• Anonym (Beaut­yguru)
    Äldre 20 Apr 20:34
    3072 visningar
    11 svar
    11
    3072

    Jag guidar dig genom smink-djungeln!

    Ska du sminka dig själv på din bröllopsdag? Behöver du lite tips och trix? 
    Då har du kommit rätt

    Jag kan det mesta man behöver veta om sminkningar och sminkprodukter och står gärna till tjänst om du behöver råd!

    Så fråga damer och herrar!

    (Jag är anonym för att jag inte vill bli igenkänd.) 
  • Svar på tråden Jag guidar dig genom smink-djungeln!
  • iser
    Äldre 20 Apr 21:55
    #1

    Perfekt! Jag ska sminka mig själv och antar att jag kommer köra på lite femtiotalsinspirerat men istället för knallröda läppar vill jag ha en annan färg. Vad rekommenderar du. jag är blond och blåögd?

    Vad behöver man tänka på. Vattenfast maskara  är ju ett måste, men mer?

  • Anonym (Beaut­yguru)
    Äldre 21 Apr 08:42
    #2
    iser skrev 2013-04-20 21:55:28 följande:
    Perfekt! Jag ska sminka mig själv och antar att jag kommer köra på lite femtiotalsinspirerat men istället för knallröda läppar vill jag ha en annan färg. Vad rekommenderar du. jag är blond och blåögd?

    Vad behöver man tänka på. Vattenfast maskara  är ju ett måste, men mer?
    Hej! Något som jag tycker var snyggt på 50talet var den ljusa korall-persikofärgade färgen på läpparna. På den kan man också lägga till lite glans om man vill göra den lite mordernare eller så kan man köra en helt matt.

    Det första viktigaste är att återfukta hela ansiktet och halsen samt att lägga på lite lipsyl på läpparna. Man vill inte vara torr i ansiktet då lägger sig basen fläckigt.

    Jag absolut en vattenfast mascara är ett måste, se till att ha använt mascaran ett par gånger innan själva bröllopssminkningen så den har rätt konsistens och du får inte rätt knyck om det är ett helt nytt märke för dig

    Jag rekommenderar att sminka dig starkare än vad du brukar och konturera ansiktet med matt puder eller med ett matt bronzer, då blir man inte så urtvättad på bilderna och det finns lite dimension. 
    marylin monroe till exempel använde många konturerings knep och highlighting i ansiktet på sin tid

    Rouge i en passande färg för din hudton får dig dig att se levande ut och en higlighter över kindbenen gör så man ser frisk och glowy ut.

    Använder du foundation så måste du sätta den med ett puder för att det ska hålla hela dagen.
    En ansiktsprimer är absolut inget måste om man gör basen rätt , men en eyelid primer är alltid bra fär att sätta ögonskuggan.
    När du använder puderprodukter i ansiktet så ser det naturligare ut om du använder en facemist eller en fixspray och sprutar över ansiktet med efter hela sminkningen är färdig. 

    Hoppas detta var till någon hjälp  
  • caroli­ne2013
    Äldre 21 Apr 17:19
    #3

    Åh tack! välbehövligt! Jag har nämligen ingen aning, brukar ha mascara typ och lite rouge på vintern. Gifter mig nu i sommar och brukar inte ha något alls då. Jag kommer att ha en röd klänning på mig, är lite mörkare blond, ögonen har jag fortfarande ingen riktig aning, dem skiftar mellan alla nyanser av blått, grönt eller grått, eller alla färger samtidigt. Brukar bli ganska brun på sommaren så antar att jag kommer va det på Dagen. Jag vill inte se jättesminkad ut. Vill vara rätt så naturlig, Funderar på att limma i såna där lösögonfransar dagen innan bröllopet och sen vet jag inte. Vill framhäva kindbenen.. men jag är helt lost när de gäller smink, hur gör jag, vilka produkter gäller? har en rätt normal hy antar jag =). Väldigt snällt av dig det här! 

  • Fiifii
    Äldre 21 Apr 21:21
    #4

    Vad snällt av dig att ge lite råd! Jag ska sminka mig själv hade jag tänkt, men jag är på jakt efter en BRA primer. Gillar inte att ha fundation i ansiktet, kör som mest med lite chanels solpuder. Men jag vill gärna att sminket ska sitta hela dagen och är ganska torr i ansiktet. Rekommenderar du en BB cream? Eller fuktighetskräm, och sen en separat primer på det? Vattenfast mascara - märke som är bra? Använder till vardags Chancel, Diors och Lancomes mascaror, men aldrig testat en vattenfast.. Tänkte jag skulle köra med en eyeliner också, men tror du lite bruntonig ögonskugga hade funkat till det, är brunett och har gröna ögon. Hmm så många frågor man hade då haha, men är nog mest ute efter en bra primer, eller grund, för övriga make up'en!

  • Anonym (Beaut­yguru)
    Äldre 22 Apr 10:50
    #5
    caroline2013 skrev 2013-04-21 17:19:34 följande:
    Åh tack! välbehövligt! Jag har nämligen ingen aning, brukar ha mascara typ och lite rouge på vintern. Gifter mig nu i sommar och brukar inte ha något alls då. Jag kommer att ha en röd klänning på mig, är lite mörkare blond, ögonen har jag fortfarande ingen riktig aning, dem skiftar mellan alla nyanser av blått, grönt eller grått, eller alla färger samtidigt. Brukar bli ganska brun på sommaren så antar att jag kommer va det på Dagen. Jag vill inte se jättesminkad ut. Vill vara rätt så naturlig, Funderar på att limma i såna där lösögonfransar dagen innan bröllopet och sen vet jag inte. Vill framhäva kindbenen.. men jag är helt lost när de gäller smink, hur gör jag, vilka produkter gäller? har en rätt normal hy antar jag =). Väldigt snällt av dig det här! 
    Då skulle jag föreslå en en bbcream istället för foundtation.
    Denna har visserligen spf i och det är inte att föredra under fotografering, men på mitt egna bröllop så använde inte fotografen någon blixt alls så spf var inget problem. http://eleven.se/garnier-miracle-skin-perfector-bb-cream-20486.html 
    Återfukta först ditt ansikte med din vanliga dagcream, vänta 5 minuter och lägg sedan på bbcreamen väldigt lätt inte för mycket. Just denna från Garnier har bra täckning men döljer ändå inte fräknar och dom charmiga sakerna som finns i ansiktet naturligt. 
    Sen skulle jag vilja rekommendera en produkt som är jättebra om man vill skulptera ansiktet
     http://eleven.se/too-faced-natural-radiance-face-palette-19216.html
    I denna lilla paletten finns allt du behöver för att framhäva dina kindben och en guide om hur man gör det.
    Jag har själv denna paletten och den är helt fantastisk och man får mycket för pengarna.
    Där har du även concealer ifall du vill dölja mörka ringar eller har fått en plita lite olägligt
    Jag personligen tycker inte om lösögonfransar och skulle hellre investera i en bra mascara.
    Du kanske redan har en som passar dig perfekt?  
    Annars skulle jag vilja rekommendra Dior Iconic extreme den är vattenfast och ger riktigt tjocka separerade fransar och även lite längd. http://www.nordicfeel.se/search?CMS_SearchString=dior%20iconic
    Sen finns det en budget version som jag tycker är nästan lika bra.
     http://www.nordicfeel.se/kategori/varumarken-for-henne/l/l-oreal/loreal-volume-million-mascara-excess-11568
    Men detta med mascaror är väldigt olika för olika typer av fransar. 
    Jag tycker det låter som att du skulle passa väldigt bra i ett persikoläppstift det är väldigt snygg om man lätt blir brun och det ser inte för mycket ut som rött gärna vill göra.

    Jag tycker det är viktigast att huden ser helt flawless ut på bröllopsdagen så man ska verkligen jobba in basen i ansiktet med en bra syntetisk borste en kabukibrush är att föredra eller en beautyblender, liksom tryck in nu idetta fallet bbcreamen i ansiktet med duttande rörelser på så sätt blir det inga pensel sträck i ansiktet heller.
    När du apliccerar din concealer så är det bästa redskapet dina fingrar, värmen från tipparna på fingrarna får concealern att fördela sig jämt och fint även detta ska man dutta in i huden.
    försök att hitta ett transparentpuder tex denna http://www.kicks.se/isadora/velvet-touch-compact-powder-p3635
    och lätt svep över ansiktet för att fixera basen, ibland räcker det med att bara dutta lite i tzonen.
    sen kan man börja markera underkindbenen med ett matt puder som är ca 2-3 nyanser mörkare än din hudfärg. sedan tar du lite rouge på äpplet av kinderna och dra då penseln bort ifrån ansiktet och inte inåt.
    tänk på att där man sätter ner penseln först kommer bli där det bli mest färg.
    Sen tar du en highligter antingen i puderform eller i krämform och tar bara lite grann rakt där som kindbenet är som högst och följ den kanten och sen lite över ögonbrynet.
    allt detta fanns i paletten från toofaced.

    Ögonbrynen är också bra att fylla i lite heltst med puder eller om du har en bra ögonskugga i rätt färg så går det också bra. penna ger ett lite håradre intryck.
     

    hoppas detta hjälpte lite  
  • Anonym (Beaut­yguru)
    Äldre 22 Apr 11:04
    #6
    Fiifii skrev 2013-04-21 21:21:02 följande:
    Vad snällt av dig att ge lite råd! Jag ska sminka mig själv hade jag tänkt, men jag är på jakt efter en BRA primer. Gillar inte att ha fundation i ansiktet, kör som mest med lite chanels solpuder. Men jag vill gärna att sminket ska sitta hela dagen och är ganska torr i ansiktet. Rekommenderar du en BB cream? Eller fuktighetskräm, och sen en separat primer på det? Vattenfast mascara - märke som är bra? Använder till vardags Chancel, Diors och Lancomes mascaror, men aldrig testat en vattenfast.. Tänkte jag skulle köra med en eyeliner också, men tror du lite bruntonig ögonskugga hade funkat till det, är brunett och har gröna ögon. Hmm så många frågor man hade då haha, men är nog mest ute efter en bra primer, eller grund, för övriga make up'en!
    Hej!
    Ärligt talat så tycker jag att alla primers är lite si sådär, men dom jag har funnit fungera bäst är:
     http://eleven.se/too-faced-primed-poreless-face-primer-9561.html

    http://www.kicks.se/loreal-paris/studio-secrets-smoothing-resurfacing-primer-p989

    Jag tycker pesonlige bbcream är bra om man inte vill ha ett för täcknade resultat men även dom kan kännas lite tunga i ansiktet precis som foundation gör.
    Isåfall skulle jag nog rekommendra en bra fuktkräm under sen en primer. 
    Har du väldigt fin hy naturligt så räcker det och sen bara lite concealer under ögonen och på näsvingarna och en highligter på kindbenen. Underkindbenen så kan du försöka kunturera lite med en bronzer bara den inte är glittrig. Det kommer se väldigt bra ut på kort. sen ska du självklart ha lite rouge för att få lite extra liv i ansiktet
    Jag skulle rekommendera en eyelid primer ochså om du har tänkt att ha ögonskugga så den riktigt får fram alla pigment och sitter hela dagen.Denna har jag funnit vara bäst:

    http://eleven.se/too-faced-anti-crease-eye-shadow-primer-4222.html

    En bra mascara är min absoluta favorit dior iconic extreme, den är helt underbar!

    Om du är väldigt torr i ansiktet så kan jag rekommendra en facemist som också fixerar hela makeupen och återfuktar extra den gör även så att aniktet inte ser så pudrigt ut.

     http://www.makeupstore.se/sesv/products/skincare/toner/facemist

    Jag hoppas du fick svar på det mesta utav dina frågor
  • iser
    Äldre 22 Apr 12:16
    #7

    tack så mycket för superbra tips!!! En sån där fixspray har jag aldrig använt eller sett. Sen undrar jag lite vad du menar med att blanda foundation med puder... Annars greppar jag det du skrivit.

  • Anonym (Beaut­yguru)
    Äldre 22 Apr 19:43
    #8
    iser skrev 2013-04-22 12:16:03 följande:
    tack så mycket för superbra tips!!! En sån där fixspray har jag aldrig använt eller sett. Sen undrar jag lite vad du menar med att blanda foundation med puder... Annars greppar jag det du skrivit.
    När du lagt din foundation så vill du ju att den ska sitta där den sitter och inte halka av om man säger så, då sätter man den med ett puder, alltså duttar puder med en borste eller beautyblender i hela ansiktet eller om du har ett torrt ansikte så räcker det att bara pudra i T-zonen. Men komihåg att dutta/trycka in pudret i foundationen och inte dra/pensla på pudret då blir det liner och man flyttar underlaget.

    Vet inte om det blev mer snurrigt nu
     
  • mirret­h
    Äldre 22 Apr 21:37
    #9

    Jag letar efter en bra ögonprimer, hade en för många år sedan i en liten svart burk men den är borta för länge sedan Jag kommer ha ögonmakeup från Idun, underlag från Dr Hauschka. Primern får gärna vara ekologisk.

  • Anonym (Beaut­yguru)
    Äldre 23 Apr 10:47
    #10
    mirreth skrev 2013-04-22 21:37:45 följande:
    Jag letar efter en bra ögonprimer, hade en för många år sedan i en liten svart burk men den är borta för länge sedan Jag kommer ha ögonmakeup från Idun, underlag från Dr Hauschka. Primern får gärna vara ekologisk.
    Jag har själv aldrig prövat några ekologiska primers så jag kan tyvärr inte rekommendera någon men av dom jag faktiskt har prövat så är denna bäst:
     http://eleven.se/too-faced-anti-crease-eye-shadow-primer-4222.html
  • Fial8
    Äldre 23 Apr 11:25
    #11

    Avslöjar min nivå när det gäller sminkning nu men: Vad är en bb cream?

Svar på tråden Jag guidar dig genom smink-djungeln!