• Sagoprinsessan

Hur lång är en normal vigselakt??

Hur lång är egentligen vigseln i minuter??? Jag vet vilka delar som ingår, men inte hur lång tid det tar.

Anledningen att jag funderar på det är om det finns utrymme att klämma in ytterligare psalmer och musikframträdanden....

• Svar på tråden Hur lång är en normal vigselakt??
  • CyberPet

20 till 40 minuter beroende på om man har många psalmer och solon och annan musik.

Vår vigsel tog kring 30 minuter och då hade vi två psalmer och två solosånger.

Petra

• Sagoprinsessan

Dea!

Det var din pappa som jobbad inom svenska kyrkan va!?

I sådana fall antar jag att om du säger 40 minuter - så är det 40 minuter!!!!

• nygifta_tuss

vårt tog runt 23-25 minuter. två psalmer, i solosång, 1 dikt, 2 korta läsningar.

• Katarina II

Vigselakten med obligatoriska två psalmer går på 25 minuter. En vigselakt med textläsning och 1-2 solosånger tar 30-40 minuter. Jag har tagit tid på ett antal vigslar inför vårt bröllop så tiderna är inte tagna bara på känn.

• Sagoprinsessan

Om vi då vill ha de två obligatoriska psalmerna och tre musikframträdanden - kan det gå på 40 minuter???

• Helena V

När vi gifte oss var vigslarna bokade med 45 min mellanrum så de _fick_ helt enkelt inte ta mer än 30 min var. Ändå hade vi tre psalmer, en solosång och en diktuppläsning.

• Molle

Vår vigsel tog 35 minuter. Hade två psalmer och två solostycken.

• Smilla2

Kolla upp detta med din Präst han/hon borde ha en ganska bra koll.

/Smilla2

• Ave Maria

Beror väldigt mycket på vilken präst det är. (och hur mycket solon etc ni vill ha med)

Exempel. "mina" vigslar tar ca 35 min. (utan solo) För min kollega däremot tar det ca 20 min. (utan solo)
    OBS: vi följer samma ordning och är i samma kyrka, vi bara är olika och har olika tempo på det hela.

Så mitt råd är, precis som någon här innan skrev: Kolla med din vigselpräst.

Lycka till!

• Marie brud 22/5-04

Beror ju helt på hur många psalmer o solosånger och dikter man har. Men en ordinär vigsel med 2 sånger o 2 psalmer så tar det 30-35 minuter. Men våra kompisars bröllop tog 1 timme, men då hade de 4 solosånger, 2 psalmer o ett personligt tal från prästen! +1 dikt.
    Vi ska oxå ha 4 sånger, så det blir väl runt 1 timme för oss oxå!

• Dea

Det är klart att det varierar.
    40 min var med vigseltal, 2 psalmer och 2 solonummer, men jag vet inte om det är räknat med att gästerna går in o ut eller inte, tyvärr.
    Jag har hört om kyrkor som bara har 45 min emellan vigslarna då går det ju inte. Vår kyrka har en och en halv timme emellan.

• Lisalotta

Vår vigsel kommer att ta ca en och en halv timme. Vi kommer att ha såväl mässa som solosång. Vi tycker i och för sig att vigseln är det absolut viktigaste på hela dagen och det som vi ser fram mot mest, hur festen blir känns inte lika viktigt.

• Sagoprinsessan

Hmmmm lite knepigt det här.... vi får nämligen inte reda på vem som ska viga oss förrän strax innan (man får visserligen lägga in önskemål, men det är pasorexp. som slutligen utser). Men jag kan ju alltid ringa och kolla med dem!

Sen vill man ju inte ha för lång vigsel heller. Det är ju inget kul om folk tröttnar. Jag tycker 30 minuter låter ultimat....

• Ettolrach

De flesta kyrkliga vigslar jag varit på har tagit ca 30 minuter. Det beror på hur många sånger m m som lagts in.

Vår vigsel förra året tog 35 minuter. Rätt lagom tyckte vi.

Svar på tråden Hur lång är en normal vigselakt??