• tjejn

    Tråkig tårta??

    Jag funderar på att beställa bröllopstårtor från Ica maxi. Vet inte hur duktiga dom är på att dekorera så funderar på att ha tårtan helt vit och enkel. På sin höjd med en stor vit ros på varje tårta åxå. Vad tycker ni, känns det trist?

  • Svar på tråden Tråkig tårta??
  • Stoxoz

    Jag gillar det enkla, men jag hade nog velat ha någon dekoration. Känns kanske lite för "tråkig" annars. 
    Kanske att du kan köpa ett brudpar att sätta på tårtan. Eller om ni har något färgtema så kanske rosen kan vara i den färgen.  Eller bara sätta ett sidenband i färg runt?!

  • IdaOchTomas

    Känner du någon som gillar att baka, som kanske brukar dekorera Cup Cakes eller liknande? isåfall kan man köpa en tom tårta och låta kompisen göra dekorationerna! Hör i bekantskapskretsen om någon känner nån. Finns massor av extremduktiga hobbybagare.

  • PiaB

    Jag kan visst inte länka, men bildgoogla icamaxi bröllopstårta så finns det en massa bilder. De gör jättefina tårtor. Jag har ofta beställt av dem, dock inte bröllopstårta eftersom jag inte är gift än. Men andra tårtor och smörgåstårtor, och de är alltid superfina och goda. Helt klart prisvärda


  • ThereseV

    Du kan ju alltid dekorera runtom. Tex ställa tårtorna på ställning i olika höjd och dekorera med blommor på eller runt (se till att dom är ätbara/inte gifiga bara) Kanske någon cake topper. De går att göra mycket utan att behöva lägga så mkt krut på själva tårta i sig:)

  • FrökenMäkelä

    Har fått lära mig genom här på BT att finns vissa ICA butiker som även dekorerar tårtor mer bröllop efter kundens önskemål. Så hör med ditt ICA om de också har det.


    Hade jag varit bjuden på bröllop och de serverade vanlig enkel "grädd tårta" så hade jag faktiskt inte reagerat på det. Egentligen varför ska man lägga flera tusen på en tårta bara för utseendets skull? Visst jag vill ha en typiskt amerikaskt dekorerad tårta men bara om jag kan få det till en rimlig kostnad annars får det vara så. Den ska vara god att äta och det är det viktigaste, se får den gärna se aptitlig ut men gästerna ska ju inte så och beundra den och tycka att den är för fin för att ätas upp ;)

  • ThereseV

    Hade lite tråkigt så jag googlade lite enklare tårtor och tårtor med äkta blommor som dekorationer. Band kan ju piffa till rätt mkt också. Jag tyckte faktiskt det fanns en hel del jättefina tårtor som var ganska sparsamt dekorerade. 

    http://3.bp.blogspot.com/_VUn3ABlEKGU/TBZcaSahHPI/AAAAAAAAAAw/59Nnm0plpjY/s1600/IMGP2107.JPG


    http://www.bridalguide.com/sites/default/files/blog-images/bridal-buzz/simple-chic-wedding-cakes/simple-chic-wedding-cake-9.jpg

    http://2.bp.blogspot.com/-q7_UglFVmYs/T9S-UA4MLDI/AAAAAAAAAXc/Wwik50gfMUI/s400/images7.jpg

    http://www.abiaweddings.co.za/wp-content/uploads/2012/03/Wedding-Cake-Fresh-Flowers.jpg

    http://img.ehowcdn.com/article-new/ehow/images/a05/5r/7p/decorate-cakes-real-flowers-800x800.jpg

    http://www.cakes2catering.com/cake-images/hd/spring-wedding-cake-flowers.jpg

    Dom som är staplade på varandra får man ju tänka lite som på de första eller sista bilden:) 

  • jimmyojennifer

    Vi har beställt från Ica Maxi. Kommer ha tårta på ställning och den kommer bestå av vit chokladmousse, passionsmousse, kladdkaksbottnar och vit marsipan. Har köpt både student tårtor och födelsedagstårtor via dom i flera år. Dom är jätte duktiga! Både på smak och utseende! :)

  • Linnlin

    Det är riktiga konditorer som jobbar på ica maxi.
    Många tror att bara för att konditoriet ligger inne i en icabutik så är det inget "riktigt" konditori, men det är helt vanliga konditorer som jobbar på icas konditorier, så de kan absolut dekorera tårtor precis som vilken konditor som helst borde kunna.
    Det bästa är ju att gå in på din ica maxi och prata med konditorn, så får du veta vad hon/han kan.

  • Chicita

    Varför skulle det vara tråkigt?
    Om ni vill ha det så - så ska ni ha det så.
    Det är ändå innehållet som är det viktigaste Tungan ute 

    Däremot kan jag känna ibland att många brudpar köper tårta "bara för att det ska vara så" men dom tycker inte ens om tårta själva. Och då är det i mina ögon slöseri på pengar.
    Som gäst på ett bröllop äter jag mycket hellre en god pannacotta eller varför inte rulltårtsbakelser eller något annat som brudparet älskar att ha till efterrätt / fika. För jag tycker att det är mycket bättre med något som speglar brudparet och knyter ihop det hela liksom, än att få tårta bara för traditionens skull...
    Jag tycker däremot inte om när jag som gäst får en sak och brudparet en annan (brudparet äter tårta och jag får muffins *typ*) 

  • Mmmaria

    Det låter ju som om många har bra erfarenheter av Ica Maxi, så kör på det. Vet inte hur de ligger prismässigt.


    Vi ville ha en vit marsipantårta med vita rosor. Då tyckte den bröllopsansvariga damen på herrgården att det låter tråkigt (beställningen gick via dem eftersom vi hade fått tårta på köpet) och att vi borde ha röda eller rosa rosor (vilket var standard i deras beställning). Jaja, sa vi "kör på röda". Sedan kunde jag inte släppa det där och veckan före bröllopet ändrade vi till vita rosor i alla fall och det var jag riktigt nöjd med efteråt. Det blev inte alls tråkigt utan väldigt elegant. De hade även spritsat något vitt vid kanterna och lagt på lite murgröna. Men det roligaste var att den var så sjukt god (smultronmousse tror jag) och det var flera gäster som kom fram och sa att de inte gillar tårta egentligen, men att den här var supergod. Kul !


     


     


     

  • Augusti13

    Yes 40 kr/bit får vi också tårtan för. Vi fick provsmaka olika varianter när vi ringe Ica Maxi och bokade en tid, så det kan jag rekommendera att göra :)

  • Theuglyorgan

    Vi ska beställa från ica maxi dem vi har pratat med sa att vi kan få dem att se ut precis som vi vill så dem kan lätt fixa snygga dekorationer, fast vi vill ha den helt vit. Tycker det låter jättefint med ditt förslag och inte alls tråkigt.Vår kommer se ut såhär. Och vi betalar 35kr /biten.


  • jeanettejohansson

    Jag säger som jag alltid gör: Jag föredrar en ren stil framför "scrapbookprojekt" vilken dag som helst :)


    En helvit tårta kan ju bli hur tufft som helst! Ställ en fin bukett med blommor på bordet istället :)

  • PMB

    Vi kommer köra med en helvit tårta och med en lila blomma på. Antingen samma som vi har i buketten eller i bordsdekorationen. Vilken det blir beror på vad det blir för blommor. Jag tycker vita tårtor är jättefina, så kör på bara Glad

Svar på tråden Tråkig tårta??