• Sofiii

Dilemma över ringstorlek..

Hej! Har nyligen förlovat mig , weeeiie!, och har en underbar ring :) dock vet jag inte vad jag tycker om storleken. När vi var och valde ringar och provade storlekar så provade jag 51 och 52 och valde 51 då 52 kändes på gränsen till för stor. Några dagar senare ringde dom och sa att ringen jag valt endast gjordes i jämna storlekar. Vilket betydde att jag var tvungen att antingen gå upp eller ner en storlek, jag valde att gå upp en storlek alltså till 52 då 51 var perfect så antog jag att 50 skulle vara på tok gör trångt. När ringarna väl kom och jag testade min var den alldeles för stor och ramlade av fingret så fort jag rätade ut fingret. Jag provade då storlekarna 50 och 48. Jag valde då att ta 50 då 48 var ganska svår att få av och jag var tvungen å reka ganska mycket för att få av den. Till saken hör den att jag nästan aldrig tidigare använt mig av ringar och har ingen aning om hur jag vill att den ska sitta eller hur mycket mina fingrar kommer att svälla när det blir varmare ute... Nu känns 50 för stort då den glipar å tar i i lillfingret så det blir stor glipa där mellan med.. Men tänk om jag byter igen, till 48 och den blir för liten? Har verkligen beslutsånget till tusen och skulle gärna vilja ha lite tips hur jag ska tänka å hur ringar ska sitta ! Tack på förhand!

• Svar på tråden Dilemma över ringstorlek..
  • kitkät

Jag har också en ring som är ganska lätt att få av och ibland så känns det som att den ska ramlar av fingret men det gör den aldrig. Jag skulle inte valt en mindre storlek eftersom när händerna är varma så sitter den verkligen åt, trots att den känns för stor ibland! Så länge den inte ramlar av fingret så är det ok. 
    Om du ska ha en vigselring sen också, så gör det inte mycket att den känns en aning för stor nu. Oavsett om du tänker ha vigselringen framför eller bakom förlovningsringen så kommer förlovningsringen sitta bättre!
    Om du ska ha vigselringen framför, så kommer ju vigselringen vara i vägen och med två ringar så kommer den automatiskt kännas mindre. Och om du ska ha vigselringen bakom förlovningsringen, så kommer förlovningsringen ändå kännas mindre eftersom den då hamnar högre upp i fingret, där man oftast är bredare! 

• MariaochDaniel

Säger desamma.
    Hellre en lite för stor än en lite för liten. För trång ring känns jättedrygt, tycker jag själv.

Min ring är också lite för stor, men det kommer jag vara glad för en varm sommardag. =)
    Och oftast sätter man ju vigselringen innerst, alltså innanför förlovningsringen som då ska skydda
    den från att ramla av bla.

• Sofiii

Så att ringen glider omkring och glappar på fingret är något man vänjer sig med med tiden eller ? Grejen är den att jag har större knoga och sedan blir fingret smalare längre in, å att få den över knogen är inget problem. Så där den ska sitta kan den glipa även när jag är normal/ varm, vilket är sällan, haha. För just nu känns de väldigt bökigt och eftersom ringen är stor så sticker den ut mella Lill- och ringfingret vilket gör att det blir glipa mellan de fingrarna vilket jag tycker är lite jobbigt :/ är det värt att ha en lite stor ring hela året för dom där dagarna på sommaren? Som ni märker är jag fortfarande väldigt fundersam på hur jag ska göra.

• Kyrk93

Jag valde en på tok för stor förlovnings ring storlek 56 den kändes bra när jag prova men nu så tappar jag den om jag inte tänker mig för. Så en förstor ring är inte att föredra hellre en som kanske sitter lagom utan att ramla av och lite hårdare på sommaren när det är varmt då tappar man den ine iaf.

På min vigselring har jag istället valt storlek 52 som ska hålla kvar min förlovongsring på fingret.

• IdaOchTomas

Min förlovningsring blev för liten. Resultatet är att den gör ont och är obekväm vilket gör att jag typ aldrig använder den. Ligger mellan 2 ringstorlekar. Jag räknar med att ha ringarna i en kedja runt halsen hela sommaren...

Svar på tråden Dilemma över ringstorlek..