• SaMa14

Festlokaler i Västmanland?

Hej! 

Jag och min fästman planerar att gifta oss om ett år och tycker att detta med festlokal är toksvårt. Vi vill gärna ha en lokal som ser festlig ut i en trevlig miljö men vi är inte alls tillräckligt bevandrade i länet (Västmanland) har vi nu insett.

Vi har funderat på att ha festen i stenköket vid Strömsholms slott men hyran för lokalen är i mitt tycke väldigt extrem (2000 kr i timmen och då ingår inte städning).

Ni kan se bilder på hur stenköket ser ut här: http://www.kungahuset.se/kungligaslotten/stromsholmsslott/slottskafeetstenkoket.4.39b99d1050f476a6480006516.html

Känns rättså galet att betala ca 10 000 kr bara för lokalhyra och därtill betala mat och allt för ca 60 gäster. Vad tycker ni? Har ni några andra tips på en riktigt trevlig festlokal i Västmanland där man kan ha catering? Gärna i lantlig miljö. 

MYCKET tacksam för svar! 

• Svar på tråden Festlokaler i Västmanland?
  • PippiL8

Hej!
    När vi planerade vårt bröllop som går av stapeln i augusti i år så ville vi också ha fina miljöer, helst inte så långt från stan, där man kan ta fina bilder och där man kunde ha catering och ordna alkoholen själv. Urvalet blir då ganska begränsat och vi valde mellan Kyrkskolan i Badelunda (bild1) och Brunnby gård (bild2). Båda ligger hyfsat nära stan. Brunnby kostade 9500 men då hade man stället från fredag lunch till söndag lunch och städning och porslin mm ingick. Vi tyckte det var så fina miljöer där och hade tänkt att ha själva vigseln utomhus. Badelunda var billigare men där får man bara ha festen till kl 01.00 och är osäker på vad som ingår där. Det var inte ledigt på vårt datum så jag forskade inte vidare i det. Nu har vi dock tänkt om helt och ska ha bröllopet i New York istället ;) Lycka till!

• SaMa14

Hej! 

Stort tack för de båda tipsen. :) Vet du om det finns någon sida med fler bilder på hur Brunnby gård ser ut invändigt? Hittat för Badelunda men Brunnby verkar ha en fruktansvärt dålig hemsida!  :P 

Vilken omställning från utebröllop i den Svenska naturen med historiens vingslag till bröllop i New York! Hur kom ni på den idén? :) Spännande iaf!  

• PippiL8

Hej!

Brunnby har en jättedålig hemsida, tyvärr. Man får ringa och boka en tid för att åka å titta.

Ja, det blev en helomvändning. Vi hade bokat bröllopsresa till New York och Brunnby för vigsel och mottagning men när vi började räkna efter hur många gäster det skulle bli så kände vi att vi hade svårt att begränsa oss. Det skulle bli så stort och vi vill gärna ha riktigt bra mat och bar eftersom vi båda har jobbat i krogbranchen. Då började vi fundera på om man inte kunde ha hela vigseln i New york istället så får de som vill följa med. Så vi gjorde lite efterforskningar och det visade sig att det var både enkelt och billigt att gifta sig där och det gäller även i Sverige så vi behöver inte "gifta om oss" här hemma. Själva vigseln blir i Central Park på en plats som heler Ladies Pavilion. Vi har betalat flyget för två kompisar var och resten har betalt sina biljetter själva. Vi blir 20 personer allt som allt. Budgeten blir ungefär densamma som om vi skulle haft bröllopet i Sverige, kanske t.o.m. lite billigare. 

Lycka till med planeringen! 

• KCJ

Från någon annans inlägg här:

brunnbygård
    skerikerbrygdegård
    örnsalen i skultuna
    hahrska palatset
    Å har en fest våning
    stadshuset har en fest våning.
    dom flesta kyrkor har lokal i närheten.
    katajaiset på lövudden
    johanssesbergs herrgård.

Här kommer tips på 2 lokaler jag varit på bröllop i.

Dingtuna Bygdegård (stor lokal och billig hyra)

På Tidö Lindö finns en mysig lokal som har en fin veranda mot vattnet (när vi var där kom brudparet in med båt :))

Svar på tråden Festlokaler i Västmanland?