• Anonym (Så trött)

    Bekräftelsebehov

    Är det någon här som aktivt har jobbat med att bli av med ett för stort bekräftelsebehov? Jag börjar bli så trött på att känna såhär... skulle behöva någon som klappar mig på axeln och säger att jag duger en gång i halvtimmen ungefär... Jag är 35 år nu och blev singel för två år sen snart, efter ett 5-årigt föråhllande som jag tvivlade på många gånger. Till slut tog jag mod till mig och avslutade förhållandet, men det var väldigt jobbigt.


    Efteråt kände jag en enormt skön frihetskänsla - jag har nämligen i princip aldrig varit en icke-dejtande singel utan alltid haft "någon på gång". Men, snart var det igång igen... eftersom sexlivet var väldigt dött de senaste åren med mitt ex längtade jag enormt efter närhet och bekräftelse och, ja, njutning. Det har jag fått, kan man säga... har haft minst en på gång som jag träffat sen jag började må okej igen som singel. Nu känner jag nästan hur jag gått in i väggen känslomässigt. Just nu träffar jag ingen, och det känns skönt och jag vet att jag behöver det - men gud så tomt och meningslös tillvaron känns! Jag märker att jag är ganska beroende av de "kickar" som flört och dejtande ger, men tomheten efteråt vill jag gärna vara utan.

  • Svar på tråden Bekräftelsebehov
  • Anonym (Så trött)

    Jag förstår ju att ni inte har några direkta svar... men lite, hm, bekräftelse på att man inte är ensam kanske ;)

  • Anonym
    Anonym (Så trött) skrev 2013-04-18 15:33:02 följande:

    Är det någon här som aktivt har jobbat med att bli av med ett för stort bekräftelsebehov? Jag börjar bli så trött på att känna såhär... skulle behöva någon som klappar mig på axeln och säger att jag duger en gång i halvtimmen ungefär... Jag är 35 år nu och blev singel för två år sen snart, efter ett 5-årigt föråhllande som jag tvivlade på många gånger. Till slut tog jag mod till mig och avslutade förhållandet, men det var väldigt jobbigt.


    Efteråt kände jag en enormt skön frihetskänsla - jag har nämligen i princip aldrig varit en icke-dejtande singel utan alltid haft "någon på gång". Men, snart var det igång igen... eftersom sexlivet var väldigt dött de senaste åren med mitt ex längtade jag enormt efter närhet och bekräftelse och, ja, njutning. Det har jag fått, kan man säga... har haft minst en på gång som jag träffat sen jag började må okej igen som singel. Nu känner jag nästan hur jag gått in i väggen känslomässigt. Just nu träffar jag ingen, och det känns skönt och jag vet att jag behöver det - men gud så tomt och meningslös tillvaron känns! Jag märker att jag är ganska beroende av de "kickar" som flört och dejtande ger, men tomheten efteråt vill jag gärna vara utan.


    Jag vet inte om du är en man eller kvinna men jag utgår från att du är kvinna.
    Har du barn? Husdjur? Jobb?
    Man kan säkert känna som du men då får man vända det till något annat och hitta andra vägar.
    Såklart du blir känslomässigt tom...det blir man förr eller senare när man avslutat en relation.
    Försök hitta intressen där inte män är med överhuvudtaget.
  • Anonym (t)

    Jag har ett stort bekräftelsebehov och har haft de senaste åren. Mina ex var duktiga på att ge bekräftelse, de gjorde det spontant.. komplimanger, kramar, pussar osv.. Men min nuvarande som jag är förlovad och har två barn med, han är heelt annorlunda mot de tidigare.. Minns knappt att han sagt att han tycker att jag ser bra ut, vi spontankramas/pussas aldrig.. isåfall för att jag tvingar mig på.. Detta har jag nu efter snart sex år ihop lärt mig leva med, iaf för det mesta.., att han bara är så som person. Jag har gnällt många gånger om det, och han har förklarat samma sak alla gånger för mig att han bara är sån, men att han älskar mig tycker att jag ser jättebra ut osv, även om han inte säger det.. I min knepiga hjärna har nu ändå kommit fram till att hans beteende förmodligen är just det som gör att vi fortfarande är ihop. Jag måste ju "jaga" min bekräftelse för att få mina kickar i detta förhållandet, och det mår jag på nåt sätt ändå bra av. Jag tröttnar inte. Mina exförhållanden var på fyra år/styck och jag tröttnade egentligen redan efter två år i båda förhållandena.. Mycket märkligt att man ska behöva få så mycket bekräftelsekickar för att må bra! =/Jag har dåligt självförtroende och självkänsla också. Hjälp till bättre självkänsla har jag tänkt att jag ska googla mig till, står säkerligen nåt om det i cyberspace.. kanske kan hjälpa till lite att man inte behöver omgivningens bekräftelse likamycket..      

  • Anonym (t)

    oj vad jag stavar dåligt, och har tryckt ihop all text i ett stort stycke... sorry att det är svårläst!!får skylla på att klockan tydligen hunnit bli 01.53 och det kanske är dags att gå och sova....haha

  • Anonym (Slampa?)

    Jag har haft liknande problem tidigare i livet. Värst blev det i ett läge där jag just kommit ut ur ett mycket destruktivt förhållande där jag hade blivit helt tillintetgjord och utplånad, kändes det som. Jag visste inte vem jag var längre, och jag hade noll självkänsla. Samtidigt såg jag ganska bra ut, trots att jag aldrig hade varit "den snygga tjejen" utan mer den som man blev kompis med, och jag bodde utomlands där jag var något exotiskt och intressant. Jag hade flyttat dit till stor del på grund av det jag trodde var mitt livs stora kärlek.

    Varje gång jag gick ut fick jag otroligt mycket uppmärksamhet och många som försökte flörta, det var också en delvis annan kulturell inställning än jag var van vid. I kombination med min usla självkänsla blev det helt förödande. Jag började söka bekräftelse genom att ragga upp killar, eller låta mig raggas upp kanske, men när dealen så att säga var i hamn och vi var på väg därifrån ville jag inte vara med längre. Då hade jag ju fått min bekräftelse på att någon ville ha mig, men jag ville ju egentligen inte. Vet inte hur många gånger jag suttit i en taxi och tittat ut genom fönstret och bara velat gå hem. Ibland lyckades jag faktiskt dra mig ur, oftast inte.

    Vad jag egentligen längtade otroligt mycket efter var att någon skulle vilja träffa mig på allvar, att någon skulle ringa mig och föreslå att vi skulle gå på bio kanske... Men det hände ju aldrig. Jag minns väldigt tydligt en enda komplimang från den här tiden, det var en person jag kände (och INTE hade ihop det med, ha ha) som kommenterade två saker som jag var duktig på. Det betydde otroligt mycket för mig att någon faktiskt hade sett mig som person.

    Samtidigt började jag gå i terapi. Jag hade önskat en kvinnlig terapeut, men den enda som fanns tillgänglig var en relativt ung manlig psykolog. Jag trodde det skulle bli katastrof, men det visade sig vara bland det bästa som hänt mig. Av någon anledning funkade det nämligen, och det blev en viktig relation till en man som jag inte tvångsmässigt försökte förföra.  Jag var förmodligen ganska tröttsam när jag snubblade in lite för sent, kräktes i handfatet och suckade att ja, jag var ute igår igen och det gick åt helvete igen. Men över tid var det något som förändrades i mig. Fokus för terapin var egentligen övergrepp som jag varit med om som liten, så mitt beteende var kanske inte jättekonstigt i sammanhanget.

    Jag har fortfarande lite svårt med att kunna ha nära vänskapsrelationer med män, jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig för att komma nära någon utan att försöka ligga med dem, men det börjar arta sig. Det visar sig att jag faktiskt kan vara intressant som vän, pga mina personliga egenskaper, och har andra saker att komma med än tillgänglighet.

    Det händer också att det där gamla bekräftelsemonstret vaknar till liv när någon visar intresse. Jag har ju hittat min prins nu och är inte intresserad av att vara med andra, men jag har ändå svårt att bara tänka att jaha, det var ju smickrande. En del av mig vill locka fram mer respons, vill veta exakt hur långt det där intresset sträcker sig, är han intresserad på allvar eller bara lite flyktigt? Det bekymrar mig lite att jag i något läge där jag känner mig lite låg skulle kunna få svårt att tacka nej till en invit. Men jag tror jag har det under kontroll nu.

  • Anonym (Hemlighet)

    Jag känner igen problemet, men tror jag har haft en mildare version än vad "Slampa?" (men usch att jag ska behöva kalla någon det..) berättar om. Även jag har gått i terapi hos psykolog - inte bara för det, men det kom upp på tal flera gånger.

    Det kan till stor grad handla om svårigheter med närhet och avstånd och hur man ska hantera dessa. Jag har läst boken Hemligheten av Dan Linge och den gav mig väldigt mycket. Den beskriver på ett väldigt pedagogiskt sätt varför vi är som vi är i relationer (främst romantiska) och hur vi kan jobba på att få ett sundare förhållningssätt. Beskriver bland annat varför vi söker dessa kickar och varför vi känner oss tomma efteråt. Rekomenderas!

  • Anonym (t)

    Anonym (Hemlighet) skrev 2013-04-20 22:54:03 följande:Jag känner igen problemet, men tror jag har haft en mildare version än vad "Slampa?" (men usch att jag ska behöva kalla någon det..) berättar om. Även jag har gått i terapi hos psykolog - inte bara för det, men det kom upp på tal flera gånger.Det kan till stor grad handla om svårigheter med närhet och avstånd och hur man ska hantera dessa. Jag har läst boken Hemligheten av Dan Linge och den gav mig väldigt mycket. Den beskriver på ett väldigt pedagogiskt sätt varför vi är som vi är i relationer (främst romantiska) och hur vi kan jobba på att få ett sundare förhållningssätt. Beskriver bland annat varför vi söker dessa kickar och varför vi känner oss tomma efteråt. Rekomenderas! Tack för boktipset, ska jag absolut kolla upp =)

  • Anonym (t)

    Försökte citera inlägget ovan, men blev visst lite lustigt... Men tackar för boktipset hur som helst! =)

Svar på tråden Bekräftelsebehov