• Maalli­n
    Äldre 26 Apr 21:39
    3131 visningar
    4 svar
    4
    3131

    Avboka bröllop, hur blir det med handpenningen?

    Kan någon hjälpa mig?? Vi har skrivit ett avtal med en bröllopsarrangör där totalsumman på bröllopet är 210.000 kr, på kontraktet står det "Handpenning 60%" men vi kom överräns med arrangören att vi bara behövde betala 10.000 kr i handpenning. Lite längre ner står det vi avbokning återbetalas endast 50% av handpenningen. Hur blir det då om vi skulle avboka? Kan han kräva oss på mer handpenning så här i efterhand?


    Kontraktet ser alltså typ ut så här:


    Totalsumma: 210.000


    Handpenning (60% av totalsumma): 10.000


    Vid avbokning återbelatas endast 50% av handpenningen.

  • Svar på tråden Avboka bröllop, hur blir det med handpenningen?
  • Äldre 26 Apr 22:28
    #1

    Nej, dom kan inte kräva handpenning i efterhand. Ni har överenskommit om en summa som ni sedan har betalat. Ni ska alltså få tillbaka 50% av 10000.

  • stormh­elen
    Äldre 27 Apr 09:15
    #2

    Jag vette katten asså.


    Kontraktet säger ju två olika saker. Man skulle dels kunna hävda att det är 60% av handpenningen som ska betalas, (vilket ni inte gjort). Å'  andra sidan säger kontraktet även att ni har betalat en handpenning på 10.000:- och då uppfyllt kontraktet.


    Man hade önskat att er överrenskommelse hade förtydligas i kontraktet. Nu skulle de kunna begära restrerande summa.


    Det kanske beror på hur fräcka de är.


    Hoppas verkligen att ni inte behöver betla mer än de ni gjort, och att ni får tillbaka 50% på de 10.000:- som ni betalat.


    Men jag skulle nog inte räkna med det förens man har pratat med bröllopsarrangören.


    Så det bästa är väll att prata med den/dom.

  • Äldre 27 Apr 13:16
    #3

    Men dom kan inte kräva handpenningen i efterhand, eftersom ni kom överens om en summa som ni betalade (10,000 kr) och som står i kontraktet. Och det står ju klart och tydligt: 50% av handpenningen återbetalas vid avbokning. Det är alltså 50% av den handpenning som  ni har betalat. Det är bröllopsarrangörens problem om han gick med på att låta er betala endast en del av handpenningen. Men som stormhelen skrivit ovan, det hade självklart varit en fördel om det hade framkommit tydligare i kontraktet. Men jag tror inte att det ska vara några problem! 

  • Äldre 10 May 00:33
    #4

    Hur har det gått för er? 

Svar på tråden Avboka bröllop, hur blir det med handpenningen?