• stormhelen

Certifikat för bröllopsklänningar

Jag har läst i lite olika trådar att man bör och ska få ett certifikat när man köper en Pronovias klänning.

Jag hämtade min klänning (som är en Pronovias) för tre dagar sedan, men fick då inte med något certifikat. Jag ringde butiken där jag köpt klänningen och frågade om man inte skulle få med ett certifikat, då det är en trygghet för kunden, då det är ett "äkthetsbevis."

Kvinnan som svarade i telefonen och som är ägarinnan av butiken svarar då att  "de har aldrig gett några sådana till någon och att de inte har något att ge mig." Hon menar på att klänningen har ju lappar och snören där det står Pronovias på och att det är Pronovias äkta lappar och snören, och att de visar klänningens äkthet.

Hon sa även att deras butik står på Pronovias hemsida över de butiker som får sälja deras klänningar (vilket de givetvis gör).

Men jag tycker att det låter konstigt att de inte har något certifikat till deras klänningar och att de inte kan ge mig ett sådant.

Är det någon som har någon som helst erfarenhet av detta?

Ska jag nöja mig med butikens svar eller bör man gå vidare på något sätt?

• Svar på tråden Certifikat för bröllopsklänningar
  • Vanessa 83

Har aldrig hörd att pronovias  skulle ha certifikat. Det är maggie sottero klänningar som har certifikat ibland. Varför ska du ha certifikat? Tror du att butiken säljer kopia som det står pronovias på? 

• stormhelen
    Vanessa 83 skrev 2013-05-02 22:55:07 följande:
    Har aldrig hörd att pronovias  skulle ha certifikat. Det är maggie sottero klänningar som har certifikat ibland. Varför ska du ha certifikat? Tror du att butiken säljer kopia som det står pronovias på? 

Jag ska väll inte ha certifikatet till något speciallt. Men jag har hört att det kan vara bra att ha då det är lite av ett kvitto på äktheten. 

Jag ville mest kolla om det stämmer eller inte. Om någon har erfarenhet eller vet hur det är så att säga.

Sedan så när jag ringde butiken och de svarar att de inte har några sådana utan att lapparna och snörerna som finns i klänningen är ett kvitto på klänningens äkthet.

Men sådna saker kan ju vara ganska så lätta att förfalska (vilket kanske även ett certifikat är).

Jag är inte direkt orolig över att den inte skulle vara äkta då butiken finns listad som försäljare på Pronovias hemsida.

Det kanske bara är lite "bröllopsnerver" som spökar. =P

Jag blev mest förvånad att man inte fick något sådant (då klänningen var ganska så dyr - tycker jag iaf) då jag dels hört att man bör/ ska få ett sådant.

• Alyllyra

Du kan ju kontakta Pronovias direkt och fråga dem om det hör till vanligheterna att man får ett certifikat med klänningen. Om de säger att det inte är det så är det nog bara att släppa det. Om de däremot säger att alla klänningar ska komma med ett sånt, ja då har du ju något att "pressa" butiken med. Jag tror inte heller att det är en kopia du har köpt, men det skulle ju vara skumt om butiken och tillverkaren började säga olika saker...

• stormhelen
    Alyllyra skrev 2013-05-03 06:11:05 följande:
    Du kan ju kontakta Pronovias direkt och fråga dem om det hör till vanligheterna att man får ett certifikat med klänningen. Om de säger att det inte är det så är det nog bara att släppa det. Om de däremot säger att alla klänningar ska komma med ett sånt, ja då har du ju något att "pressa" butiken med. Jag tror inte heller att det är en kopia du har köpt, men det skulle ju vara skumt om butiken och tillverkaren började säga olika saker...

Det var ett bra råd.

Jag skriver till Pronovias och frågar hur det brukar vara. Så får vi se vad de säger.

Tack tjejer för era tankar och råd. =)

Svar på tråden Certifikat för bröllopsklänningar