• Någon som har provat Epiduo?

    Lör 20 apr 2013 02:29 Läst 52254 gånger Totalt 6 svar
    Anonym (EpiDu­o)
    Visa endast
    Lör 20 apr 2013 02:29

    Jag var hos läkarn för ca 3 veckor sedan, då jag sedan några år tillbaka fått ovanligt mkt "finnar"/bölder (speciellt vid mensen). Till slut kände jag att det var nog och gick till läkarn på hudterapeuts råd.
    Dom tog lite tester för att utesluta att det skulle vara något hormonellt, typ PCO osv... och det var det inte heller så läkarn skriver ut Epiduo till mig. Använt det nu i ca 3 veckor då... och ser väl en liten förbättring... men blir så otroligt torr (vilket läkarn sa) och tycker ändå att finnarna dyker upp men på andra ställen ist. Läkarn sa att jag skulle stryka på Epiduo på de områden som är påverkade. Alltså där jag har aktiva finnar och inte i hela ansiktet... Det har jag inte gjort heller...Tidigare fick jag mkt finnar just på kinderna...och stryker på epiduo där...men då dyker finnar ist upp på pannan (som jag aldrig under alla dessa år tidigare haft!).

    Är det någon som provat Epiduo? Någon som vet hur länge man ska ha det och om man ska behöva dutta på krämen varje gång en finne dyker upp? Trodde ju att den skulle ta bort finnarna "helt" (mirakelkräm som den ju kallas i folkmun). Visst 3 veckor är för lite för att börja utvärdera men blir inte riktigt klok på exakt hur den fungerar... 

    Iaf, någon som har några råd...? Kan man gå på AHA-behandlingar samtidigt som man går på Epiduo?  

  • Fröken­Mäkelä
    Visa endast
    Lör 20 apr 2013 08:24 #1
    Anonym (EpiDuo) skrev 2013-04-20 02:29:47 följande:
    Jag var hos läkarn för ca 3 veckor sedan, då jag sedan några år tillbaka fått ovanligt mkt "finnar"/bölder (speciellt vid mensen). Till slut kände jag att det var nog och gick till läkarn på hudterapeuts råd.
    Dom tog lite tester för att utesluta att det skulle vara något hormonellt, typ PCO osv... och det var det inte heller så läkarn skriver ut Epiduo till mig. Använt det nu i ca 3 veckor då... och ser väl en liten förbättring... men blir så otroligt torr (vilket läkarn sa) och tycker ändå att finnarna dyker upp men på andra ställen ist. Läkarn sa att jag skulle stryka på Epiduo på de områden som är påverkade. Alltså där jag har aktiva finnar och inte i hela ansiktet... Det har jag inte gjort heller...Tidigare fick jag mkt finnar just på kinderna...och stryker på epiduo där...men då dyker finnar ist upp på pannan (som jag aldrig under alla dessa år tidigare haft!).

    Är det någon som provat Epiduo? Någon som vet hur länge man ska ha det och om man ska behöva dutta på krämen varje gång en finne dyker upp? Trodde ju att den skulle ta bort finnarna "helt" (mirakelkräm som den ju kallas i folkmun). Visst 3 veckor är för lite för att börja utvärdera men blir inte riktigt klok på exakt hur den fungerar...

    Iaf, någon som har några råd...? Kan man gå på AHA-behandlingar samtidigt som man går på Epiduo?

    Mirakelkräm har jag aldrig hört om Epiduo och vill inte själv säga att det är någon mirakelkräm heller.


    Har själv haft två kurer med Tetratysal och Epiduo och det har förbättrat min hud men inte blivit helt bra. Var hos Hudkliniken i Lund i måndags för att se om mina problem kunde behandlas med något starkare men tyvärr så hade jag inte tillräckligt med ärrbildning eller tur i oturen för med nästa steg så måste man gå på blod- och leverkontroller för medicineringen är så stark.


    Men där sa läkakaren att minst 6veckor innan kan se märkbart resultat. Sen vet jag sen de andra gångerna att man blossar upp efter en tids användning för att det sen förbättras. Så där finnarna ploppar upp ska du smörja in dig med krämen.


    Får nog tyvärr meddela dig att du får nog släppa bilden på att bli av med finnarna helt. Men hoppas att din hud blir bättre snart. Hade själv påbörjat min kur redan i måndags om bara den förbannade läkaren kunde få tummen ur och skriva ut mitt recept vilket jag inte fått än.

  • Lör 20 apr 2013 09:41 #2

    Jag har använt epiduo och det höll de små finnarna i schack men de stor djupa hjälpte det inte mot. Efter mycket om och men lyckades jag få tag i en läkare som tog det på allvar och gav mig tetralysal. Fungerade sisådär första kuren men de kom tillbaka. Remiss till hudläkare och nu äter jag roaccutan. Om du får stora ärr av dina bölder så tycker jag att du ska kämpa om epiduon inte hjälper. För meningen är att stoppa utvecklingen av acne som ger dig ärr.

  • Anonym (EpiDu­o)
    Visa endast
    Sön 21 apr 2013 18:54 #3

    Grejen är att jag har inte så där superstora problem med min hy, så att säga. Jag får mest finnar vid mensen. Men då är det kanske 2-3 stycken stora, röda och de gör ont! Har aldrig tidigare haft det (alltså då när man tycker att man borde ha det och inte nu när man är 29!). Ärr har jag lite på kinden och det är nästan det som stör mig mest. Finnarna kan jag stå ut med om de bara kommer under ett par dagar i månaden men däremot ärren eller "mörka" fläckar på kinden vill jag ha bort!

    Först trodde man ju att det kanske berodde på någon hormonrubbning men det var det tydligen inte.

    Epiduo hjälper ju. Det är en förbättring. Men det hjälper ju inte mot ärren. Så jag känner att jag ändå får göra någon kemisk peeling eller så... Ville mest veta vad aknen berodde på innan jag gav mig in i att göra syre behandlingar eller dylikt. Skulle det visat sig vara hormonellt så hade ju ändå inte någon behandling på skönhetssalong hjälpt enligt hudterapeut, utan bara vara bortkastade pengar som fixar ytan men problemen återkommer.  

    Ska ha en läkartid till på tisdag... skulle inte detta funka så pratade läkarn något om tablettbehandling... inte roaccutan utan något annat...? Någon aning om vad det kan vara? 

  • Lör 11 okt 2014 11:52 #4 -1

    epiduo fungerar verkligen bra för mig. har bara använt det i 2 dagar, ser redan lite förbättring 

  • madmox­xi1177
    Visa endast
    Mån 7 sep 2015 12:03 #5

    epiduo är bra, jag har den och tabletter som ska tabort mitt mög. du ska bara punkt behandla det. inte smeta på hela anisktet :)

  • Lör 2 apr 2016 14:47 #6

    Epidu och alla dessa salvor som basiron etc. är totalt fruktansvärda. Torkar ut extremt mycket så visst kan acnen minska något i början p.g.a. det, doch får du finnar ändå och när du ska försöka sluta med det är huden van kraftigt uttorkande produkter och det blir bara en ond spiral. Hjälper inte vanliga hudvårdsprodukter(som inte gör att du flagnar) så ar det medicin eller att leva med problemen som gäller som är de seriösa alternativen. Och lyssna för guds skull inte på vad vanliga amatörmässiga läkare på nån sunkig vårdcentral säger och skriver ut, deras kompetens vad gäller hudvård är normalt obefinlig, dom orkar ju inte ens titta på huden (dom har ingen kompetens häller) och göra en bedömning av orsaken till problemen innan dom skriver ut saker!

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll