• Anonym (orolig flickvän)

Se skillsmässa

Kan man se om en person ansökt om skillsmässa på något vis?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Se skillsmässa
  • Chicita

Det är ju privata handlingar så det tror jag inte.
    Möjligtvis om det är du som är den han ska skiljas ifrån i så fall och då är det på samma ställe där du ansöker om skilsmässa. 

Okej tack så mycket för ditt svar=)

• amerika

Den som är "drabbad" får ju papper från tingsrätten om att den andre ansökt om skilsmässa. Men för det mesta vet man väl om det innan, de flesta skriver ju på pappren tillsammans, de ska undertecknas av båda egentligen men räcker med att en gör det och skickar in.

När tingsrätten sedan fattat beslut, är det en offentlig handling då alla domar är det och kan begäras ut av vem som helst bara man har personuppgifter eller helst målnummer. 

• Chicita

Jo precis amerika Glad

Så fort målet/domen är lagd så blir handlingen offentlig.

Men fram till dess så är den väl privat och kan inte begäras ut annat än av någon av målsägarna? (jag är inte helt 100% säker, men jag har för mig det)
    Och som du säger - om man är en av målsägarna så vet man ju oftast om det redan innan det gått så lång Glad 

• amerika
    Chicita skrev 2013-04-11 13:50:59 följande:
    Jo precis amerika Glad

Så fort målet/domen är lagd så blir handlingen offentlig.

Men fram till dess så är den väl privat och kan inte begäras ut annat än av någon av målsägarna? (jag är inte helt 100% säker, men jag har för mig det)
    Och som du säger - om man är en av målsägarna så vet man ju oftast om det redan innan det gått så lång Glad 
    Japp, privat tills dom fallit, jag var kanske otydlig med det.
    Och en sådan dom är ju inte ens så värst spännande, det står bara att tingsrätten beslutat om äktenskapsskillnad mellan XX och YY och datum för beslutet. Inte nåt om anledning eller vårdnad om barn eller nåt, det är separata grejor.
  • Chicita
    amerika skrev 2013-04-11 14:18:55 följande:
    Japp, privat tills dom fallit, jag var kanske otydlig med det.
    Och en sådan dom är ju inte ens så värst spännande, det står bara att tingsrätten beslutat om äktenskapsskillnad mellan XX och YY och datum för beslutet. Inte nåt om anledning eller vårdnad om barn eller nåt, det är separata grejor.
    Alltid bra att förtydliga Glad

Tusen tack för eran hjälp :)

Svar på tråden Se skillsmässa