• Butsib­u
    Äldre 22 Apr 13:33
    8716 visningar
    2 svar
    2
    8716

    Biverkningar av att sluta med p-piller (!?)

    Hej!

    Jag slutade med mina p-piller (Cilest 28) för lite drygt tre veckor sedan efter att ha ätit dem i ca 7-8 år. Jag har mått helknas i flera dagar nu med illamående, yrsel, ont i livmodern och äggstockarna, ondare än vanligt i ländryggen (restaurangbranschen sätter sina spår), trötthet...

    Grejen är den att jag hade ett p-piller-uppehåll för 3-4 år sedan då jag testade på p-ring, då kände jag inga sånna här biverkningar.
    För ca 2 år sedan hade jag ytterligare ett uppehåll på ca 3 månader då jag inte eller kände några som helst biverkningar.

    Har ni haft några biverkningar när ni slutat med p-piller?

  • Svar på tråden Biverkningar av att sluta med p-piller (!?)
  • Plätti­s
    Äldre 22 Apr 17:16
    #1

    Jag har aldrig upplevt några problem med att sluta, däremot med själva användningen. Har även bytt mellan olika utan uppehåll utan att det blivit några problem. Jag är extremt känslig mot mediciner (så pass att jag blir yr i huvudet av att ta Ipren, typ) men har bara haft problem med olika typer av p-piller under användningen. Aldrig efteråt. 

    Det kan vara en bra idé att ringa barnmorskan eller sjukvårdsrådgivningen för att höra om det är normalt eller om något är galet. Bäst att vara på den säkra sidan, känner jag. Särskilt med piller som rör om i hormonerna och kan skaka runt allt ganska ordentligt. 

  • Äldre 22 Apr 18:42
    #2

    Håller med om att det kan vara bra att ringa och fråga om allt är som det ska.


     


    Jag åt minipiller i knappt ett år och när jag slutade med det fick jag extrem PMS i två månader. Redan vid ägglossningen svällde brösten upp och blev så ömma att jag grät om jag stötte i dem. Dessutom blev jag riktigt deprimerad dagarna innan mens, så pass att jag knappt kunde kliva upp på morgnarna.. Men det gick över efter två cykler.

Svar på tråden Biverkningar av att sluta med p-piller (!?)