• Anonym (OJ DÅ)
    Äldre 14 Apr 19:33
    2805 visningar
    11 svar
    11
    2805

    Tänk om ingen vet hur vi vill ha det? hur har ni gjort?

    Vi håller på att se över inbjudningslistan ich håller än så länge på att mest planera. Inga inbjudningar är ute än alltså.

    Bland mina vänner är alla olika och jag tänker på toastmadame/brudtärna och allt som brudparet vanligvis inte brukar göra själva. Exempelvis hålla i påtarna, planera tal, spex. Tänk om ingen hittar på lekar eller tar sin "roll" på allvar? Tänk om det blir middag rätt och slätt och inga lekar etc?
    Jag vill ju helst inte veta innan vem som håller tal eller ska hitta på roligheter? Jag vill ju inte, under den dagen, behöva styra över personal etc.

    Hur har ni gjort? För mig finns det ingen given i min omgivning som jag skulle lita på fullt ut at veta till 100% vad jag vill ha.
     

  • Svar på tråden Tänk om ingen vet hur vi vill ha det? hur har ni gjort?
  • amerik­a
    Äldre 14 Apr 19:51
    #1

    Hmm...... jag tycker det verkar som du har lite väl stort kontrollbehov om det inte finns någon i din omgivning du kan lita på fullt ut!

    Mitt råd är att du och din blivande planerar noggrant och är tydliga med vad ni förväntar er ska ingå i toastmastrarnas uppdrag. Alltså, inte att ni ger dem order, men så tydligt som möjligt. En del lekar kan ni väl tipsa dem om ifall ni nu vill ha sånt. Men ni kan ju aldrig varken förvänta er eller tvinga andra att spexa, leka, uppträda, hålla tal och det är inte toastmastrarnas uppgift att se till att folk gör sånt heller.

    Och sedan får du "sitta på händerna" och acceptera att en stor del av dagen och kvällen är utom din kontroll men trots det blir trevligt och väl genomfört!

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 14 Apr 19:56
    #2

    Hihihi. Vi är varandras totala motsatser tror jag! Vi har rakt motsatta problemet. Tänk om någon hittar på spex? Tänk om någon håller tal eller än värre börjar sjunga... varken jag eller blivande maken vill sitta vid ett honnörsbord med allas blickar rakt på oss så att vi förväntas pussas var och varannan minut.. Vi har gjort tvärtom. Vi undanber oss tal, har valt att ha en buffé där man hämtar maten en våning ner för att det inte ska bli sådana där pauser när det spexas... Medan disken plockas bort får alla mingla i loklaens nedre del eller i trädgården och sedan är det efterrätt.. Jag kommer bli knäpp om någon hittar på en taskig möhippa/svensexa, hittar på spex på bröllopet eller håller tal i alla fall... 


  • PiaB
    Äldre 14 Apr 20:00
    #3

    Vi har en toastmadame och en "bröllopsfixare". Det är nära vänner till mig och de är också vänner. Vi har talat om vad vi vill och vad vi absolut inte vill. Jag vet inte riktigt vad som är deras uppgift, det gör man väl upp tillsammans? Jag och blivande mannen planerar allt själva och sedan ber vi om hjälp med det vi behöver hjälp med. Nu vill vi inte ha lekar så det är ju lätt att planera . Men om någon vill hålla tal ska de anmäla det till dem, och det är inget vi kan eller vill styra över. Vill ingen hålla tal så blir det så.
    Om du inte litar på någon i din omgivning får du nog helt enkelt planera allt själv så det blir exakt som du vill.


  • Anonym (OJ DÅ)
    Äldre 14 Apr 20:02
    #4
    amerika skrev 2013-04-14 19:51:03 följande:
    Hmm...... jag tycker det verkar som du har lite väl stort kontrollbehov om det inte finns någon i din omgivning du kan lita på fullt ut!
    Givetvis kan vi inte tvinga någon, men jag tycker det vore roligt om någon gör någonting (inte taskigt) men håller tal eller göra något kul. Och jag tänker att "tänk om folk inte känner oss så väl". Ja jag har stort kontrollbehov, absolut. Sitta på händerna kan jag inte göra- känner jag att feststämningen dör ut så måste det ju ske något. Jag vill inte känna att mitt egna bröllop var tråkigt, inte heller att det uppfattas så. 

    Grodprinsens brud  - vad ska ni göra på ert bröllop? (haha vad kort och tråkig jag verkade där, men jag undrar bara. Ska ni bara ha middag eller ska ni ha lite fest sen vad är tanken?) Vilken tur att ni kan dela upp det så ni slipper oförutsedda spex etc.  
  • Äldre 14 Apr 20:26
    #5

    Se till att den / de ni väljer till toastmaster/madame/par blir inblandade i själva planeringen.
    Inte så att dom måste sitta och bestämma dekorationer med er. Men så att dom förstår hur ni vill ha kvällen.
    Uppmunta dom att fixa någon överraskning/spex och prata bara sådär allmänt med era vänner och släktingar om att det vore kul om det blev många tal (om ni nu vill ha det) och att ni hoppas att så många som möjligt anmäler tal och spex till "toasten" 

    Vi hade 2-3 möten med våra toastisar. Det sista var kanske 1 eller 2 veckor innan bröllopet där vi bara stämde av att vi var på samma bana. Vi la oss inte i vad dom planerade direkt. Utan vi ville mest att dom skulle veta hur vi hoppades att kvällen skulle bli och vi förmedlade den sista kontakten med cateringfirman, underhållningen, serveringspersonalen osv så att toastarna hade koll...

    Vi hade ju planerat allt annat så vi hade ju liksom koll även om vi inte behövde sitta och detaljstyra eller "fixa saker" under kvällen (det var ju toastkillarnas jobb). Så när vi var säkra på att dom visste vad vi ville ha och inte ville ha så kunde vi liksom släppa taget.
    Vi hade också E dukning. Så toastkillarna satt på tungan som var precis framför oss, så vi kunde kommunicera med dom om det var något och att dom kunde kolla av med oss om dom var osäkra på något. 

  • Anonym (OJ DÅ)
    Äldre 14 Apr 20:28
    #6
    Chicita skrev 2013-04-14 20:26:38 följande:
    Se till att den / de ni väljer till toastmaster/madame/par blir inblandade i själva planeringen.
    Inte så att dom måste sitta och bestämma dekorationer med er. Men så att dom förstår hur ni vill ha kvällen.
    Uppmunta dom att fixa någon överraskning/spex och prata bara sådär allmänt med era vänner och släktingar om att det vore kul om det blev många tal (om ni nu vill ha det) och att ni hoppas att så många som möjligt anmäler tal och spex till "toasten" 

    Vi hade 2-3 möten med våra toastisar. Det sista var kanske 1 eller 2 veckor innan bröllopet där vi bara stämde av att vi var på samma bana. Vi la oss inte i vad dom planerade direkt. Utan vi ville mest att dom skulle veta hur vi hoppades att kvällen skulle bli och vi förmedlade den sista kontakten med cateringfirman, underhållningen, serveringspersonalen osv så att toastarna hade koll...

    Vi hade ju planerat allt annat så vi hade ju liksom koll även om vi inte behövde sitta och detaljstyra eller "fixa saker" under kvällen (det var ju toastkillarnas jobb). Så när vi var säkra på att dom visste vad vi ville ha och inte ville ha så kunde vi liksom släppa taget.
    Vi hade också E dukning. Så toastkillarna satt på tungan som var precis framför oss, så vi kunde kommunicera med dom om det var något och att dom kunde kolla av med oss om dom var osäkra på något. 
    Bra, tack för tipsen! Du har alltid kloka råd att ge du!:)
  • Äldre 15 Apr 02:02
    #7

    Vi kommer att själva agera "toastmaster/toastmadame". Vid kyrkan kommer våra bröder att dela ut vigselprogram samt en liten organzapåse innehållandes såpbubblor. Vi kommer bara bli ca 20st på bröllopsfesten och har bara bjudit de allra närmsta. Vi har inga krav på att gästerna måste göra si eller så. De ska kunna känna sig avslappnade när de sitter till bords. Vår kväll kommer ungefär se ut så här: 1. Välkomstdrink och snittar. 2. Tipsrunda. 3. Buffè. 4. Tävling. 5. Tårta och kaffe. 6. Bröllopsvals. 7. Fest så länge gästerna orkar. Vi har ingen exakt tidsplan utan tar det lite som det kommer. Är ganska säker på, eller helt säker på att vi kommer få hjälp att sätt fram buffèn, koka kaffe m.m utav våra kära mammor trots att vi gärn hade gjort allt själv. Finns säkert folk som kan tycka att man ska väl inte behöva lyfta ett finger på sin bröllopsdag men vi är av en helt annan åsikt. Tror vi kommer njuta av vår dag ändå så det räcker och blir över. Ser fram emot vår bröllopsdag med ett stort leende. Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med våra familjer samt även med några nära och kära.

  • Anonym (OJ DÅ)
    Äldre 15 Apr 10:55
    #8
    jimsan78 skrev 2013-04-15 02:02:40 följande:
    Vi kommer att själva agera "toastmaster/toastmadame". Vid kyrkan kommer våra bröder att dela ut vigselprogram samt en liten organzapåse innehållandes såpbubblor. Vi kommer bara bli ca 20st på bröllopsfesten och har bara bjudit de allra närmsta. Vi har inga krav på att gästerna måste göra si eller så. De ska kunna känna sig avslappnade när de sitter till bords. Vår kväll kommer ungefär se ut så här: 1. Välkomstdrink och snittar. 2. Tipsrunda. 3. Buffè. 4. Tävling. 5. Tårta och kaffe. 6. Bröllopsvals. 7. Fest så länge gästerna orkar. Vi har ingen exakt tidsplan utan tar det lite som det kommer. Är ganska säker på, eller helt säker på att vi kommer få hjälp att sätt fram buffèn, koka kaffe m.m utav våra kära mammor trots att vi gärn hade gjort allt själv. Finns säkert folk som kan tycka att man ska väl inte behöva lyfta ett finger på sin bröllopsdag men vi är av en helt annan åsikt. Tror vi kommer njuta av vår dag ändå så det räcker och blir över. Ser fram emot vår bröllopsdag med ett stort leende. Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med våra familjer samt även med några nära och kära.
    Du har så rätt, man ska göra det som passar än själv bäst. Vi kommer bli runt 80 vuxna och 15 barn (om vi bestämmer för att bjuda barn) och det besväret att servera, kolla buffé etc ger jag till personal;) Jag vill att min mamma ska kunna ha en trevlig dag - med det menar jag INTE att ni inte kommer ha det. Men vi kommer vara lite fler och det hade varit mycket begärt - haha. 
    Man kan ju planera in någon extra lek/tipsrund eller så själva, det tänkte jag inte ens på. Jag är alldeles ny på det här med planera bröllopsfest. 
    VI tvingar ingen eller så och jag kommer vara glad att alla deltar. Men jag känner också våra familjer. Alla drar sig för att vara den "som börjar", men har inget emot att ha roligt och så
    Jag hade väl mest tyckt det var roligt om jag och min sambo (då man) kunde få göra någon rolig grej. Men det kan jag ju säga till toasmaster att den gärna får klura ut något skoj! Det handlar alltså inte om vad andra ska göra, egentlige. Jag är lite ego;) Haha!
  • Äldre 17 Apr 11:01
    #9
    Anonym (OJ DÅ) skrev 2013-04-14 20:02:31 följande:
    Givetvis kan vi inte tvinga någon, men jag tycker det vore roligt om någon gör någonting (inte taskigt) men håller tal eller göra något kul. Och jag tänker att "tänk om folk inte känner oss så väl". Ja jag har stort kontrollbehov, absolut. Sitta på händerna kan jag inte göra- känner jag att feststämningen dör ut så måste det ju ske något. Jag vill inte känna att mitt egna bröllop var tråkigt, inte heller att det uppfattas så.

    Grodprinsens brud - vad ska ni göra på ert bröllop? (haha vad kort och tråkig jag verkade där, men jag undrar bara. Ska ni bara ha middag eller ska ni ha lite fest sen vad är tanken?) Vilken tur att ni kan dela upp det så ni slipper oförutsedda spex etc.
    Det klart man vill ha tal och spex och det kommer ni att få om ni har vänner och bekanta som känner att de vill säga något till er. Men det kan ni inte styra över. Blir det så blir det, blir det inte så blir det inte. Så är det. Själv trodde vi att vi skulle få några tal och en flera lekar men då vi fick runt 15 tal och framträdande så hanns det bara med sånger därutöver :) blev väldigt kul det med.
  • Mmmari­a
    Äldre 21 Apr 10:26
    #10

    På min bästa väns bröllop (ganska litet bröllop med 20 vuxna och några barn) frågade de mig, brudens syster och en annan kompis om vi kunde fixa någon typ av lek var. Vi berättade för toastmastern vad vi hade planerat så att det inte blev samma. Sedan hade de ordnat tipsprommenad själva under deras fotografering. Det blev väldigt trevligt och kändes inte påtvingat.


    Så jag tycker att du kan fråga några gäster om de kan ansvara för någon typ av lek, MEN du ska inte styra dem utan de ska bli en "överraskning" för er.

  • Anonym (OJ DÅ)
    Äldre 23 Apr 22:53
    #11
    Mmmaria skrev 2013-04-21 10:26:30 följande:

    På min bästa väns bröllop (ganska litet bröllop med 20 vuxna och några barn) frågade de mig, brudens syster och en annan kompis om vi kunde fixa någon typ av lek var. Vi berättade för toastmastern vad vi hade planerat så att det inte blev samma. Sedan hade de ordnat tipsprommenad själva under deras fotografering. Det blev väldigt trevligt och kändes inte påtvingat.


    Så jag tycker att du kan fråga några gäster om de kan ansvara för någon typ av lek, MEN du ska inte styra dem utan de ska bli en "överraskning" för er.


    DET var en väldigt bra idé att be några ha hand om det! Alltså jag kanke behöver poängtera att jag inte kommer TVINGA våra gäster till något, eftersom alla skriver det gång på gång.
    Tack för era tips! 
Svar på tråden Tänk om ingen vet hur vi vill ha det? hur har ni gjort?