• Sofim

    Min bror kommer bara närvara på halva mitt bröllop?

    Skriver här för att jag känner att jag behöver råd från folk som inte känner mig o min familj.

    Min bror meddelade igår att han och hans familj enbart kommer deltaga ett tag på vårt bröllop...sen ska de vidare till en 50 års fest som deras närmsta vänner anordnar. Jag känner mig otroligt åsidosatt och vill inte de ska komma överhuvudtaget:(

    Hur hade ni reagerat? 

     

  • Svar på tråden Min bror kommer bara närvara på halva mitt bröllop?
  • Hotlena

    Jag hade blivit fruktansvärt besviken! Men det beror kanske på hur nära relation ni har också. Troligen har det inte varit något lätt beslut för dem när båda festerna fallit på samma dag så jag kan tänka mig att dom ser det som en kompromiss att närvara på båda.


    Men ja personligen hade jag blivit riktigt besviken om det var min bror. Vi har en väldigt nära relation dock.

  • Carina10

    Jag kan bara prata för min egen del då jag inte vet din brors tänk eller er relation som syskon.

    Skulle mitt syskon gifta sig hade jag avsagt mig festen då jag vet att fester återkommer men inte mitt syskons bröllop. Jag hade inte brytt mig om ifall jag hade tackat JA till festen före bröllopet kom in i bilden då mitt syskon bröllop hade legat mig varmt in i hjärteroten. Och jag vet också att jag hade inte backat fårn festen dagen innan utan hade gjort det samma dag jag fått bröllopsinbjudan om jag nu redan hade tackat ja till festen. Men om jag nu då har en familj som vill gå på festen o inte bröllop så hade de fått göra det men jag hade själv gått på bröllopet!

    Är det långt mellan festen o ert bröllop? Hur länge innebär ett tag för dom?

    Men om jag nu vänder på det o ch det var min bror som gör så nu när jag ska gifta mig (vilket aldrig skulle ske för han hade prioriterat samma som mig) så hade jag sagt att det hade räckt att han kunde komma till kyrkan o kika på vigseln och sen åka vidare till festen. Jag hade inte velat ha någon på min fest som bara kom för att säga hej, kasta i sig mat o sen sticka iväg.

    Men nu är detta hur jag ser det!

  • Mariaa

    Om jag hade varit du så hade jag varit otroligt ledsen men ändå varit glad att han kommer. Jag har en bror som inte kommer att befinna sig på vårt bröllop den dagen för han är otroligt ombytlig när det kommer till om hans systrar ska finnas i hans och hans familjs liv. (Hans familj = Fru och barn)

    Om jag hade varit i din bror sists hade jag nog varit otroligt ledsen och känt att jag gjort världens svåraste val. Det är en så otroligt stor och viktig dag men om min bästa kompis hade fyllt 50 år och haft fest samma dag som nån av mina syskon gift sig så hade jag nog gjort som din bror. Jag tycker det var ganska diplomatiskt men så är det ju svårt att veta eftersom jag inte känner er. *Skickar en tröstande kram*

  • Sofim

    Vi gifter oss på samma ställe som festen är. Kan tänka mig att de tänker närvara på vigseln som är 15 och sen äta lite för sen dra vidare vid 19 när festen säkert drar igång.
    Det jag känner är att jag inte alls är sugen på att ha dom där när de väljer att göra som de gör. Det känns som de egentligen inte vill vara hos oss. Jag hade inte tvekat en sekund på att gå på deras. Jag vet oxå att om jag ber dom inte komma så blir det ju en livslång konflikt mellan oss. Men låtsas jag som ingenting så kommer min klump i magen vara större än någonsin när de lämnar vårt bröllop för att gå på en fest.

  • Hotlena

    Då tycker jag att du ska prata med honom om det i förväg. Kanske inte gå rakt på och säga att "då behöver du inte komma alls" men säg hur det känns för dig så kanske dom tänker om. Å gör han inte det då, då vet du ju hur han ser på det.

  • Alyllyra

    Du får väl prata med din bror om saken. Inte på en anklagande vis, utan bara på ett *"jag kommer sakna dig"-vis. Kan hända har han inte alls reflekterat över hur det känns för dig, och då kanske han ändrar sig och stannar kvar på din fest. Eller så har han gjort ett jättetufft val, och då får han chansen att förklara sig och sin sida av saken.

    Klart man blir ledsen över att ens närmaste släkt inte närvarar hela kvällen, men är det verkligen värt att äventyra hela er relation för? 

  • Sofim

    Det är den frågan jag ställer mig oxå om det är värt det. Jag sa till honom att jag blev mkt ledsen att jag gifter mig 1 gång så han vet hur jag känner. 

    Det är väldigt olika hur man väljer, men jag har vid olika tillfällen valt bort både 30 årsfest och 25 årsfest för att hans söner fyller år. Det är väl det som känns i hjärtat att han tänker annorlunda. Hans ena son tar studenten snart. Vi är bjudna på en stor fest samma dag. Mitt val hade självklart varit att gå på studenten. Men nu är självklart mitt val annorlunda. 

  • Alyllyra
    Sofim skrev 2013-04-30 09:17:03 följande:
    Det är väldigt olika hur man väljer, men jag har vid olika tillfällen valt bort både 30 årsfest och 25 årsfest för att hans söner fyller år. Det är väl det som känns i hjärtat att han tänker annorlunda. Hans ena son tar studenten snart. Vi är bjudna på en stor fest samma dag. Mitt val hade självklart varit att gå på studenten. Men nu är självklart mitt val annorlunda. 
    Fast det blir väl lite konstigt att ta ut det på dina brorsbarn? Det är väl knappast deras fel/konflikt. Men att hinna med både en studentuppvaktning och en fest senare på kvällen låter inte omöjligt eller ens konstigt, många stannar ju inte mer än några timmar hos studenten (inte ens studenten själv i många fall )
  • Sofim
    Alyllyra skrev 2013-04-30 09:48:21 följande:
    Fast det blir väl lite konstigt att ta ut det på dina brorsbarn? Det är väl knappast deras fel/konflikt. Men att hinna med både en studentuppvaktning och en fest senare på kvällen låter inte omöjligt eller ens konstigt, många stannar ju inte mer än några timmar hos studenten (inte ens studenten själv i många fall )
    Absolut!!! Det handlar nog inte om att ta ut det på någon, det är nog bara att jag är så besviken o ledsen att jag har svårt att gå på deras studenfest veckan innan mitt bröllop. Men jag ska grunna lite till på hur jag ska göra. Sen får jag ta ett beslut o sen släppa det. Denna tiden fram till dagen D ska ju inte innebära ångest över  en sådan sak. Jag får fokusera på de andra gästerna som faktiskt är där för vår skull.
  • Allis

    Om du inte frågar får du inte veta hur han resonerat. Håll definitivt hans barns studentfirande utanför det här, har du tackat ja till att delta där ska du givetvis gå oavsett vilka val din bror har gjort.

  • Sofim
    Allis skrev 2013-04-30 10:50:02 följande:
    Om du inte frågar får du inte veta hur han resonerat. Håll definitivt hans barns studentfirande utanför det här, har du tackat ja till att delta där ska du givetvis gå oavsett vilka val din bror har gjort.
    Jag vet hur han resonerat. Det har han berättat. Han anser att det är deras närmsta vänner och att de lägger ner väldigt mkt tid o pengar på sin fest?  
  • Chicita
    Sofim skrev 2013-04-30 10:57:56 följande:
    Jag vet hur han resonerat. Det har han berättat. Han anser att det är deras närmsta vänner och att de lägger ner väldigt mkt tid o pengar på sin fest?  
    Jag vet ju inte hur ni har gjort.. alltså hur mycket pengar och tid ni lagt ner på er fest.
    Men jag hade nog sagt att om dom inte har förstått det så har ni också lagt ner både pengar och tid. Och att du ser det som ett svek att dom inte är där, speciellt eftersom att du har valt bort andra tillställningar för att närvara när det händer något i hans familj.
    Sen skulle jag sagt att han var varmt välkommen till kyrkan. Men om han inte vill vara med på "vår" fest för att den inte är lika påkostad enligt honom, så vill jag faktiskt kunna ge dom middagsplatserna till någon annan. Någon som skulle uppskatta att bli bjuden, men som också vill stanna kvar och dela kvällen med er och inte bara gå efter att dom fått mat.
    Bjuda på mat kan ni göra en annan kväll liksom. Har ni bättre mat på bröllopet än deras vänner har på 50-årsfesten eftersom han gärna vill äta först innan han sticker till deras fest?
  • Sofim
    Chicita skrev 2013-04-30 11:05:47 följande:
    Jag vet ju inte hur ni har gjort.. alltså hur mycket pengar och tid ni lagt ner på er fest.
    Men jag hade nog sagt att om dom inte har förstått det så har ni också lagt ner både pengar och tid. Och att du ser det som ett svek att dom inte är där, speciellt eftersom att du har valt bort andra tillställningar för att närvara när det händer något i hans familj.
    Sen skulle jag sagt att han var varmt välkommen till kyrkan. Men om han inte vill vara med på "vår" fest för att den inte är lika påkostad enligt honom, så vill jag faktiskt kunna ge dom middagsplatserna till någon annan. Någon som skulle uppskatta att bli bjuden, men som också vill stanna kvar och dela kvällen med er och inte bara gå efter att dom fått mat.
    Bjuda på mat kan ni göra en annan kväll liksom. Har ni bättre mat på bröllopet än deras vänner har på 50-årsfesten eftersom han gärna vill äta först innan han sticker till deras fest?
    Haha, man kan ju undra. Precis som du skriver känner jag. Men vi gifter oss inte i kyrkan utan har ett utebröllop o sen fest på samma ställe. Han vet att vi både har liveband o fin mat så det handlar nog inte om det. Det handlar om var hans hjärta är tror jag. Har oxå fått reda på att han inte kommer delta på min sambos svensexa. Vilket är ok men inte när man överhuvudtaget inte svarar på inbjudan. 
  • Chicita
    Sofim skrev 2013-04-30 11:11:40 följande:
    Haha, man kan ju undra. Precis som du skriver känner jag. Men vi gifter oss inte i kyrkan utan har ett utebröllop o sen fest på samma ställe. Han vet att vi både har liveband o fin mat så det handlar nog inte om det. Det handlar om var hans hjärta är tror jag. Har oxå fått reda på att han inte kommer delta på min sambos svensexa. Vilket är ok men inte när man överhuvudtaget inte svarar på inbjudan. 
    Jamen då kan han ju vara varmt välkommen till vigseln då... Och sen kan han tacka för sig och gå därifrån Flört
    Poängen är väl mer att om han bara kommer för att äta lite mat och sen dra vidare till en "bättre fest" (eller hos någon han värderar mer) så skulle det ju vara bättre för er att kunna bjuda in några andra. (vänner eller släktingar) istället för honom.
    Att han dels skippar halva bröllopsfesten och även din blivandes svensexa kan ju tolkas som att han tar avstånd från er och det är något som jag tycker att du ska ifrågasätta... 
  • Mmmaria

    Tråkigt att han valt som han gjort tycker jag. Jag hade också blivit ledsen. Hade väl varit ok om han var med på nästan hela bröllopet, men drog vidare vid 22-tiden och festade med kompisen.


    Vet inte vad du har för val egentligen för hur skulle det vara om du pratade med honom och han ändrar sig och kommer på hela ert bröllop? Skulle det verkligen kännas bra eller skulle du känna att du tvingat honom?

  • Sofim
    Mmmaria skrev 2013-04-30 11:35:02 följande:

    Tråkigt att han valt som han gjort tycker jag. Jag hade också blivit ledsen. Hade väl varit ok om han var med på nästan hela bröllopet, men drog vidare vid 22-tiden och festade med kompisen.


    Vet inte vad du har för val egentligen för hur skulle det vara om du pratade med honom och han ändrar sig och kommer på hela ert bröllop? Skulle det verkligen kännas bra eller skulle du känna att du tvingat honom?


    Precis, han sa att han o hans fru funderat fram och tillbaka hur de skulle göra. Så nog har han tänkt igenom det hela. Så jag är inte jättesugen på att de ska komma alls. Men är fullt medveten om konsekvenserna.

    Tack för alla era svar!! Vi får ta oss en ordentlig funderare o sen ta ett beslut.

    Må väl 
  • Carina10

    Berätta för honom att du tycker det känns bättre att han enbart är i kyrkan o att de får jättegärna komma dit men att du sen tycker de är bättre han åker till sin kompis o äter där!

  • Alvstina

    Jag skulle också bli otroligt besviken i din situation. Tycker inte att resonemanget håller, att gå på en annan fest för att den är mer "påskostad" än ditt bröllop. Jag håller helt med Chicita där. Jag skulle nog sagt att de är välkomna till vigseln. Om du portar dem från vigseln kommer du nog att ångra dig, men att de sen kan äta på den andra festen om de nu bara hade för avsikt att äta lite hos er och sen dra. Som andra tidigare skrivit; de platserna kan ni ge till någon annan som hellre vill vara hos er hela kvällen. Tänk igenom hur ni vill göra och fatta inga beslut i affekt! ;) 

  • Utomlands 2013

    Jag tycker nog att man måste kunna acceptera att vänner och familj kan ha andra inbjudningar som är lika viktiga för dem som en bröllopsinbjudan. Min bästa väns 50-årsfest hade helt klart varit minst lika viktig för mig/oss som ett syskons/svägerskas bröllop.


    Tur nog har ni båda dessa fester så pass nära varandra att de kan närvara på båda och de har noggrannt övervägt hur de ska göra och kommit fram till ett beslut. Du har redan berättat att du är sårad och mer än så tycker jag inte du ska göra. Han vet hur du känner och om du skulle dra upp det igen, utebli från brorsbarnets studentfirande eller ställa ett ultimatum så ser jag inte att det skulle leda till något konstruktivt alls. Eller vad vill du uppnå?

  • FruForsmark

    Alltså, man gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång, men fylla år gör man varje år och varför isåfall inte gå på 60 års firandet istället? Jag har bästa och nära vänner som jag älskar och aldrig skulle överväga att missa viktiga firanden, men om min syster skulle ha bröllop eller firande på samma datum hade jag utan snack prioriterat henne. Familjen kommer ändå först.

Svar på tråden Min bror kommer bara närvara på halva mitt bröllop?