• Lilllan

hjälpreda på bröllopet, kostar?

Jag undrar vad som är rimligt att betala en 17årig tjej att hjälpa till på bröllopet?

Det hon kommer behöva göra är slänga papperstallrikarna som använts, ställa fram /ta bort  mat och tårta samt se till att dryck finns framme till gästerna.

Alltså hon kommer inte servera, eftersom vi ska ha buffé, ingen bar utan bara ställa fram om det tar slut.
    Jag tycker inte detta är jobbiga arbetsuppgifter. Jag erbjöd henne mat, dryck (ej alkoholhaltig) samt tårta och 1000kr är jag snål??

Hur har ni gjort? tips? 

• Svar på tråden hjälpreda på bröllopet, kostar?
  • Fixelady

Snålt tycker jag verkligen inte att du är! 1000 kr för en sådan uppgift är alldeles tillräckligt. Dessutom är det mycket pengar för en 17åring. Så jag tycker du är generös.

Vi har bett min m2bs lillasyster och hennes kompis att hjälpa till i baren och att se till att allt flyter på vid buffén och de kommer nog få något liknande.

De tycker bara att det ska bli kul att hjälpa till och ser det som en chans att få lite "serveringsvana".

• amerika

Vi kommer att erbjuda de tonåriga granntjejerna 1000 kr var för att hjälpa oss. Vi ska oxå ha buffé, så det är ingen servering. Plocka disk, koka kaffe, duka av buffén och fram m tårtan, typ. Självklart får de mat under kvällen. Om de eller deras föräldrar tycker det är snålt så får vi väl be nån annan.

• annapia

Tycker att den ersättningen är bra. Min dotter jobbar lite som barnflicka, simlärare etc privat och får allt mellan 100-300:-/timme beroende på familj, förutsättningar i uppdraget etc. Vid ett tillfälle sov hon över hos en familj och var där från dagishämtning 16.00 till nästa dag kl.12.00 och fick 1800:- för det och hon var superglad! När det gäller sådana här uppdrag som att hjälpa till vid festarrangemang är det bättre att komma överens om en klumpsumma som du har gjort. Jag tycker 1000:- för enklare servering vid en buffé är en bra ersättning, de har dessutom ingen utbildning.

• Lilllan

Tack så mycket för att ni delade era åsikter. räknade ut att hon kommer "arbeta" ca 5-6 timmar så så mellan 150-200kr i timmen blir det och det är bra timlön :D

• dellelgarin

Vi kommer oxå betala våran hjälpreda 1000:- för liknande arbete, och mat såklart...

Sedan har vi betald cateringpersonal som sköter buffen. Men han skall duka av och fixa kaffe, servera välkomstdrink osv...

• Lilllan
    dellelgarin skrev 2013-04-22 13:23:59 följande:

Vi kommer oxå betala våran hjälpreda 1000:- för liknande arbete, och mat såklart...

Sedan har vi betald cateringpersonal som sköter buffen. Men han skall duka av och fixa kaffe, servera välkomstdrink osv...

vad skönt att ha catering personal. vi fick vår mat som gåva, av svärföäldrarna och mannens moster skall laga all mat=)
  • Chicita

Om det bara rör sig om 5-6 timmar så låter det riktigt bra. 
    Jag skulle kanske ha sagt 100:- i timmen, men minst 1000:-  även om det inte blev 10 timmar.
    Dom som serverade åt oss blev nämligen kvar ett par timmar mer än vi hade räknat med, och även om dom hade accepterat summan i förväg och vi kommit överens om antal timmar dom skulle stannat  och dom alltså hade kunnat i princip bara gå iväg när timmarna var gjorda. Så kändes det dumt i efterhand att dom stått och "jobbat gratis" ett par timmar...

• confuzed86

Jag kommer också betala mina hjälpredor 1000kr. Har tre stycken. Vi har också buffé. Dock kommer vi ha förrätt som de får servera. Efter att nattmaten är serverad så får de göra vad de vill, åka hem eller vara med på festen då alla är bekanta. Jag frågade den ena tjejen om det var ok med 1000kr och det tyckte hon verkligen! Alla är äldre än 20 år

• Helipa

100:- i timmen ut (dvs ob och skatt är avdraget, och semesterersättning är tillagt) är ungefär vad man får ifall man arbetar inom hotell- och restaurang och därmed har deras avtal. Dock finns ju möjligheten till dricks men det är inget man kan räkna med. Det är ju en bra tumstock att gå efter.

Ifall de inte har utbildning eller erfarenhet får man väga det mot att de inte har möjlighet att få dricks. Och slutligen får man väga arbetsuppgifterna och ansvaret mot lönen.
    Med tanke på att ansvaret är ganska stort (det är stor press att jobba på någons bröllop eftersom mycket "står på spel" och man har ofta ingen klar arbetsledare utan får klara sig med instruktioner), att arbetsuppgifterna inte kräver någon särskilt utbildning eller kunskap, att personerna är oerfarna och saknar relevant utbildning och att det bara handlar om 5-6 timmar tycker jag helt klart att en klumpsumma på 1000 kr är motiverat. Då får de ju minst 400 kronor utöver en lämplig timlön och det kan ju ses som kompensation för ansvaret och dricks. 

När jag var yngre och jobbade som servitris på företags julfester fick jag ut ca 100:- i timmen.

• jimmyojennifer

Jag gick hotell och restaurang i skolan och vid flera tillfällen arbetade jag på bröllop under min skolgång. Både i köket och i servisen.

Då snackar vi alltså servering vid bordet, plocka disk, ställa fram tårta allt! Vi fick väl mellan 700-1000 kr per gång vi jobbade och då var vi ofta där redan vid 14.00 tiden och började göra i ordning och gick hem först efter sista gästerna gått.

Är man inte utbildad tycker jag inte att man ska ha mer än 1000 kr. Speciellt inte om det inte ingår servering vid borden.

Behörig utbildad personal tar cirka 250-300 kr /timme.

Svar på tråden hjälpreda på bröllopet, kostar?