• Pagnie

    Vi med lite större än det "vanliga" svenska bröllopet

    Ja vi med lite större bröllop kanske kan dela lite tankar här. vår tanke var från början att vi skulle ha ett "lagom" bröllop med ca 80 gäster men det planen gick ju i stöpet ganska snabbt och i skrivandes stund är vi uppe i 170 stycken bjudna.

    Så ni med stora bröllop vill ni berätta lite. Gör ni saker själva eller inser ni precis som jag att det blir för mycket jobb att pyssla ihop 170 festhäften själv eller hur gör ni?

    Vart är ni? utomhus? Hotell? Herrgård? Lokal?

    Berätta gärna vad ni vill. Man kanske kan få lite hjälp och tips av varandra här.
    Känns liksom ibland som man tagit sig vatten över huvudet, för att få ihop allt är inte lätt allt gånger.

  • Svar på tråden Vi med lite större än det "vanliga" svenska bröllopet
  • Lavelii

    Kan ju skriva lite här, även om jag skrivit i den andra tråden också... men där hängde jag inte med haha... Aktiva tjejer ju Helt plötsligt hade man 5 sidor (eller mer) att ta sig igenom Skrikandes hahaha... Men kul att läsa lite då och då hur ni pushar varandra

    Iaf, ska ju också ha ett stort bröllop och insåg väldigt snabbt att jag inte kan fixa och dona själv!
    Så vi har ju "så klart" anlitat en bröllopsfixare, vilket inte innebär att man kan luta sig tillbaka direkt haha... Men att knåpa ihop inbjudningskort osv till ett bröllop med ca 350-400 gäster funkar inte för mig. Så kreativ är jag för det första inte... och tiden har jag inte heller :-/
    Det är dock väldigt viktigt för mig att våra personligheter lyser igenom på bröllopet, så vi har en väldigt tight kontakt med bröllopsfixaren. Han känns väldigt bra och kunnig och kommer med idéer, samt lyssnar på våra idéer och önskningar.

    Vi kommer hålla vigseln i St Petrus Paulus kyrkan och festen på den tillhörande lokalen; Hallunda Festvåning, som just nu renoveras!! Jag är sååå spänd på att få se slutresultatet. Har fått se lite av renoveringen samt materialet som ska användas (nya golvet, väggar osv) samt fått ge min åsikt gällande gardiner t ex. 
    Känns väldigt bra!

    Pagnie; Jag minns inte vart ni skulle vara? Hur går det med er planering? 

  • Pagnie

    vi kommer att ha vigseln i spånga kyrka och ha festen på Olles krog. vi har inte fullt så många gäster som ni har så valet var rätt svårt att lokal. vi kollade måååånga innan vi hittade rätt. det blir ju lite så eftersom dom stora orientaliska lokalerna är för stora och dom vanliga som små bröllop använder är ju för små så att säga.
    Men olles blev verkligen perfekt.

    vi har faktiskt kommit rätt långt. vi har inte speciellt mycket kvar utan det är småsaker om vi bortser från sofreh aghden som jag måste fixa men det ska faktiskt bli jätte roligt. har mycket idéer till den. klänningen ska vi och göra sista provningen för nästa vecka. så det känns också jätte roligt. sen hoppas jag att jag får ta hem den efter det.

    Ska köpa mina skor också plus underkläder men det känns inte som ett jätte stort projekt. ja tårta måste vi välja också men det var ju faktiskt allt annat än lätt måste jag säga. Men det kommer nog gå.

    Men det börjar ju verkligen dra ihop sig. mycket möten och så sista tiden. men det är ju nästan det roligaste. se att allt faller på plats och så.
    ska bli roligt med provuppsättningen också och att få i löshåret. har aldrig haft löshår men har alltid velat ha. så nu äntligen.

    vad har ni kvar att göra då? hur går det med kläder och så?

  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-04-11 10:19:13 följande:
    vi kommer att ha vigseln i spånga kyrka och ha festen på Olles krog. vi har inte fullt så många gäster som ni har så valet var rätt svårt att lokal. vi kollade måååånga innan vi hittade rätt. det blir ju lite så eftersom dom stora orientaliska lokalerna är för stora och dom vanliga som små bröllop använder är ju för små så att säga.
    Men olles blev verkligen perfekt.

    vi har faktiskt kommit rätt långt. vi har inte speciellt mycket kvar utan det är småsaker om vi bortser från sofreh aghden som jag måste fixa men det ska faktiskt bli jätte roligt. har mycket idéer till den. klänningen ska vi och göra sista provningen för nästa vecka. så det känns också jätte roligt. sen hoppas jag att jag får ta hem den efter det.

    Ska köpa mina skor också plus underkläder men det känns inte som ett jätte stort projekt. ja tårta måste vi välja också men det var ju faktiskt allt annat än lätt måste jag säga. Men det kommer nog gå.

    Men det börjar ju verkligen dra ihop sig. mycket möten och så sista tiden. men det är ju nästan det roligaste. se att allt faller på plats och så.
    ska bli roligt med provuppsättningen också och att få i löshåret. har aldrig haft löshår men har alltid velat ha. så nu äntligen.

    vad har ni kvar att göra då? hur går det med kläder och så?
    Ja, jag har ju typ noll koll på lokaler utanför södertälje (eftersom det oftast är där man är på bröllop plus att jag inte bor i sthlm området) samt hallunda... Olles krog har jag aldrig hört talas om. Var ligger de? Fixar de mat och allt också?

    Vad kul att ni nu kan börja se delar av resultatet av all planering! Hur är sofreh aghden? Jag har aldrig sett en sådan.

    Vi har väl ändå ganska mkt kvar känns de som iaf...
    Jag har hittat klänning... Jag har lagt undan den som fanns i butiken ut i fall att butiken skulle få besked att klänningen som är beställd inte kommer hinna komma hit i tid. Eller i tid kommer den men inte i tillräcklig tid för att hinna fixa den osv kanske och i så fall så får jag ta den som är i butik och då hade vi kunnat påbörja ändringar och så av den redan idag liksom. Maggie Sottero har ju sjukt lång leveranstid! Var köpte du din? Vilken?

    Vi har bokat lokal, kyrka, bil och sångare inkl dahol u zurna. Även fotograf och kameramän är fixade samt extra fotograf. Hår och make up är bokade men inte konsultationen än... (är spänd på att se hur hon arbetar och hoppas jag blir nöjd!!). Har aldrig heller haft löshår, vill också ha det men vill helst kunna ta av det direkt efter bröllopet. Alltså ha löshår med clips. Kanske man borde testa lite innan? Kan tänka mig att det känns annorlunda och kanske tar lite tid att vänja sig...
    Fästmannens kläder ska vi ordna om någon vecka. Inte så super bråttom med det direkt, oavsett om vi ska hyra eller köpa.
    Vi ska åka och träffa dekoratören om någon vecka... han sa minst 3 månader innan och vi har ju 6 mån till bröllopet...Men jag vill gärna gå nu om någon vecka och sen givetvis igen när det närmar sig. 
    Vad har ni för tema?

    Just nu letar jag frenetiskt efter inbjudningskort!!!! Fortf inte hittat något vi gillar, så börjar få lite små panik över det...
  • Pagnie

    oj nu ska jag försöka svara på alla frågor så hoppas jag inte glömmer någon. Olles krog ligger i akalla/kista och rymmer drygt 250 personer så den är perfekt för oss som sagt. Där ingår:

    Mat, tårta, kakbuffé, fruktbuffé, alkoholfri dryck, öppen bar, dj, kameraman, fotograf, Limousine, blommor till brudbordet, de andra borden, utanför lokalen, i kyrkan, min bukett, tärnornas bukett, marskalkernas plus mannens blomma och 10 extra till de andra männen i familjen. Ingår även dekorationer i lokalen i form av stolsöverdrag, rosetter och dukarna och allt.

    sen har vi bokat in 2 extra fotografer.
    Frisör är ju bokad och har konsultation 8:e maj. Har haft första mötet med han som fixar dekorationerna och blommorna och ska träffa honom igen 29:e maj.
    Vi har även bokad dawoul zurna.

    sofreh aghd är det nog lättast om du googlar för att se för det är så svårt att förklara. är helt enkelt ett bord med en massa symboler på som representerar olika saker som fertilitet, rikedom och lycka. Flört

    jag köpte min klänning på stockholm brud och fest. köpte den faktiskt redan 30 september så jag var ute låååångt i förväg. det blev en demetrios tvådelad med massa tyll och pärlor och släp och korsett upptill osv osv. 5 månaders leveranstid var det. Nu ska jag och köra sista provningen av den innan den är helt fixad på alla plan.
    Sen har jag även köpt slöja hos dom. blev en 140 cm lång. hårsmycke har jag ett med fjärilar men dom har ett annat där som jag såååå gärna vill ha. Får se hur det blir.

    fästmannens kläder är fixade. han blir marinblå och jättefin. Men det fixade vi i januari redan.
    Vi har tema marinblå och ljusrosa samt fjärilar.

    vi gjorde faktiskt våra inbjudningskort själva bara för att få dom som vi ville. jag hade också jättesvårt att bestämma men jag tycker dom blev jättebra när dom blev klara. även om jag ville kräkas på dom på slutet där när jag hade gjort 80 stycken.

    Så blev våra. då gjorde jag tryck och så själv med embossin. blev faktiskt mycket bättre än jag trodde.


  • Lavelii

    Här är jag igen! haha... Har haft så himla mkt på jobb senaste veckan att jag inte orkat med annat när jag väl kommit hem.

    Men iaf, det är likadant med Hallunda... vad som ingår och så. Fast hos oss ingår inte DJ... Vi får betala det separat. Vi ska dock inte ha någon sådan ju utan sångare ist (som var spikad innan lokal eller kyrkan ens haha). 
    Kommer ni ha smårätter och huvudrätt eller hur har ni det med maten?

    Vi har också bokat extra fotograf. Det ingår två kameramän och en fotograf i paketet på Hallunda och jag ville ha en till fotograf. En som följer mig hela dagen... Fästmannen är så anti kameror att jag ska vara glad att han glatt kommer posera bredvid mig utan protester, men när jag föreslog att han ska ha en egen fotograf som följer honom och hans bestman osv från starten så tvärvägrade han!

    Kollade lite på Sofreh aghd, såg jättefint ut! Vad kul att kombinera så olika traditioner. För visst var du inte iranier? Eller förväxlar jag dig med nån av de andra tjejerna?

    Jag fick ju besked angående den klänning jag la leverans på att den tidigast skulle vara här i mitten på september. Eftersom jag har en del jag vill ändra på klänningen, lägga till, ta bort osv så kom vi överens om att jag tar den klänningen som hon har i butik ist. Jag vill verkligen inte att hon ska göra ett stressjobb med klänningen! Så jag känner mig nöjd och trygg nu Dock kommer vi inte börja arbeta på den förrän juni/juli. Vill ju börja NU!
    Letar också efter slöja. Ska ha en lång lång i kyrkan och en kortare på festen. Var egentligen emot en kort och tänkte att jag inte skulle ha något på festen förutom kanske något hårsmycke men sen så provade jag en jättefin kort (som ändå går över axlarna och ner över skulderbladen) och fastnade på den. Så den blir det...

    Vad roligt tema! Jag tror vi har ett väldigt "klassiskt" tema (champagne/guld)... känns som att många har det iaf. Men det är vackert tycker jag. Funderar dock på att ta in någon liten accentfärg i något...så att det sticker ut lite... Men får se när jag bollar idéer med dekoratören. Ska ringa honom i nästa vecka och boka ett möte med honom.

    Gud vad kreativ du är!! Önskar så mkt att jag var lite mer kreativ och mer pysslig! Jag har ju världens ångest över inbjudningskort... jag kan fortfarande inte bestämma mig för vilka jag vill ha! Har inte sett något hittills som känns som det jag vill ha... :-/ Hade man varit lite mer kreativ, som du, så hade man ju kunnat göra de själv också. För då får man ju det som man vill, som du sa. Å andra sidan så är det kanske lite overkill att göra ca 150+ inbjudningskort... haha... Förstår att du tröttna efter 80! Men superfina blev dem

  • Pagnie

    ja jag förstår det. vi är alla där någon gång. alldeles för mycket att göra och alldeles för lite tid. Men nu så är du ju tillbaka. en liten vända i alla fall. haha

    Ja men det förstår jag. jag håller helt med dig. och han borde ju gå med på en fotograf som följer honom. men karlar kan ju vara lite svåra ibland. Inte så mycket att göra åt helt enkelt. Min verkar faktiskt acceptera det mesta så det känns ju bra. haha.

    ja dom är verkligen jättefina. nej jag är svensk och han är iranier så det är jätte roligt att kombinera de två. det blir nog väldigt roligt för alla svenskar också.

    åh vad skönt att du löst det med klänningen. var på sista provningen i onsdags och den satt såååååå bra. så nu är jag hur nöjd som helst. hihi. Hämtar hem den på tisdag. kommer bli underbart tror jag. jag och tärnan åker och hämtar den. längtar som en galning och hoppas att helgen går jättesnabbt.
    Men jag vet i alla fall hur det känns att vänta och vilja ha den på en gång.

    Det där med slöja hade jag lite problem med också faktiskt. men det blev i alla fall utan på festen till slut. jag vill vara lite avslappnad och inte behöva tänka på så mycket då. kommer vara nog med en stor klänning. Köpte för övrigt en BH att ha nu också och den verkar jättebra. lite udda faktiskt för den sitter en bit nedanför och en bit över brösten också och det känns verkligen inte som att man har någon BH på sig. helt underbart.
    Nu är det bara trosor kvar. det är ett stooooort dilemma. vilka kan man ha på sig en  hel dag utan att man får känslan av att man bara vill krypa ur dom mot slutet där.

    ja det låter som ganska standard färger faktiskt. Många som har det men å andra sidan så har bröllop blivit så annorlunda nu att alla väljer massa olika färger så jag tror att alla färger blir mer och mer vanliga rent generellt. men rosa och rött är nog också jättevanligt. Men blått var ju givet för oss så det var ett lätt beslut.

    ja ibland är jag pysslig men inte så där jättegärna när det kommer till kort och sånt. jag har inte tålamod att sitta med sånt faktiskt. men ibland så. eftersom jag visste hur jag ville ha korten så var man ju tvungen :D

  • Lavelii

    Jag vet!! Inget annat har han satt sig emot men att just ha sin "egna" kameraman sa han nej med tillhörande "nu har du blivit galen" blick hahaha... Det värsta är att jag tror han kommer ångra sig. Hans motvilja ligger i att han på kort tid blivit väldigt tunnhårig och därför rakar av sig håret. han känner inte sig bekväm i det och sen dess går han väldigt motvilligt med på att vara med på foton, trots att ingen annan reagerat och han passar väldigt bra i det! Givetvis vet han att han måste bli fotad under kvällen ändå men just att ha en egen som följer honom gick tydligen fett bort!
    Jag vill ju kunna se "hans" sida sen i efterhand... och helst då inte enbart i form av iphone bilder! Men det är upp till honom. Han ska ju känna sig bekväm också...

    Vad kul att det känns bra med klänningen!! Det känns som så lång tid att "vänta" till juni med att börja med ändringarna och sen ska jag ju inte få ha den på mig förrän oktober!! Trots att tiden går så sjukt snabbt i allt annat så känns det som en evighet till oktober! Ja, du förstår ju

    Jag har hela tiden tänkt att jag inte ska ha slöja på festen men så provade jag ju då en som var helt underbart fin. Jag känner ju mig själv. Jag kommer ha den långa i kyrkan, den korta på festen i början och sen ta av den... Som du sa, man vill ju känna sig fri. Jag vet ju hur det är på våra bröllop, dem ska lyfta en osv...räcker då med en gigantisk klänning och inte en tillhörande slöja som någon råkar dra i medan man är uppe i luften liksom. Gud vad jag längtar dock!!!

    Underkläder har jag inte tänkt på än. Under min klänning kommer jag inte kunna ha bh...den har inbyggd dessutom men trosor ja! Det ska jag ge mig på jakt efter...

    Blått är min favoritfärg! Det kommer bli hur fint som helst. Men just till bröllop kände jag för just champagne/guld...kandelabrar och fina blommor som ger en mysig lite höstigare stämning. Dock vet jag inte riktigt vilka blommor jag vill ha än :-/ Är så dåligt på sånt... Får se vad dekoratören kommer med för något...kanske ger mig lite inspiration...  

  • champagne

    Hej!
    Vet att tråden är väldigt gammal men undrar om någon av er kan svara på vad det kostar ungefär att ha sin bröllopsfest i Hallunda eller Olles krog? Tycker det är svårt att hitta information och skulle bli jätteglad om någon kunde svara.

Svar på tråden Vi med lite större än det "vanliga" svenska bröllopet