• Förlovad2013

    Tips o råd på mat/catering.

    Vi sitter här o planerar det svåraste med bröllopsbiten. Maten... Vad ska serveras....
    Vi kan inte bestämma om vi vill ha catering eller inte.. Det är så fruktansvärt dyrt! Vi vill spara in på allt vi anser vara onödigt eftersom vi vill till Bahamas på smekmånaden.
    Om man lagar mat själv, vem ska laga maten? Hur serverar man smidigt till 50 pers? Är det okej att gästerna får gå o hämta en tallrik med mat själva?

    Hur gjorde ni? Lite tips tack ;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-26 13:12
    Kan man bara beställa lagad kyckling genom catering o köpa grönsaker osv själv o lägga upp? Gör catering så?

  • Svar på tråden Tips o råd på mat/catering.
  • Tassiemon
    Förlovad2013 skrev 2013-04-26 11:27:25 följande:
    Vi sitter här o planerar det svåraste med bröllopsbiten. Maten... Vad ska serveras....
    Vi kan inte bestämma om vi vill ha catering eller inte.. Det är så fruktansvärt dyrt! Vi vill spara in på allt vi anser vara onödigt eftersom vi vill till Bahamas på smekmånaden.
    Om man lagar mat själv, vem ska laga maten? Hur serverar man smidigt till 50 pers? Är det okej att gästerna får gå o hämta en tallrik med mat själva?

    Hur gjorde ni? Lite tips tack ;)
    Det är jättesvårt och den dyraste konstnaden om man inte lagar maten själv.
    Jag tycker ett trevligt alternativ är buffé genom cateringfirma. Då blir det mer mingel bland gästerna istället för att sitta still på sin plats. Ibland kan det ju vara lite trist att bara prata med dem vid sitt bord. En buffé kan kosta allt från 150kr/person och upp till 350kr/person beroende av hur mycket man vill ha och vad. Trerätters går ju också bra genom catering med då kostar ju även serveringen. 
    Jag var på ett bröllop där de lagat maten själv och ställt upp på ett bord. Alla fick komma och ta som de ville och jag tyckte det var väldigt trevligt. Ett bord fullt med mat och lite dekorationer ser även väldigt inbjudande ut. 
    Man kanske kan kombinera lite buffé catering och egen lagad mat :)
  • Förlovad2013

    Kan man bara beställa lagad kyckling genom catering o köpa grönsaker osv själv o lägga upp? Gör catering så?

  • Tassiemon

    Så länge de inte ska servera så kan ju du beställa vad du vill och komplettera med egenlagad mat. Då lämnar de ju bara av maten och så kan du lägga upp allt som du vill. Det borde ju inte vara ett problem, men det bästa är att höra med firman om det går att bara beställa en rätt osv.

  • annapia

    Visst går det att kombinera egen mat med catering. Jag var på fest där värdinnan beställt fantastiskt goda gratänger och röror från Hermans (vegetarisk krog i Stockholm) sedan hade hon själv kompeltterat med kallskuren marinerad fläskfile och kycklingfile. Underbar buffé!

Svar på tråden Tips o råd på mat/catering.