• annapia

    Lysning? Existerar det?

    Efter att ha följt detta forum ett tag så har jag lagt märke till att ingen (jag har sett) har nämnt något om Lysning. I fomell mening har ju detta ersatts av hindersprövningen men är det några som fortfarande har lysning som en trevlig tradition? Vår Kronprinsessa hade lysning före sitt bröllop men jag har inte sett någon blivande brud i detta forum som planerar lysning. Varför väljer ni bort det eller varför väljer ni att ha det? Är gamla traditioner förlegde eller är de på väg tillbaka?

  • Svar på tråden Lysning? Existerar det?
  • Plättis

    Jag och min sambo har aktivt valt bort det religiösa inslaget i bröllopet. Vigseln blir borgerlig även om vi båda kommer från familjer som skulle ha uppskattat om vi gift oss i kyrkan. Hans familj eftersom det är så det "ska" vara enligt tradition, och min familj eftersom de är troende hela bunten.
    Vi har dock inte fått några kommentarer om det, vilket jag hade väntat mig. De brukar inte dra sig för att säga vad de tycker i vanliga fall   

  • xMariax

    Jag visste faktiskt inte ens vad det var så jag var tvungen att googla det.. Jag tror inte att det är så vanligt nu för tiden.. Vi kommer inte att göra det..


  • anne på grönkulla

    Jag tror att det, när det inte längre har en funktion, mest blir en till sak att ordna med. Varför då göra det? Jag tror att det är de få som gör det som aktivt väljer det, inte majoriteten som väljer bort det. Men jag som är borgerligt gift ställdes aldrig inför frågan, och jag tror samma sak gäller för de flesta som gifter sig även i kyrkan.

Svar på tråden Lysning? Existerar det?