• Äldre 13 Apr 20:11
    3730 visningar
    4 svar
    4
    3730

    Tips och hjälp inför frikyrkligt bröllop!

    Hej,
    Jag har precis börjat planera inför bröllop sommaren 2014!
    Jag vet precis hur jag vill ha ceremonin, men eftersom jag inte riktigt vill ha det som folk brukar är det lite svårt.

    Min önskan är att bli vigd av min pastor som är frikyrklig och inte har vigselrätt. Jag och min pojkvän kan inte tänka oss att följa Svenska Kyrkans gudstjänstordning. Det som har visat sig är svårt är att flera Svenska kyrkor inte tillåter att man lånar lokalen om man inte har en vigsel enligt svenska kyrkans gudstjänstordning.

    Vi skulle vilja gifta oss i Stockholmstrakten, gärna nära vattnet eller naturen. ELLER i hälsingland: delsbo, järvsö, ljusdal, hudiksvall.

    Någon som kan ge tips på en fin kyrka där man tillåter frikyrkliga vigslar?

    mvh

  • Svar på tråden Tips och hjälp inför frikyrkligt bröllop!
  • Äldre 13 Apr 21:46
    #1

    Ingen kyrka men Sångartemplet på köpmanberget i Hudik är ju hur mysigt som helst! Blir fina bilder och vacker utsikt!


  • kardem­umma
    Äldre 3 Jul 16:44
    #2

    Vilket samfund tillhör du? En del frikyrkosamfund har samarbetsavtal med svenska kyrkan och om vigselförrättaren tillhör ett av de samfunden kan det vara enklare.

    Ser att din pastor inte har vigselrätt, hur tänker ni lösa den juridiska biten? Skall ni först vigas borgligt och sedan ha en välsignelseakt över ingånget äktenskap? 

    Kanske är det enklare för er att få vara i någon frikyrka/kapell (finns ju väldigt vackra sådana också) i något av de områden ni önskar.
    I Stockholm kan ni ju annars hyra Eric Ericssonhallen (f.d skeppsholmskyrkan) för er vigsel -vacker kyrkobyggnad, nära vatten men iofs mitt i stan.

  • Äldre 3 Jul 16:52
    #3

    Jag är lite osäker på vad du frågar om. Om man ska bli vigd av Svenska Kyrkan måste man följa deras vigselordning, men det verkar inte vara det du vill. Är det endast tips på lokal du vill ha?
    Vem ska vara vigselförrättare? Du kanske kan höra med ett annat förbund som har vigselrätt om du kan viga dig där och din pastor medverka i vigseln.

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 3 Jul 17:24
    #4

    Har varit på flera vigslar där brudparet varit frikyrkliga...och då har de haft sin förenings predikare med uppe hos prästen och så har de sagt olika saker. Samma har de gjort på ngn begravning. 
    Du kommer inte kunna ha eran vigsel i kyrkan utan att följa deras seder och prdningar. Då är det nog lättare att göra det hela först i rådhus och sen med eran pastor(?) där ni nu vill, om det är ute i skogen eller så.
    Men de där det varit två personer under vigseln har det varit fint! Man märker ändå skillnad tycker jag bland vigsel bland kyrkfolk och frikyrkliga vigslar. 

Svar på tråden Tips och hjälp inför frikyrkligt bröllop!