag vet att många graverar in över stämpeln, men enligt företaget som ska göra gravyren kommer det tyvärr synas igenom runorna. Jag vet också att det är en ansvars-/kvalitetsstämpel, men har inte lyckats övertala någon av smyckesbutikerna i Göteborg om att jag gärna avsäger mig garantirätt och liknande ifall de kan göra en ring utan stämpel. Har ni någon idé på vart man kan vända sig?

MVH

Andreas

• Svar på tråden Titanring utan gravyrstämpel
  • Chicita

Första tanken var - kan ni sätta diamanten där stämpeln är?  Då försvinner ju en del av den och resten kanske går att dölja lite lätt med någon snirklig gravyr precis vid sidorna av diamanten.

Att inte alla hanterar alvisk skrift vet jag mycket väl om.
    De flesta vill stämpla text och inte gravera på frihand så det tog oss lite tid innan vi hittade en guldsmed som kände någon gravör som kunde gravera våra ringar. Dock i rödguld så det var ju ändå lite enklare.

Vet inte vilken font ni har, men vi använde oss av Tengwar då den kändes mest rätt för oss. Och det fanns även någon som kunde översätta det vi ville ha skrivet, istället för att bara byta ut bokstav för bokstav som många gör.
    Vi körde texten och diamanter på utsidan och så här blev det
    (inspiration bara)
    Mina nedsänkta diamanter går igenom på baksidan. Alltså dom sticker inte ut, men det är hål borrat igenom ringen för att få maximalt ljusinsläpp.
    Så tänk på det när ni pratar med den som ska sätta i diamanterna i era ringar om ni inte vill ha "titthål" från utsidan. Flört

• Red Lion

Bara fundersam: varför vill man ha en diamant på insidan? Borde det inte kännas konstigt / skava och så kan ju ingen se den? Ok, att  ingraverad text  är för en själv men en diamant? Undrar bara alltså, aldrig hört om det.

• Linade

Chicita: Mjo, har också funderat i de banorna, får väl nästan bli att man sätter diamanten i för att dölja stämpeln om jag inte hittar någon som kan göra en ring utan. Vi kör på typsnittet Tengwar Annatar Italic, och jag har översatt frasen från svenska -> engelska -> quenya -> tengwar, allt är grammatiskt korrekt och genomkollat av två olika alvspråksexperter :) Ni hade riktigt fina ringar! Vi vill dock helst ha det på insidan, det ska vara en text bara för oss. Lite som att jag har ett halsband med en stor berlock, där hon har satt in en text som bara vi två vet vad det står.

Red Lion: Anledningen är att jag egentligen bara ville ha en blå sten av något slag som ska symbolisera en blå pärla, men de jag pratade med sa att det måste vara en diamant, ingen annan sten kommer tåla att bli inbankad i titan, de kommer spricka. Jag har dessutom blivit lovad att man ska kunna sänka ner den på sånt sätt att den varken syns från utsidan eller känns/skaver från insidan!

• Chicita

Vi kände att det ändå blir privat. Hur många känner man som kan läsa Alvskrift liksom Flört
    Men jag förstår hur du menar. Det är inget som rör någon annan liksom...

Svar på tråden Titanring utan gravyrstämpel