• MeLove
    Äldre 19 Apr 14:56
    2592 visningar
    10 svar
    10
    2592

    Måste man följa...?

    Nu måste jag ställa världens korkaste fråga. Men hur viktigt är det att följa det här med nånting nytt, nånting lånat, nånting gammalt och nånting blått?? Elr hur det nu är...

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Måste man följa...?
  • Aniara­4
    Äldre 19 Apr 16:53
    #1

    Nej, det är inte viktigt. Det är något man kan göra om man tycker det är kul, men det har aldrig varit någon utbredd grej i Sverige.

  • stormh­elen
    Äldre 19 Apr 17:19
    #2
    Aniara4 skrev 2013-04-19 16:53:07 följande:
    Nej, det är inte viktigt. Det är något man kan göra om man tycker det är kul, men det har aldrig varit någon utbredd grej i Sverige.
    Skriver under på det Aniara4 skriver ovan.

     

  • Äldre 19 Apr 17:33
    #3

    Jag gjorde det som en kul grej bara.

  • Äldre 19 Apr 17:56
    #4

    Jag följde det inte.. Kände inte att det var så viktigt för mig. Men visst kan det vara enkul grej.

  • Äldre 19 Apr 18:13
    #5

    absolut inget jag ska följa. ev något blått, t.ex en blå ensam blomma bland de andra (med annan färg) blommorna i min brudbukett, men det bara för att det kan vara en rolig detalj som folk kanske ser eller inte. 

  • Äldre 19 Apr 18:25
    #6

    Varför skulle man behöva följa det?
    Alltså jag menar det inte på något dumt sätt nu... Bara en vanlig nyfiken fråga.

    Du behöver 3 saker för att gifta dig:
    1: Någon att gifta dig med
    2: Godkänd och giltig hindersprövning 
    3: En vigselförrättare med vigselrätt

    Allt annat är frivilligt och "lull-lull".
    Man väljer att följa traditioner, skrock och annat om man vill. Antingen för att man tror på sånt eller för att man tycker att det är lite roligt och gulligt.
    Men det ska inte vara ett måste och det ska inte vara besvärligt eller obehagligt. 

  • MeLove
    Äldre 19 Apr 19:04
    #7
    Chicita skrev 2013-04-19 18:25:02 följande:
    Varför skulle man behöva följa det?
    Alltså jag menar det inte på något dumt sätt nu... Bara en vanlig nyfiken fråga.

    Du behöver 3 saker för att gifta dig:
    1: Någon att gifta dig med
    2: Godkänd och giltig hindersprövning 
    3: En vigselförrättare med vigselrätt

    Allt annat är frivilligt och "lull-lull".
    Man väljer att följa traditioner, skrock och annat om man vill. Antingen för att man tror på sånt eller för att man tycker att det är lite roligt och gulligt.
    Men det ska inte vara ett måste och det ska inte vara besvärligt eller obehagligt. 
    Nä men jag bara undra.. De flesta som jag känner som har gift sig har följt det.. Nån sa att det va nåt man skulle följa, men det kändes inte riktigt rätt.. Det var därför jag ställde frågan!! Och som jag sa att det var en "korkad" fråga..
  • Äldre 19 Apr 19:11
    #8
    MeLove skrev 2013-04-19 19:04:10 följande:
    Nä men jag bara undra.. De flesta som jag känner som har gift sig har följt det.. Nån sa att det va nåt man skulle följa, men det kändes inte riktigt rätt.. Det var därför jag ställde frågan!! Och som jag sa att det var en "korkad" fråga..
    Nej det är ingen korkad fråga... 
    Men jag blev så fundersam över att du verkade så seriös eftersom att de flesta tar det som en kul grej om dom följer det.

    Att någon säger att du måste göra det tycker jag faktiskt är lite elakt.
    Det är ju bara att lägga mer stress till den ändå relativt stressiga bröllopsplaneringen.
    Jag lovar att man blir gift ändå, och att förhållandet kan både hålla och krascha oavsett om du hade blåa stumpeband eller ett lånat halsband på dig Flört 
    Försök borsta av dig sånt där.
    Bröllopet ska vara ditt och din makes. Inte massa traditioner och skrock staplade på varandra. 
  • Hotlen­a
    Äldre 23 Apr 12:52
    #9

    Det finns inga dumma frågor. Själv står jag på nejsidan av denna diskussion. Vidskeplighet och "tur" och sånna saker går inte riktigt hand i hand med mig. :P Försöker också hålla mig fri från "måsten" så långt det går då jag verkligen tycker alla får göra precis som dom själva vill!
     Min svägerska frågade mig om jag ville låna ett halsband av henne att ha som mitt "någonting lånat", jag sa att jag inte kommer följa den seden men att om det var ett fint halsband är det inget som säger att jag inte kan låna det ändå =)

  • Sebast­iána
    Äldre 4 Jun 12:29
    #10

    Som sagt, det är inte en svensk sed utan en anglosaxisk sådan (och därför vanlig i USA och England). Det är därför det just heter "Something old, something new, something borrowd, something blue". Med andra ord är det inte viktigt alls att följa det.

    Jag råkade nog få med det mesta på listan av bara farten. Möjligtis att jag inte hade något blått på mig just under vigseln. Klänningen ny, brudkronan både gammal och lånad.

Svar på tråden Måste man följa...?